Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Омбудсманът: Да се оказва психосоциална подкрепа на учениците

Общество

Омбудсманът: Да се оказва психосоциална подкрепа на учениците

Омбудсманът: Да се оказва психосоциална подкрепа на учениците - Tribune.bg
Снимка:

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието и науката проф. Николай Денков, в която поиска да бъдат изготвени засилени мерки за психосоциална подкрепа на учениците заради предстоящата нова ковид вълна и евентуалното преминаването на децата отново в дистанционен режим на обучение. Според омбудсмана е необходимо училищните психолози да имат проактивна роля за ранно идентифициране на проблемите при учениците, включително и чрез онлайн срещи и консултации.  

Препоръката идва след десетки жалби до институцията, в които разтревожени родители споделят, че след продължителното онлайн обучение децата им са показали по-ниска мотивация за учене и по-ниски резултати в края на годината.

„Ролята на училищните психолози за осигуряване на навременна психологическа подкрепа на учениците е от изключително значение и затова е необходимо да се предприемат действия в тази посока“, категорична е Диана Ковачева.

В препоръката си омбудсманът припомня изследването на УНИЦЕФ България, което констатира, че над 35% от родителите са приели, че психичното здраве на техните деца е влошено, а повече от 90%, че децата им се чувстват раздразнителни, самотни, тревожни и тъжни.

„Проблемите с психичното здраве на децата и учениците не са адресирани адекватно, липсва национална, училищна и междусекторна политика за подкрепа на учениците при травматични събития, кризи и психично-здравни неблагополучия. Откроява се ясно потребността от психосоциална подкрепа в образованието за ученици, учители и родители, особено необходима в началото на учебната година. Специалистите съобщават и за пряка връзка между спадащата мотивация на ученици и на учители, което налага мерките да бъдат насочени не само към децата, но и към учителите и родителите”, допълва доц. Ковачева. Тя подчертава, че е наложително всички ученици да могат да се възползват от подкрепа за психичното си здраве, която да бъде базирана в училище, като за това се използват интегрирани подходи.

„Има нужда от въвеждане в практиката на училищен механизъм за ранно идентифициране на възникналите проблеми при психичното здраве на учениците”, констатира още омбудсманът.

Доц. Ковачева е категорична, че предвид новите предизвикателства е необходимо да се изготви специален план за действие за следващите две години. В тази връзка омбудсманът отправя конкретни препоръки, сред които:

- Да се създаде възможност за онлайн професионална помощ и онлайн поведенческа терапия с учениците;

- Да се обмислят мерки за подкрепа на училищата, в които няма назначени психолози;

- Да се създаде училищен механизъм за ранна и текуща оценка на психосоциалното състояние на учениците при връщането им в училище;

- Да се обсъдят мерки за психична подкрепа за училищния персонал;

- Да се подобри връзката на училището с родителите за преодоляване на предизвикателствата, пред които са изправени децата след продължително онлайн обучение.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети