Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Прошко Прошков: Настояваме правителството да не наказва двумилионна София

Общество

Прошко Прошков: Настояваме правителството да не наказва двумилионна София

Прошко Прошков: Настояваме правителството да не наказва двумилионна София - Tribune.bg
Снимка:

Ако градският транспорт спре, отговорност ще носи държавата, категоричен е председателят на Комисията по енергийна сигурност и член на Комисията по транспорт в СОС

Засега е планиран нормалният летен график на градския транспорт в София. Предстои да разглеждаме и икономическата рамка на транспорта, вероятно на следващото заседание на общинския съвет. Това, което алармираме от няколко месеца като община е че без подкрепа на държавата не бихме могли да се справим при чудовищната енергийна ценова криза, която се случи в резултат на COVID кризата и понастоящем - войната в Украйна.

Позволете ми да кажа две думи за това какъв беше транспортът на София до 2019 година. Той бележеше устойчив ръст, стигнахме приходи 170 милиона от превозни документи непосредствено преди пандемията, които, за съжаление, веднага се сринаха на малко над 100 милиона през 2020 година. Вероятно се дължи и на факта, че по време на пандемията градският транспорт в София продължи да работи по график, въпреки изключително намалелия пътникопоток. Имаше леко покачване през 2021 година, но тази динамика се наблюдава във всички големи европейски градове. Това заяви пред Dir.bg председателят на Комисията по енергийна сигурност и член на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет (СОС) Прошко Прошков, който коментира кризата в градския транспорт на София, която се задълбочи през последната година.

„Точното състояние на паричния поток могат да ни кажат вероятно от Центъра за градска мобилност, но доколкото сме запознати и в Комисията по транспорт, наистина може би не в момента, но в средата на лятото вече ще има проблем с изплащането на тези суми. Пак казвам, наболява въпросът. Не бива да се политизира, макар да усещам, за жалост, че това прави държавата. Това торнадо, което помита всички транспортни системи по цял свят в момента, се дължи от една страна на задържането на ниската и достъпна цена на услугата, а от друга - на неотложността да се покрият разходите“, обясни Прошков какво е положението по отношение парите за гориво и заплати, и докога ще стигнат.

„Давам ви прост пример. Нормалните разходи за гориво и енергия на столичния транспорт са около 40 милиона лева годишно, тази година ще са над 120 млн. лева само за енергия. Именно заради това държавните власти по цял свят се намесват по удачен начин, за да издържи системата на това жестоко натоварване. У нас се предлагат разни компенсации за литри гориво и въобще мерки, които са доста спорни според мен. А може да се вземе пример от европейски правителства, които имат визия за подпомагане на транспортите, включително и през субсидиране на превозни документи за гражданите.

Например в Германия от днес стартира програмата месечен билет 9 евро, за 90 дни държавата ще изсипе около 5 милиарда лева в това хем да привлече гражданите към обществените транспорти, хем да облекчи и търсенето на горива, от които Европа, както се оказа, е твърде зависима в създалата се ситуация. Тоест, добре е за екологията, добре е и за вдигането на възможността гражданите да видят, че все пак градският транспорт е една добра алтернатива. А и в днешно време, когато годишната карта в София за градския транспорт е равностойностна на около два резервоара на среден автомобил, това е една прекрасна и безалтернативна опция.

Всъщност, по време на COVID пандемията, когато приходите спаднаха драстично, ние не прекъснахме услугата, протегнахме ръка към гражданите и казахме „ние сме тук, дори в най-голямата криза, транспортът ще го има, той ще бъде достъпен, ние ще го субсидираме“. Всяка година Столичната община дава над 100 милиона от собствените си бюджетни средства за субсидиране на транспорта, като миналата година вече са над 150 милиона. Ние даваме своя дан, но не може това да е безкрайно и за сметка на другите приходи. В тези две години въведохме и модерна билетна система, а от няколко месеца се обсъжда с всички политически сили новата тарифна политика, защото търсим пълен консенсус. По този начин гражданите ще разполагат с още по-справедлива тарифа, доста по-проста и даваща повече облекчение.

Всички тези реформи бяха извършени през тези години и в момента, когато на нас ни липсват 143 милиона, за да можем да покрием дупката от енергийните цени, правителството е безмълвно и не отговаря на това търсене. Правителствата на Чехия инвестираха в този момент през Плана си за развитие и устойчивост над 2 милиарда евро в транспорта на Прага за строителство на нова метро линия. Нашето правителство прилага точно обратна политика, като извади лот втори на трета метро линия от Плана за възстановяване и устойчивост. Това е някакъв тип политическа враждебност, която обаче е за сметка на близо два милиона граждани на страната, които дават около 40% от брутния вътрешен продукт“, посочи още председателят на Комисията по енергийна сигурност в СОС.

Той коментира и появилите се обвинения за големи заплати на директорите на общински транспортни предприятия и неизгодни договори с неслучайни фирми, които ощетяват общинската хазна.

„Аз слушам тези писъци и крясъци, и нарочно ги наричам така, защото те не са нищо повече. „Там не се разходват средства правилно“ е абсолютно стандартната фраза за опозицията, но няма нещо, което да е доказано. Кметът Йорданка Фандъкова поне с това е известна, че при най-малкия сигнал за каквато и да е нередност, се изпращат всички контролни институции. Всеизвестен факт е, че ЦГМ е едно от най-проверяваните дружества. Общите приказки за неизгодни договори са пълни глупости.

Ясно беше обяснено - столичният автотранспорт два пъти уведомява „Булгаргаз“, че ще трябва да пусне търг. Автотранспортът на София, и въобще всеки транспорт не е на регулирания пазар на газ, така е решил законодателят, и трябва да си го купува през процедури. Съответно те са уведомили „Булгаргаз“ два пъти, че предстои процедура и молят настойчиво, ако може дружеството да предостави дългосрочно и на по-изгодна цена, да се яви на тази процедура и да го направи. Отговор няма, вероятно защото „Булгаргаз“ е зает и в момента да купува газ през посредници или да заплашват Топлофикация-София.

Аз съм много „за“ диверсификацията по отношение на енергийните доставки, но първо трябва да се каже честно какво се случва в държавата. Защото, ако е вярно това, което редица медии цитират, че само газът за миналия месец е купен с около 100 милиона отгоре надценка, тогава питам - какво се взират в договорите на ЦГМ, като се правят проверки постоянно. От тези 140 млн. лева, които ни трябваха на нас, те изхарчиха 100 млн. лева за един месец за комисионна. Можеше да послужат за градския транспорт или да купят 200 хиляди едногодишни карти за градския транспорт на София.

Може би хиперболизирам, но разбирате какво имам предвид с тази алегория - в момента през кресливи маши на управляващата коалиция, вероятно и във връзка с предстоящите местни избори, на никого не му пука всъщност какво се случва с истинската криза, с истинското цунами, което заля енергийно общините в България“, категоричен е Прошко Прошков.

На въпрос дали ако градският транспорт спре, отговорност ще носи държавата, а не общината, той отговори така:

„Да. Искахме и неслучайно създадохме работна група от всички политически групи от общинския съвет с идеята тя да води постоянен диалог с правителството, както се случва в нормалния свят. Уви, нито при служебното, още по-малко сега при редовното правителство, такъв диалог съществува. Тук не става дума за политическо противопоставяне и не ме разбирайте погрешно. Това не е атака просто, защото представлявам политическа група, която е опонент на това правителство. Става дума за обективна реалност. 140 милиона са дупка, която се появява от безумните цени на енергията и намалелия пътникопоток, който не е възстановен - не само в София, а никъде по света - на нивата си отпреди пандемията. Това е реалността. Междувременно се правят реформи навсякъде, включително инвестиции, това прави и София.

 В крайна сметка след толкова години, ако някой каже, че транспортът на София преди 15-ина години и сега е същият, би бил несправедлив. Транспортната система на столицата е най-уязвима, тъй като тук инвестициите са най-големи и енергийният разход е най-сериозен. И затова столичните транспорти получават специално отношение по принцип в Европа и не само. Знам го, защото непрекъснато следя и проучвам. Това не е заяждане, по-скоро молим и настояваме правителството да не наказва столицата. Да не се окаже, че просто се смазва София през позитивния глас на „Спаси София“. Това няма да е оправдано, защото няма реформа, няма ремонт, който да спаси къщата от торнадото, което идва. Сега беше моментът заедно всички власти да вървим към това да помогнем на повече граждани да изберат публичния транспорт. Няма да стане обаче с неясна политика на държавно ниво, създаваща несигурност. Няма да стане да се качиш на влак за гара, която я няма и където релсите свършват в нищото.“


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още
Актуална тема