Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Психолог: „Здравословната“ марихуана е мит и въпрос на лоби

Общество

Психолог: „Здравословната“ марихуана е мит и въпрос на лоби

Психолог: Здравословната марихуана е мит и въпрос на лоби - Tribune.bg
Снимка:

26% от 15-16-годишните деца в България поне веднъж в живота си са употребявали някакъв наркотик, показва статистиката

„Здравословната“ марихуана е мит и въпрос на лоби, каза за БТА Росица Станулова, психолог в Превантивно-информационния център по проблемите на наркоманиите към Столична община. Днес се отбелязва Международният ден за борба с наркоманиите и наркотрафика.

Когато се тиражира информация за „здравословна“ марихуана и темата се дискутира публично, до децата всъщност достига идеята, че могат да я ползват. В разговорите ни с тях ги питаме от какво са болни, за да се налага да пушат „здравословна“ или „лечебна“ марихуана. С такива дискусии рискуваме да се повиши употребата на марихуана, както и да се намали критичността сред подрастващите, посочи тя. В марихуаната има две основни съставки. Лечебната марихуана се „постига“ чрез една от съставките ѝ – канабидиол, който няма т.нар. напушващ ефект, защото тази съставка не е психоактивна, казва тя.

По думите ѝ до децата не достига информацията, че използваният канабидиол като помощ в дадено лечение, е в точно определени дози.

Проучванията показват, че 26 процента сред 15-16 годишните деца в България поне веднъж в живота си са употребявали някакъв наркотик. Вероятно процентът е доста по-висок, каза още тя. По думите ѝ вече има 10-11-годишни деца, при които се отчита първоначална употреба на наркотици. Не са никак редки случаите сред 14-годишни, при които наблюдаваме отключване на параноидна шизофрения или други психотични състояния, каза още психологът.

Воденето на ученици „под строй“ да гледат филми за наркозависими или даването на ефирно време на известни лица, преборили се със зависимост, е доказано неефективна практика, каза Станулова. Тези хора са интересни за учениците, но им изглеждат атрактивно, защото са преминали сериозна психотерапия, за да постигнат ремисия, а децата виждат само атрактивния вид на идола си и неговата популярност. Мястото на тези хора не е в универсалната превенция, а е сред онези, които се лекуват от зависимост. Там техният опит е полезен и ефективен. Другият огромен проблем е даването на ефирно време на тези „идоли“ – това не е превенция, а се превръща в промоция или „наръчник за употреба“. Трябва да има регулация в превенцията и съобразяване с европейските стандарти за качество, които включват и оценка на ефективността, каза още психоложката.

Един от рисковите фактори по отношение на употребата на психоактивни вещества сред осмокласниците е попадането им в нова среда. Тъй като в тази възраст те имат естествената нужда да бъдат приети от връстниците, които за тях се превръщат в основен авторитет, са склонни да проявят рисково поведение, за да бъдат приети в група, да бъдат популярни сред връстниците.

Към новите психоактивни вещества, които се произвеждат от всякакви прекурсори с цел заобикаляне на закона, децата много бързо се „закачат“ - стават зависими, споделя тя.

С деветокласниците говорим както за рисковете от употребата на различните вещества, така и по другата важна тема – приятелството. Обсъждаме дали когато има наличие на употреба, е приятелство да не предадеш някого и да пазиш тайната му, или приятелството е да кажеш, че нещо се случва и да не мълчиш, добави тя.  Коментираме факта, че прикриването и премълчаването на проблемите с употребата ги задълбочава, а хората, които го правят, без да искат, всъщност съдействат за реализирането на злоупотреба и развиването на зависимост.

При момчетата и момичетата мотивите за употреба на дрога са различни. Момчетата посягат към някакъв вид дрога, защото смятат, че така се самодоказват, а пък момичетата го правят, за да се харесат на момчетата. Другият мотив за употреба на наркотик е от скука. В тази връзка, важна част от работата ни са дейностите за насочване към алтернативи,  посочи Станулова.

В отговор на въпрос къде децата имат достъп до дрога Станулова посочи, че в немалко случаи самите те са дилъри. По думите ѝ децата стават дилъри „с помощта“ на „услужливи батковци“, които са ги информирали, че не подлежат на наказателна отговорност заради ниската си възраст

Основното, което децата продават, е марихуана, но се среща и продажба на амфетамини, метамфетамини, екстази и кристали. При децата 5-7 клас се среща и употреба на снус – пакетчета, пълни с никотиново съдържание, но те се разпространяват в магазините съвсем легално. Друго, което употребяват децата, е райски газ. Употребата на наргиле сред подрастващите също беше доста популярна, но в сместа за пушене често има синтетични канабиноиди. Не са за подценяване и енергийните напитки, напомни Станулова.

При случаи на продажба или употреба в училище, ръководството на училището е длъжно да предприеме административна мярка за наказание. С някои от училищата, с които работим, сме договорили при случаи на разпространение и/или употреба на психоактивно вещество като алтернатива на наказание провинилият се ученик заедно с родителите си да посещават психологически консултации в превантивния център. След определен брой консултации и оценка на напредъка, има случаи на отмяна на наказанието, добави Станулова.

 

 

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети