Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Система „Орел” спира измамите с коли на старо, сваля цените до 50%

Общество

Система „Орел” спира измамите с коли на старо, сваля цените до 50%

Система Орел спира измамите с коли на старо, сваля цените до 50% - Tribune.bg
Снимка:

Всички страни от съюза да се присъединят към програмата, това ще повиши и сигурността по пътищата, призова евродепутатът Андрей Новаков, по чиято идея е създадена

Европейската комисия въвежда единна система за обмен на данни за пробега от годишните технически прегледи на леките автомобили. Тя е създадена по предложение на българския евродепутат от ГЕРБ (ЕНП) Андрей Новаков като мярка за подобряване на пътната безопасност в Европа, пише „24 часа“.

Единната безплатна система за обмен на данни от километражите на леките автомобили е разработена като негов пилотен проект пред Европейската комисия през 2018 г. и е финансирана от ЕС с 300 000 евро.

„Платформата вече функционира, казва се „Орел”. Тя е доброволна, безплатна и е отворена за подаване на информация от всички държави членки, за да бъде проследено техническото състояние на леките автомобили, които се препродават в ЕС”, казва българският евродепутат.

По време на пленарната сесия на Европейския парламент в Страсбург Новаков призова страните от ЕС, включително България, да се присъединят към системата за обмен на данни. Той цитира независими изследвания и анализи, според които средната възраст на леките коли в Европа е 11 г., а почти половината от продаваните коли втора употреба са с манипулирани данни за пробег.

По думите му техническата изправност на превозните средства е основен фактор за предотвратяване на пътно-транспортни произшествия и активното ползване на системата от всички държави членки ще спомогне за подобряване на пътната безопасност в целия Европейски съюз.

Данните в единната платформа са достъпни за властите и контролните органи в страните от ЕС, но амбицията е платформата да бъде надградена и с публичен потребителски модул, който да позволява на всеки човек да проверява в реално време дали данните от километража на автомобил, предложен за продажба, съответстват на информацията от проведените годишни технически прегледи в съответната държава.

„В момента се правят последни тестове на платформата. Засега в нея се включиха Франция, Унгария и Нидерландия, а от няколко дни и Хърватия. Надявам се до края на годината всички държави членки да го направят. В началото програмата ще работи само с достъп до Пътна полиция във всяка държава. Това означава, че всеки, който иска да провери дали дадена кола е с реален километраж, трябва да се обърне към местния КАТ, където да му съобщят на какъв пробег е бил автомобилът през последния технически преглед. В момента подобно запитване много клиенти правят в съответните представителства на марките в различните държави. Проверката ще става анонимно, без лични данни на потенциалния купувач, само с регистрационния номер на рамата на превозното средство”, уточни процедурата Новаков.

Амбицията на създателите е на по-късен етап, когато се докаже нейната ефективност, системата да работи така, че всеки желаещ да може да си провери чрез сайт на Европейската комисия с въвеждането на номера на рамата какъв е пробегът на предпочитаната от него кола.

Програмата „Орел” за предотвратяване на манипулациите на изминатите километри на автомобилите ще добавя данните от техническите прегледи всяка изминала година.

„В началото ще е само за последната, но с времето ще се добавя на всеки 12 месеца. Така ще се предотвратят и опитите да се сменят данните на километража от недобросъвестни продавачи преди последния технически преглед - ще може да се виждат данните за изминатия пробег години назад”, допълни Новаков.

BG системата „Орел” ще доведе и до драстичен спад на цените на употребяваните автомобили, твърдят създателите ѝ.

„Да вземем хипотетично един пример с даден автомобил с манипулиран пробег. Ако реалният километраж на автомобила е 400 000 км, а не както търговецът твърди - на 100 000 км, автоматично цената на тази кола трябва да падне много, дори наполовина. Реално е в някои случаи колите втора ръка да поевтинеят с 50%”, твърди Новаков.

Според него много от колите, които пристигат в България, вече са манипулирани още преди да се изнесат от тамошните търговци. Процедурата е евтина, става за броени минути, необходими са съответният софтуер и лаптоп.

„Знам какво е да събираш с години пари за употребяван автомобил и накрая да се окажеш измамен. Знам за случаи, на които на колата пише, че е на 80 000 километра, а реално е на 480 хиляди. Ремонтите на основните възли на автомобилите, произведени след 2010-а, са петцифрени суми в евро. Да не говорим каква е безопасността на такива автомобили”, заяви евродепутатът от ГЕРБ.

За Европарламента безопасността и животът на хората заема първостепенно значение. Затова ЕП прие резолюция с амбицията за постигане на нулева смъртност по пътищата до 2050 година.

През 2021 г. цените на употребяваните автомобили като цяло нарастват с 30%, показва сравнението, което направи „24 часа” по автоборсите в страната. Основната причина за поскъпването е, че в Западна Европа продължава да расте търсенето на возила втора ръка за сметка на новите, а оттам цените вървят нагоре.

На Стария континент тази година всеки трети купувач отлага покупка на нов автомобил. В Белгия например са регистрирани два пъти повече употребявани коли, отколкото нови и с 10 процента повече, отколкото през предпандемичната 2019 г.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.