София иска държавна помощ от 178 млн. за градския транспорт, иначе може да разреди линиите
Синдикатите заплашиха с протести, ако няма диалог
Държавните компенсации за градския транспорт на София за 2022 година да са в размер на 178 млн. лв., за да не се стига до мерки като разреждане на линии. За това настояха на пресконференция днес общинските съветници Зафир Зарков (ГЕРБ), Карлос Контрера (ВМРО) и синдикални организации.
Синдикатите предупредиха, че, ако не бъде постигнат диалог с държавата, транспортните работници са готови да излезат на протест на улицата.
„В държавния бюджет за 2022 г. очакваме да видим 178 млн. лв. за столичния градски транспорт. Хората във властта могат да четат графики, таблици и трябва да оценят ситуацията. Градският транспорт е подложен на сериозен натиск - от една страна навлизаме в трета пандемична година, заради което има спад на пътниците и съответно намаление на приходите от продажба на превозни документи. Наред с това има шок с цените на всички енергоносители, което поставя транспортните дружества в тежка ситуация и невъзможност да изплащат задълженията си. Затова настояваме за диалог с министерствата на финансите и на транспорта“, обясни зам.-председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков.
Той посочи приходите в транспорта за последните 5 години. По думите му от 2017 до 2019 г. включително общинските транспортни дружества отбелязват ръст на приходите. В първата пандемична година - 2020 обаче спадът е с 34,72%. След това през 2021 г. отново има ръст и приходите са 117 млн. лв., но загубата спрямо 2019 г., когато те са 170,5 млн. лв., е 53 млн. лв. За същия период общината е увеличила средствата, които отделя за градски транспорт - от 101 млн. лв. през 2017 г. до 163 млн. лв. за 2021 г. Същевременно средствата, които дава държавата остават почти без промяна - от 28,3 млн. лв. през 2017 г. до 30,4 млн. лв. за 2021 г.
От изнесените данни стана ясно, че разходите за електроенергия само за „Метрополитен“ са нараснали с 300 - 400%.
Според прогнозите, ако „Метрополитен“ е платило 12,4 млн. лв. за електроенергия през 2020 г., то за 2022 г. сумата ще е 32,1 млн. лв. При „Столичен електротранспорт“ разликата от поскъпването ще е 20,3 млн. лв., а при „Столичен автотранспорт“ повишението на цените на природния газ отваря дупка от 32 млн. лв.
„Виждате съотношението на средствата, отпускани от държавата и от общината, то е 1:5. В тази обстановка не смятаме, че това е нормално. Държавата има много по-големи възможности за подкрепа на дейности със социални функции, каквито има общественият транспорт“, категоричен бе председателят на транспортната комисия към СОС Карлос Контрера.
„Отделно очакваме държавата да покрие натрупаните загуби от 50 млн. лв. за столичния градски транспорт, които се бележат за 2021 г. Причината е, че загубата идва от обстоятелства извън Столична община", уточни Контрера.
„Настояваме държавата да увеличи своя дял на субсидиране за 2022 година. В противен случай крайният вариант е да се стигне до разреждане на линии, което ще доведе до влошаване на услугата за гражданите, ще препълни някои превозни средства на градския транспорт, което пък не е желателно, защото увеличава риска от заразяване. Това не бива да се допуска", подчерта Контрера.
Той предложи в бюджет 2022 г. да бъде заложен механизъм, чрез който да се финансират превозвачите, включително и междуградските автобуси. Това може да се осъществява като помощ за километър пробег. Помощта може да е от една, две или три стотинки на километър, предположи Контрера.
Общинският съветник от ВМРО напомни, че ЕК е дала зелена светлина на страните-членки да подкрепят транспорта, който е един от най-пострадалите сектори.
Карлос Контрера отбеляза, че държавата вече е изплатила компенсации за скъпия ток на градския транспорт по схемата за бизнеса през октомври и ноември, но те са били крайно недостатъчни.
„Настояването ни е за поскъпвването на природния газ да получим 100% компенсация“, категоричен бе той.
„Търсим диалог, но познаваме и други инструменти освен преговорите, а именно протеста“, заяви Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати към КНСБ. Тя добави, че вече е имала среща с транспортния министър и очаква диалогът да продължи на тема градски транспорт.
Йорданова посочи, че наредбата, в която са цените, по които се компенсират общините, не е актуализирана от 2008 г. Синдикатите настояват цените да бъдат актуализирани. Според техни анализи, ако се отчете само инфлацията през този период, държавната субсидия трябва да се актуализира на 80 млн. лв.
„Положението е критично, дружествата изнемогват. Ще напомня, че имахме ситуации със 100 болни шофьори и 100 болни ватмани, но градският транспорт продължи да работи. В четвъртък имаме среща с министъра на транспорта, подготвяме и становище до Министерство на финансите. Над 150 млн. лв. са необходими на градския транспорт в София. Ако се изчерпят вариантите за диалог, ще бъдем принудени да изведем хората на улицата. Наложили се, ще се противопоставим“, предупреди Иван Кирилов, председател на Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/sofiya-iska-178-mln-ot-darzhavata-za-gradskiya-transport-inache-mozhe-da-razredi-liniite/