Сондажите за изборите: Най-точни за ГЕРБ, ДБ и ДПС
1. Оценка на сондажите за политическите формации за изборите за 48-мо Народно събрание
Оценката на сондажните резултати на всички Социологически Агенции (СА) за Политическите Формации е направена съобразно методологията, приложена след изборите за Народно събрание в 2017, като процентните резултати са отчетени само от гласуването в България.
Средните за всички СА надценявания/подценявания на всяка формация с шанс за преодоляване на избирателната бариера са представени на фигура 1. Представените отклонения са измерени в проценти. За разлика от предходните избори, при тези надценяванията/подценяванията са в значително по-малка степен като основната неточност е съсредоточена при партиите, които не успяха да преминат изборната бариера. Най-точните процентни сондажи са тези на ГЕРБ-СДС, ДБ и ДПС, съобщава „Медияпул“.
Този път най-надценени са „Изправи се България“ (ИБ), ВМРО и ИТН, които останаха извън парламента. От влезлите в парламента формации най-надценени са БСП и „Възраждане“. Отново сондажите на „Продължаваме промяната“ (ПП) са най-подценени, следвани от „Български възход“ (БВ).
Оценката на прогнозите „успех-неуспех“ е направена в зависимост от обявените от всяка СА шансове за влизане в 47 ОНС на всяка от посочените във фиг. 1 политически сили:
a) 1, когато агенцията е твърдяла, че формацията със сигурност ще премине и
b) 0, когато е твърдяла, че няма да премине бариерата;
c) 0.75, когато е обявила, че формацията има шансове за НС и ѝ е дала резултат над 4.5% и
d) 0.5, когато е обявила същото, но ѝ е дала резултат около 4%;
e) 0,25, когато е твърдяла, че има шансове да премине бариерата, но ѝ е дала резултат под 3.5%.
По този критерий прогнозите за ГЕРД-СДС, "Продължаваме промяната", БСП, ДПС, "Възраждане", ДБ са тривиални, защото тяхното влизане не е поставено под съмнение в нито един сондаж (фиг. 2). Прогнозата на ВМРО също е тривиална, защото нито една агенция не е прогнозирала, че тя ще влезе в парламента. Това е причината те да не оказват въздействие върху крайната оценка за достоверност на СА. Най-недостоверна е прогнозата на ИТН в резултат на твърдението на 4 от 7 социологически агенции, че политическата формация ще има резултат около 4-те процента, 2 агенции са оценили постигането на резултат над 4.5%, а една агенция е прогнозирала, че със сигурност ще бъдат част от 48 -то ОНС.
2. Оценка на достоверността на СА на изборите за НС през октомври 2022 г.
Следните четири критерия оценят достоверността на социологическите агенции за изборите за НС пред октомври 2022 г.:
a) точността на прогнозните проценти за всяка формация;
b) прогнозите за "успех-неуспех";
c) оценка на професионалната коректност.
На база на точността на прогнозните проценти лидер е Екзакта, следвана от Маркет линкс и Тренд.
Най-неточни са прогнозните данни на Медиана и Сова Харис. Тук ефект оказва липсата на прогнозни данни за партиите, които останаха под 4- процентната бариера - "Изправи се България" и ВМРО, при които на тези избори се наблюдават най-съществените отклонения спрямо реалните резултати.
"Тренд" и този път е с най-точни прогнози по критерия "успех-неуспех". На втора и трета позиция са "Маркет линкс" и "Алфа рисърч". Най-големи отклонения отчитат "Галъп интернешънъл" и "Медиана".
На база на оценката за професионална коректност всички социологически агенции получават по 1 точка, с изключение на "Сова Харис", която получават оценка 0 по този критерий, защото продължават да не отговарят на условията, включващи: агенцията да реализира собствени сондажи и да обявява задължителните им характеристики; да обявява сондажите си през собствен сайт; да поддържа архив от данни за своите предишни проучвания; да осъществява проучвания, различни от политически сондажи; да публикува периодични политически сондажи, а не само преди избори.
На база на посочените три критерия по-горе е изведена обща оценка за относителна достоверност на прогнозите на реализираните сондажи. На фигура 3 са показани социологическите агенции, които са правили сондажи и давали прогнози за изборите за НС през октомври 2022 г., подредени съобразно този показател.
Този път "Маркет линкс" е най-точната агенция. "Екзакта" и "Тренд" са съответно на втора и трета позиция. "Алфа рисърч" за втори път в последните три избора отстъпва първото място по достоверност, като този път отива чак на четвърто място. Пета и шеста позиция са за "Медиана" и "Галъп интернешънъл".
"Сова Харис" остава на последната позиция, но бележи подобрение спрямо предходните избори. "Барометър България" и "Афис" не участват в оценката на достоверността на тези избори, защото не са публикували прогнози за тях.
3. Оценка на достоверността в периода 2009-октомври 2022 г.
На фигура 4 са класирани по достоверност наблюдаваните социологически агенции, на база на публикувалите сондажи за всички избори в периода 2009 – октомври 2022 г. Пет от агенциите - "Алфа рисърч", Екзакта, Галъп интернешънъл, Медиана, Сова Харис – участват с реализирани сондажи за най-много избори – общо 12. Афис и Маркет линкс са реализирани сондажи съответно за 9 и 8 избори. Тренд имат 7 участия, а Барометър България – 6, което я прави агенцията с най-малко избори.
И след последните избори Алфа рисърч запазва статута си на най-достоверна агенция за целия разглеждан период. В групата на агенциите, чийто прогнози запазват сравнително висока достоверност се нареждат още: Маркет линкс, Тренд и Екзакта. Категорично най-недостоверни агенции остават Сова Харис, Барометър България и Афис. В средата на класацията Галъп интернешънъл и Медиана увеличават 1-2 п. п. значителната си разлика от най-достоверните агенции.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/sondazhite-za-izborite-nay-tochni-za-gerb-db-i-dps/