Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Тишина на „Хемус“ - няма следа от работници и машини

Общество

Тишина на „Хемус“ - няма следа от работници и машини

Тишина на Хемус - няма следа от работници и машини - Tribune.bg
Снимка:

Източник: „24 часа“

Строителството на магистрала „Хемус”, за което служебното правителство уверяваше, че няма да спира, е замряло.

По магистралата видимо не се работи и в това може да се увери всеки, който измине с кола разстоянието между Варна и София това лято. Няма работници, фургони, строителни машини. Има и участъци, които все още само се проектират и вероятно някъде инженери работят върху чертожни дъски.

Това със сигурност се отнася за участъци от около стотина километра приблизително между Куцина и Буховци – селище преди Шумен, които все още са на етап проектиране.

Други два участъка – от отбивката за Плевен до Павликени, вече са проектирани и за тях от месеци се очаква строително разрешително. То трябва да се издаде от регионалното министерство. Преди около месец служебната регионална министърка Виолета Комитова заяви за тези участъци, че са в процедура на издаване на строително разрешително, но не уточни кога ще стане това.

По други три участъка - първи, втори и трети, би трябвало обаче да се работи с пълна пара, а това не е така. Това са около 51 км от село Български извор до границата между Ловешка и Плевенска област. Там, необичайно за разгара на строителния сезон, няма и следа от трескава работа.

Главният изпълнител е държавното предприятие “Автомагистрали” ЕАД, което се оказва, че не е плащало на подизпълнителите си от приблизително месец и половина насам.

Обяснението е просто - още преди регионалната министърка да смени ръководството на дружеството, бе въведено правилото всяко плащане извън ежемесечните разходи за заплати и осигуровки да минава за разрешение през Комитова. Тя дори изпрати писмо до всичките седем банки, обслужващи “Автомагистрали”, да не одобряват плащания без нейния подпис.

Това разпореждане не е отменено, стана ясно от разговор на “24 часа” с Десислава Христова, която е член на съвета на директорите, и Иван Станчев, който освен член на борда е и изпълнителен директор.

“Редът е такъв, че за да се извърши плащане, трябва да бъде одобрено първо от възложителя – Агенция “Пътна инфраструктура”. Щом се издаде сертификат, че работата е одобрена, следва разрешение от министерството, ние получаваме парите и се разплащаме с доставчиците на техника, на работна сила и на материали. Иначе няма как да платим”, каза Иван Станчев.

Доколкото знам, скоро предстоят плащания за тези участъци,сумата не мога да я коментирам, каза Христова.

По тези три участъка работят като подизпълнители десетки средни, малки и големи строителни фирми, които обаче според регионалното министерство са получили авансово общо около 675 млн. лв., или, както се изрази Комитова, “много повече, отколкото е било необходимо”.

В началото на юли тя представи резултати от специална проверка за “Хемус”, от които стана ясно, че от 2018-а до май 2021 г. за дейности по магистралата са платени авансово общо 71% от цената (1,38 млрд. от 1,95 млрд. лв.), при положение, че са извършени едва 16% от работата. Това е била и причината по-нататъшните плащания да се управляват лично от министъра.

От МРРБ не отговориха до редакционното приключване на броя вчера правени ли са изобщо плащания за строителството на “Хемус” през последните 4 седмици, но в бранша усилено се говори, че от известно време насам “Автомагистрали” не плащат. Засега от служебния кабинет е декларирано, че има пари за довършването на магистралата, но само за дейностите, предвидени за тази година, т.е. именно за тези три участъка.

За следващите години ще се плаща толкова, колкото се предвиди в тригодишната бюджетна прогноза, гласеше декларацията на служебния кабинет. Но в бюджета бяха прибрани обратно 492 млн. лв., предвидени само за довършването на магистрала “Хемус”.

Това е около една четвърт от онези 2 млрд. лв. превишение на приходната част на държавния бюджет, с които преди дни се похвали служебният финансов министър Асен Василев. Вярно е, че в отчета на финансовото министерство този факт се признава, но тези 492 млн. лв. бяха от излишъка в бюджета за 2019 г., а сега излиза, че те формират една четвърт от настоящия.

“Строителните компании имат да получават около 1 млрд. лв. за вече извършени и дори фактурирани дейности и хората ни са на ръба. Около 80% от тези средства се дължат от държавата, 20% са от общините”, каза пред “24 часа” председателят на Камарата на строителите в България Илиян Терзиев.

Проблемът според него се разраства още повече, защото при издаването на фактура ДДС по нея става дължимо още от 14-о число на следващия месец. Т.е. НАП има пълното право да начислява неустойки за невнесените в бюджета пари, независимо че фирмата на практика не е получила нищо.

“В известен смисъл не е проблемът, че ни дължат толкова много пари, защото в строителството винаги е имало големи междуфирмени задължения. Проблемът е, че откакто дойде служебното правителство, плащанията рязко престанаха, а няма дори опит за диалог от тяхна страна”, коментира още Терзиев.

Засега строителният бранш не подготвя протести, защото по други големи пътни проекти плащания има сравнително редовно - например за строящите се в момента участъци от магистрала “Струма”.

По неофициална информация на изданието  проблем с даването на пари навреме има по проекти, които са възложени с ин хаус поръчки на държавната “Автомагистрали” от предишното правителство. Като доказателство за това е и готвеният протест на “Автомагистрали - Черно море” заради неполучени пари за ремонта на “Тракия”.

От петък почват протести на строители.

“Автомагистрали - Черно море” АД започва протести в петък заради неполучени близо 37 млн. лв. за ремонта на магистрала “Тракия”, съобщиха от компанията. Тя се опитвала от края на април да получи сумата от държавната “Автомагистрали”. Липсата на решение от страна на регионалното министерство и пътната агенция е довело до забавяне на заплати за 7 548 000 лева и принудително спиране на работа във всички звена. Предстояли съкращения.

От 10,30 часа в петък ще бъде блокирано движението на магистрала “Хемус” при пътен възел Белокопитово, а също и на “Тракия” при 165-и километър. Блокирани ще бъдат и пътят Русе-Варна на кръстовището за Кубрат, а в столицата – булевард “Дондуков” пред Министерския съвет.

От МРРБ казаха пред “24 часа”, че в момента се проверяват всички дейности и разплащанията ще почнат, щом всичко се окаже наред.

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.