Ученик за дуалното обучение: Най-много ми хареса, че мога да работя и да уча едновременно
Значителен ръст отбелязват учениците в дуалното обучение, споделя Петя Евтимова, ръководител на проекта ДОМИНО
„При кандидатстване в училище ми разказаха за предимствата на дуалното обучение и най-много ми хареса идеята, че мога да работя и да уча едновременно, да се запозная със специалността реално и на работното място“.Това разказа Красимир Войков, който е ученик в 11 клас в Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ – София със специалност Газова техника (дуално обучение).
Той е удовлетворен от своето образование на този етап. В своята практика се занимава основно с изграждането на отоплителни инсталации.
„За една година усвоих доста неща, разбрах и научих доста неща“, категоричен е ученикът.
Според него занаятът се краде и той самият е успял да си открадне от опита и знанията на служителите във фирмата, в която е работил.
„Дуалното обучение беше въведено в българската образователна система през 2015 година. По проекта ДОМИНО се обучават 1 600 ученика от 32 професионални гимназии в 19 града. В цялата страна училищата са 78, а учениците са над 3 000. Фирмите партньори в проекта ДОМИНО са 170, а общо в страната над 250 фирми сътрудничат на училищата за прилагане на дуалното обучение“, това заяви Петя Евтимова – ръководител на проекта ДОМИНО, който се осъществява в партньорство с швейцарското правителство.
Най-много от тези фирми са в машиностроенето, електротехниката, туризма и мебелното производство. Бюджетът на проекта е 3 530 000 швейцарски франка, като 15 процента е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката.
„Значителен ръст отбелязват учениците в дуалното обучение. Имаме училища, които преди четири години започнаха с по една паралелка, а сега вече почти всичките им паралелки са дуално обучение“, допълни Петя Евтимова.
По думите ѝ голяма част от професиите в дуално обучение са също и професии с очакван недостиг на пазара на труда. Според нея това е една от формите за справяне с проблема.
В 11 клас учениците учат три дни и работят два дни, а в 12 клас учат два дни и работят три.
„До края на миналата година Кодексът на труда определяше те да получават 90% от минималната работна заплата спрямо изработеното време. Но в края на миналата година беше намалено малко възнаграждението на учениците. Сега в 11 клас тяхното възнаграждение е два пъти максималната стипендия за ученици – това са 120 лева към настоящия момент, а за 12 клас – три пъти максималната стипендия, т.е. 180 лева. Мога да кажа, че от всички 170 фирми, които участват в проект ДОМИНО нито една фирма не намали възнаграждението от 90% от минималната работна заплата, т.е. малко над 200 лева“, посочи тя.
Андреа Драганова
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/uchenik-za-dualnoto-obuchenie-nay-mnogo-mi-haresa-che-moga-da-rabotya-i-da-ucha-ednovremenno/
Коментари (0)
Добави коментар