Владимир Тодоров: „Зелени“ бавят със зъби и нокти магистралата през Кресна
Изпускаме срокове за европейски пари, коментира още председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи
„Анализът показва, че магистралите са мястото, където стават най-малко катастрофи с най-малко загинали и жертви. Тоест колкото повече магистрали има в една държава, толкова по-малко загинали хора ще има. От 20 хил. км пътна мрежа в България разполагаме само с 850 км магистрали. Тоест под 1% от пътищата са магистрали.“ Това заяви пред „24 часа“ Владимир Тодоров, председател и основател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Той е категоричен, че има пряка връзка между катастрофите, броя загинали и наличието на магистрали. „А когато магистралният път съвпада с транспортен коридор, какъвто е случаят с АМ „Струма“, е от изключителна важност за връзката между южните европейски пристанища със Северна Европа. Тази магистрала трябваше да бъде завършена през 2004 г. за олимпийските игри в Атина. Ние в момента имаме следната ситуация - от Кулата тя е стигнала почти до Сандански, а от другата страна е стигнала до Симитли - тоест от двете страни имаме магистрала, а в средата имаме участък от 15-18 км, които са недовършени“, казва Тодоров. Той допълва, че това недовършване е благодарение на „усилията“ на тези неправителствени зелени организации, които всячески се стремят да спрат изграждането на магистралата с много странни аргументи.
„Това е практика - те през годините настояваха да няма магистрала, а да има тунел. Там технологично не е възможно да има тунел, защото е земетръсна зона. Освен това е много скъпо, там не може да се копае, защото има радиоактивни материали в планината, които трябва да се изкопаят и някъде да се складират. И затова се прие компромисен вариант - в посока Гърция да се използва старият път, а на връщане от Гърция към София да мине по билото на планината. Там имаше защитени зони, съответно се преправи цялата документация и така пътят няма да минава през тези защитени зони“, казва Тодоров.
Въпреси това всичко се обжалва, всякакви процедури и съгласувания, постоянно се пускат сигнали до ЕК само и само да няма магистрала. В същото време местните хора подкрепят да има магистрала.
„Защото там, където има магистрала, животът се развива - има предприятия, свързаност, добър бизнес. Емблематичният пример е със Северна и Южна България - покрай АМ „Тракия“ се развиха индустриални зони и в Пловдив, Стара Загора, Ямбол. Чуждите инвеститори идват, когато има магистрала, за да могат да изнасят продукцията“, подчертава още той.
„Съответно в Северозападна България няма магистрали, икономиката буксува. Тези НПО със зъби и нокти обжалват с абсолютно измислени аргументи, за да бавят магистралата. В същото време обаче, тъй като този участък е много натоварен, той е станал гробище. Като пътувате, виждате и от двете страни паметници на загинали. Липсата на магистрала отнема човешки животи и забавя икономическото развитие. Ако след време влезем в Шенген, всеки ще иска да отиде на море в Гърция, защото няма да има граничен контрол. Обаче тези 15 км ще се минават за часове, защото тапите ще са страшни. Сами си пречим да имаме магистрали“, категоричен е Тодоров.
По думите му строителството трябва да стартира незабавно, защото имаме европейско финансиране и определени срокове, които трябва да се спазват.
"Има една оценка за въздействие на околната среда (ОВОС), която изтича през май - тоест строителството трябва да почне преди това. Ако се прави нова ОВОС, те ще я обжалват по всички възможни начини, както са го правили досега. Тези организации злоупотребяват. Министерството на околната среда и водите даде много добри предписания и становища как да се процедира, ако има защитени видове животни. Взети са мерки за защита на тези видове. Но човешкият живот трябва да бъде приоритет", казва още Тодоров.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/vladimir-todorov-zeleni-bavyat/