Йонко Иванов: Нека да шофираме с акъла си, а не с краката – за човешкия живот няма резервни части
Семейните скандали да се правят вкъщи, не когато сме на път!
„Повече внимание и нека да шофираме с акъла си, а не с краката си, защото за човешкия живот няма резервни части. Страданието за околните е много по-голямо отколкото за този, който си е заминал от този свят“. Към това призова в интервю за Tribune.bg председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов във връзка с настъпващата зима.
„Сега с големите количества дъждове всичките дупки са се открили, така че там, където се е образувала голяма локва, водачите трябва да бъдат с повишено внимание. Особено от гледна точка на това, че попадайки в голяма дупка, отива и гумата, отива джантата, но най-вече се губи управлението на автомобила. И при една по голяма скорост на движение бихме могли да застрашим хората, които са на тротоара или пък останалите участници в движението. Затова първото, което трябва да направим при силни дъждове там, където се е образувала голяма локва, е да отнемем газта и да се опитаме да я заобиколим“, обясни той.
При тези зимни метеорологични условия осезаема е и липсата на отводняване на пътищата. В големи участъци от пътя се създават предпоставки за възникването на критична ситуация, като аквапланинг, при която предната част на автомобила се вдига, получава се воден клин и автомобилът става неуправляем.
По думите на Йонко Иванов липсата на специална техника за обучение и подготовка на хората за такива случаи води до много тежка пътно-транспортна ситуация и тежки пътно-транспортни произшествия.
„Ние отдавна настояваме да има такива полигони, на които да може човек да свикне да шофира на хлъзгав път, на заводнен участък, при възникване на аквапланинг, за да може да избегне рискът, когато се попадне в такова положение“, подчерта Йонко Иванов.
Как обаче да реагираме, ако попаднем в такава ситуация?
„В такава ситуация единственото, което може да се направи е да се натисне съединителя и да се държи здраво волана, а пък за автомобилите с автоматична предавателна кутия - трябва да се изключи на нулева предавка“, съветва ни Йонко Иванов.
Най-важното за безаварийно пътуване е да бъде планирано добре. На първо място да се следи метеорологичната обстановка, в която може да се изпадне при есенно-зимните условия, след това да се предвиди разстоянието, което трябва да изминем.
Ако се налага път над 200 км., това означава, че трябва да прецизираме местата за почивка, защото след 100 км. водачът се изморява. Затова е желателно да има почивка от 10-15 минути с тонизираща напитка, чрез която да се съвземем и ободрим.
Още повече в този сезон често се получават задръствания, пътищата са лоши и шофьорите допълнително се напрягат.
„След като се направи планът на пътуването се минава през бензиностанция и резервоарът задължително се пълни догоре, защото не знаем при преминаване на проход дали няма да има заснежени участъци и да се наложи дори при малко пътно-транспортно произшествие автомобилът да работи с часове. Това е важно, за да може вентилационната система да подсигури климатични благоприятни условия вътре в автомобила“, обясни още експертът.
Задължително преди път е необходимо да се направи пълна проверка на автомобила. Налягането на гумите трябва да бъде изравнено на самата бензиностанция, трябва да се сменят перата на чистачките. И не на последно място - да се види дали вентилационната или климатичната система функционира нормално – за лятото дали имаме климатик, а за зимата дали парното отопление работи.
Това означава, че трябва да се сменят филтрите в автомобила, особено филтрите на купето, защото един от най-големите проблеми е изпотяването на предното стъкло. Разбира се, всички стъкла трябва да се забърсват периодично, за да се осигури добрата видимост на водача.
Следващото нещо, което трябва да се провери добре е външното осветление на автомобила или фаровете, защото много често се попада в ситуации, при които мъглата е гъста.
„Дистанцията между автомобилите, когато имаме намалена видимост, трябва да бъде два пъти по-увеличена и километражът разделен на две, което значи 100 км. – 50 метра, 120 км. – 60 метра“, уточни председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
„Когато се налага да се преминават високите части на нашата страна или пък извън България, не е излишно да се сложи една лопатка, да се сложи едно чувалче с пясък в колата и така, когато се попадне в заледена ситуация да се справим при забуксуване, не е лошо и едно одеялце да се сложи в колата. Когато имаме хлъзгав участък, одеялото ни помага да излезем от тази ситуация, като го сложим под задвижващия мост на автомобила – преден или заден“, каза още Йонко Иванов.
По неговите думи тези, които пушат, задължително трябва да се запасят с повече цигари, защото когато пушачите попаднат в задръстване се изнервят и това води до агресия на пътя. Термос с чай или кафе също не е излишен.
Изключително важно е водачите да са добре отпочинали преди да тръгнат на път. Йонко Иванов ни съветва „семейните скандали да се правят вкъщи, а не, когато сме в автомобила“.
„Често в забързаното ежедневие решаваме да обсъждаме важни въпроси на път, което може да прерасне в спор, а това води до отклоняване на вниманието и излишно напражение за шофьора. Хубаво е да има лека музика, която все пак да не успива водача и приятен събеседник, който да не е и прекалено приказлив“, описва перфектните условия той.
Ако имаме финансова възможност е хубаво зимните гуми да бъдат проверени, да бъдат подменени с нови, защото при използването на едни и същи гуми повече от два сезона те намаляват своята ефективност. Трябва да се внимава и за това, че понякога се предлагат гуми с изтекъл срок на годност. Освен грайфера, трябва да се гледа и каучука, от който те са направени.
„Затова имаме зимни и летни гуми. Каучукът трябва да съответства на зимните условия и на температурите, при които се използват съответните гуми, което влияе върху спирачните способности на автомобила“, категоричен е Йонко Иванов.
Той сподели още, че е задължително да се запасим с един час повече време за придвижване до даденото място, което ще ни даде възможност за по-спокойно шофиране.
„Безопасно шофиране на всички“, пожела на края председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов.
Автор: Андреа Драганова
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/yonko-ivanov-neka-da-shofirame-s-akala-si-a-ne-s-krakata--za-choveshkiya-zhivot-nyama-rezervni-chasti/
Коментари (1)
Къде с ръчна ,къде с автоматична скоростна кутия,и предимно с ПРЕДНО предаване.
А голяма част от хората ТУК управляват стари машини/някои БМВ-та със задно/ и от там идват проблемите.
РАЗЛИКАТА В СТИЛА НА ПЪТУВАНЕ Е ГОЛЯМА/да не кажа огромна/.
ЧЕТЕТЕ И СЕ УЧЕТЕ!
Никой не се е родил научен!
И :
Най-големият шофьор още не се е родил!
Не го забравяйте!
Аз лично го разбрах около тридесет години след като "станах" шофьор.
;-)))
25.11.2018 17:41 / Отговор
Добави коментар