Скандал с билетната система на Варна - има ли саботаж и ощетяване на хората
Ръководителят на проекта за интегриран градски транспорт във Варна и общината в спор и заплахи за сезиране на прокуратурата
Ръководителят на проекта за интегриран градски транспорт във Варна Биляна Якова съобщи на пресконференция в Националния пресклуб на БТА в крайморския град, че възнамерява да сезира Европейската прокуратура за действия на Общината. По думите ѝ администрацията умишлено саботира работата на автоматизираната билетна система в града, която е изграждана с европейски средства. Според Якова с поведението си ръководството на Общината причинява финансови щети на фирма „Градски транспорт“, както и на тази, която поддържа билетната система.
Якова посочи, че заради вандалски прояви валидаторите в автобусите много често са счупени. По думите ѝ е имало план да бъдат инвестирани три милиона лева в нови машини. Средствата обаче не са заложени в бюджета за тази година, а с тях е трябвало да бъдат осигурени и нови контролни устройства. В резултат в момента варненци масово се возят безбезплатно, защото имат предплатени карти, но не ги валидират, тъй като машините не работят, обясни Якова. Тя допълни, че за първите три месеца на годината това е лишило фирма „Градски транспорт“ от около 180 хиляди лева приходи. Ако ситуацията не се промени, прогнозата на Якова е, че до края на декември загубите ще достигнат над 800 хиляди лева.
Билетната система е купена с европейски средства, припомни Якова. По думите ѝ за нея и свързаните ѝ компоненти са платени над 13 милиона лева. Якова допълни, че общината е натрупала дълг и към фирмата, която обслужва билетната система. Според нея става дума за около 1,4 милиона лева, като върху сумата се трупат и лихви.
Якова каза още, че по разпореждане на общинското ръководство кабинетът ѝ е заключен и тя няма достъп до документите в него, въпреки че все още е на работа и е ръководител на проекта. Освен това не са ѝ изплащани заплатите от месец ноември 2023 г. Якова посочи, че вече е реагирала и е подала сигнал за самоуправство в Районната прокуратура във Варна. Освен това е внесла иск в Районния съд, за да ѝ бъдат изплатени възнагражденията.
От община Варна отговориха, че ще подадат сигнал в близките дни до прокуратурата за нанасяне на особено големи финансови щети в системата на градския транспорт от страна на Биляна Якова. Тече процес на окомплектоване на данни и документи, които доказват това по безспорен начин. Нейните медийни изяви могат да се окачествят като опит да изпревари производството срещу самата нея, което предстои. Това коментира заместник-кметът по правните въпроси Диан Иванов. Ако билетната система е работила добре, сега общинското предприятие ТАСРУД нямаше да има затруднения с генерирането на нужния финансовия поток, обясни Христо Рафаилов, заместник-кмет по финансите на Община Варна. Според Рафаилов цифрите, цитирани от Якова, са лъжливи и манипулативни. Община Варна се придържа към утвърдени пазарни практики и законово регламентирани действия, за да подсигури по-добре функционираща билетна система за разлика от тази досега.
В договора на фирмата-изпълнител има 3 компонента. Първият е за софтуерно и хардуерно обслужване и поддържане с фиксирана цена, която се заплаща ежемесечно и към този момент. Срещу нея фирмата трябва да поддържа в изрядно работно състояние цялата система, което видимо не е така, обясни Рафаилов. Във втория компонент от договора са заложени средства за надграждане на системата. Те обаче са били пренасочвани към първия компонент. По този начин парите по точка две за 3-годишния договор, са били изхарчени само за година и половина, алармира заместник-кметът.
Голяма част от цитираните от Якова 14 милиона за сегашната билетна система са изхарчени в пряк ущърб на хората. От компонента за надграждане на системата са пренасочвани средства за ремонти за една очевидно неработеща ефективно система. Нещо повече, налице е двойно плащане по втори компонент, вместо само едно по първи. Всичко това е допускано, възлагано и приемано лично от Якова и от освободения директор на ТАСРУД Милко Лалев, съобщи Рафаилов. Той поясни, че третият компонент е за поддръжка на софтуер за продажба на билети и карти.
По обвиненията за самоуправство, Диан Иванов заяви, че от гледна точка на Община Варна Якова от години вече не е служител в нея.
В трудовия договор на Биляна Якова е указано, че той е в сила до приключване на проекта. Проектът е приключен и отчетен през 2016 г. Оттогава, до започването на мандата на новата кметска администрация, Якова е получавала възнаграждение от почти 4 000 лв. на месец. Тоест в продължение на повече от 7 години, тя е взимала заплата за дейност, която от гледна точка на институциите не се извършва. Става дума за стотици хиляди лева заплати, буквално източени от парите на Общината, от парите на хората, категоричен е Диан Иванов.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtini/skandal-s-biletnata-sistema-na/