Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. България на прага на еврозоната: ЕК и ЕЦБ публикуват ключовите конвергентни доклади

Парите

България на прага на еврозоната: ЕК и ЕЦБ публикуват ключовите конвергентни доклади

България на прага на еврозоната: ЕК и ЕЦБ публикуват ключовите конвергентни доклади - Tribune.bg
Снимка:

На 4 юни Европейската комисия (ЕК) и Европейската централна банка (ЕЦБ) ще публикуват конвергентните си доклади относно готовността на България за присъединяване към еврозоната. Това е един от финалните етапи от процеса на евроинтеграция на страната, след като тя вече е член на Европейския съюз и от тази година – частично и на Шенгенското пространство.

Публикуването на конвергентните доклади е важна институционална стъпка, която оценява дали страната отговаря на така наречените Маастрихтски критерии – пет ключови изисквания, които всяка държава-членка трябва да покрие, за да приеме еврото като своя официална валута. Критериите обхващат ценова стабилност, фискална дисциплина, стабилност на обменния курс, дългосрочни лихвени проценти и правна конвергенция.

Според последните налични данни, България вече изпълнява критерия за ценова стабилност – един от най-сложните и чувствителни в настоящата инфлационна обстановка в Европа. Страната поддържа и фискална дисциплина, с относително нисък публичен дълг и дефицит, което я поставя в по-добра позиция в сравнение с някои стари членки на еврозоната.

Какво следва?

След представянето на докладите, предстоят политически и технически оценки в Съвета по икономически и финансови въпроси на ЕС (ЕКОФИН), както и в неформалния формат на финансовите министри от еврозоната – Еврогрупата. Ако докладите бъдат положителни – каквито са очакванията на редица анализатори – ще се пристъпи към формалното решение за присъединяване на България към еврозоната от 1 януари 2026 г.

Кои страни вече използват еврото?

Към момента еврото е официална валута в 20 държави от Европейския съюз. Това са: Германия, Франция, Италия, Испания, Холандия, Белгия, Люксембург, Австрия, Португалия, Финландия, Ирландия, Гърция, Словения, Словакия, Естония, Латвия, Литва, Кипър, Малта и Хърватия (от 1 януари 2023 г.).

С присъединяването на България, еврозоната ще се разшири до 21 членки, което има както символично, така и икономическо значение – особено в контекста на регионалната интеграция на Югоизточна Европа.

Последният етап от дълъг път

Присъединяването към еврозоната е финалната стъпка от евроинтеграцията, започнала с членството на България в ЕС през 2007 г. Страната вече е част от Валутния механизъм II (ERM II) от юли 2020 г. – т.нар. „чакалня“ за еврото. Това е предварителен период, в който националната валута трябва да демонстрира стабилност спрямо еврото за поне две години. Българският лев е обвързан с еврото още от началото на валутния борд през 1997 г., което на практика улеснява този преход.

През 2024 г. България постигна и частично присъединяване към Шенген, като сухопътните граници остават извън обхвата на свободното пътуване. Еврозоната обаче е икономическо ядро на ЕС и влизането в нея носи както предимства, така и предизвикателства.

Ако конвергентните доклади бъдат положителни, България ще бъде само на крачка от приемането на еврото – 18 години след влизането си в ЕС и 28 години след въвеждането на валутния борд. С това страната би затворила пълния цикъл на своята институционална и икономическа интеграция в сърцевината на Европейския съюз.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.