Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Българският бизнес в преход: какво трябва да знаят онлайн търговците и маркетолозите за еврото

Парите

Българският бизнес в преход: какво трябва да знаят онлайн търговците и маркетолозите за еврото

Българският бизнес в преход: какво трябва да знаят онлайн търговците и маркетолозите за еврото - Tribune.bg

На 31 юли 2025 г. в София се състоя специалното издание на Netpeak Friends Day – „Euro-ready edition“, посветено на един от най-важните процеси в икономическия календар на България – преминаването към еврото. Събитието събра над 100 души в залата на Planet Schwarz Tech Theater и привлече още 300 регистрирани, които гледаха събитието чрезlivestream в YouTube канала на агенцията.

Юридическият минимум: защо двойното обозначаване не е просто формалност

Адвокат Димо Господинов от GGlaw, очерта законовата рамка, приета със Закона за въвеждане на еврото. Търговците ще трябва да изписват цените си и в лева, и в евро от 8 август 2025 г. до края на 2026 г., при това в строго определен визуален формат и с фиксирания курс 1 евро = 1,95583 лв. 

Важно уточнение е, че между 8 август и 8 октомври 2025 г. е предвиден своеобразен гратисен период, в който търговците ще имат време да адаптират комуникационните и техническите си системи без риск от глоби. В този интервал не се предвиждат санкции за липса на двойно обозначаване на цените, но контролът започва пълноценно след 8 октомври. Господинов призова бизнесите да не използват този период за отлагане, а като възможност за техническа и юридическа подготовка.

Паралелно с това, между 1 и 31 януари 2026 г. ще действа т. нар. „период на двойно обращение“, в който и левът, и еврото ще бъдат валидни платежни средства. От 1 февруари нататък всички разплащания ще се извършват изцяло в евро. До 8 август се прилага пък забрана за неоснователно увеличение на цените, като санкциите за нарушение могат да достигнат до 1% от годишния оборот при юридически лица.

Платените канали: кога, как и къде да се показват двете валути

Добромир Генов, Team Lead в PPC екипа на Netpeak, внесе конкретика относно дигиталната реклама. От 8 октомври 2025 г. (краят на гратисния период) всички реклами във Facebook, Google, TikTok и други платформи трябва да включват цени и в лева, и в евро – не само в текста, но и във всички банери, видеа и автоматизирани фийдове. Това поставя предизвикателства, тъй като Google Ads например не позволява две валути в стандартните полета.

За да се заобиколи техническото ограничение, Генов препоръча в продуктовите фийдове да се използват текстови полета (например „formatted price“), в които цената е изписана като низ с двете валути. Друга стратегия е включването на двойна цена директно в заглавието или описанието на продукта. Meta Ads позволява малко повече гъвкавост, но и там е нужно да се добавят персонализирани тагове, за да се запази прозрачността за крайния потребител.

Генов обърна внимание и на техническите детайли, които предстои да се изпълнят до края на януари 2026 г. В този срок рекламодателите трябва да създадат нови акаунти в Google Ads с валута в евро, тъй като преходът не позволява смяна на валутата в съществуващи акаунти. С това идва и нуждата от актуализация на всички проследяващи настройки – скриптове, пиксели, конверсии и тагове, така че да се работи с правилната валутна единица.

Трябва да се направят и промени в Google Tag Manager, DataLayer параметрите и отчетните системи като Google Analytics 4, където стойности като value, currency и price трябва да съответстват на новата конфигурация.

Допълнително, PPC специалистът подчерта значението на адаптацията на видеорекламите с voiceover – до края на 2025 г. цените в тях може да се изговарят само в лева, но от 1 януари 2026 г. – задължително само в евро, съгласно нормативните изисквания.

CRM системите: къде се крие доверието при валутна смяна

„Преходът не е просто смяна на символ. Това е процес на пренареждане на доверието,“ отбеляза Борислава Панчева-Събева, ръководител на CRM отдела в Netpeak. В рамките на своята лекция тя показа как трябва да изглежда коректната комуникация в имейл кампаниите, автоматизациите и пуш съобщенията.

Технически, това означава добавяне на нови тагове с евро стойности в XML фийдовете, адаптиране на имейл шаблоните с двойно изписване на цени, както и визуални пояснения, например: „Изчислено по курс 1 € = 1,95583 лв.“. Практиката показва, че лева все още е водеща психологическа валута за българския потребител, затова той следва да се визуализира първи в комуникацията. Панчева подчерта и нуждата от предварително тестване на логики и проверка дали CRM платформите четат правилно новите стойности.

SEO и потребителски интерфейс: как да избегнем объркване

Антонина Кириякова, SEO специалист в Netpeak, обобщи конкретните промени, които трябва да се направят в сайтовете: от продуктовите страници и категориите, през checkout процеса, до списъците с “любими” и информация за доставка. Всички цени трябва да бъдат визуализирани в лева и евро, на един ред, с еднакъв шрифт и размер.

Техническите решения могат да варират – от JavaScript за автоматично изчисление, до бекенд интеграции и CMS плъгини. Не се препоръчва скриване на едната цена чрез CSS („display: none“), нито изписване с различни цветове, тъй като това създава объркване и неяснота. SEO аспектите включват преглед на метаданни, филтри, структурирани данни, както и създаване на статични страници, които обясняват на потребителя защо и как се е променила цената на даден продукт.

Програмата завърши с панелна дискусия, в която всички лектори отговориха на въпроси от залата, споделиха реални казуси от практиката и обсъдиха предизвикателствата пред бизнеса в навечерието на валутната промяна. 

В неформалната част участниците се включиха в геймификация с тематични стикери, които даваха шанс за участие в томбола с награди – включително предоставяне на рекламни бюджети, генериране на кратки продуктови видеа и създаване на AI продуктови описания. Кафе паузите преминаха в активен networking, а атмосферата беше допълнена от брандирани материали на евро тематика.


Последвайте ни в Google News

 

Етикети еврозона, Netpeak
Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.