CNN: Новинарските сайтове отчитат драматичен спад на трафика от Facebook
Facebook тихомълком са направили промени през последните месеци, които драстично са намалили трафика на потребители към медиите, съобщава CNN. Това било потвърдено от множество новинарски сайтове, които забелязали видим спад в ежедневния си трафик, като най-ощетени били онези, които публикуват по-изразено новинарско съдържание, а не леки теми.
„Ако сте голям издател, вие сте били прорязани“, коментира анонимно изпълнителен директор на голяма медийна компания.
Друг издател разказва пред журналиста Оливър Дарси, че е станал свидетел на повече от 30% спад в трафика от социални мрежи (т. нар. Referral в Google Analytics) спрямо предходната година. Други също забелязват спад от около 40%. Но и двамата освен „твърдите“ и сериозни новини, имат и значително количество съдържание за шоу, звезди и хайлайф. Тези, които се занимават с чисти новини като политика, обществени теми и крими съдържание, виждат още по-стръмно сриване на числата в статистиката.
„Facebook унищожи трафика на всички“, споделя издател, фокусиран върху новините, уточнявайки, че впоследствие платформата отново променила своя „всемогъщ алгоритъм“, за да коригира ситуацията, но проблемът си останал и трафикът от социалната мрежа продължава да е далеч под това, което беше преди година.
Проблемът е сериозен, като се има предвид колко трафик платформата някога препращаше към дигиталните издатели. В разцвета на Facebook, новинарските сайтове получаваха купища кликове, а някои статии редовно ставаха „вайръл“ и се разпространяваха лавинообразно от потребителите.
Обемът на трафика обаче намаля значително през последните години, повличайки изданията, които изградиха бизнес моделите си, разчитащи на достиганията до потребители във Facebook. Последните промени намаляват още повече и без това слабите нива на трафика от социални мрежи.
Говорител на Meta отказал коментар пред CNN. Но промените, на които стават свидетели издателите, съвпадат напълно с отношението към новините, изразено от ръководителите на компанията публично. След много години опити да „ухажват“ новинарските сайтове, е очевидно, че Марк Зукърбърг и компания са тръгнали към излизане от новинарския бизнес.
Това е добре дошло за Meta на фона на засилващия се натиск да заплащат на сайтовете съдържанието, което публикуват в социалните мрежи. В отговор на това от своя страна Facebook заплаши да премахне изцяло новинарското съдържание от държави, които приемат подобно законодателство. Когато Канада прие такова законодателство това лято, Meta изтегли новинарското съдържание от своята платформа в страната и това беше решение, което предизвика огромен удар върху канадските медии.
Meta отдавна твърдят, че издателите вече се нуждаят от Facebook повече, отколкото Facebook се нуждае от издатели. „Новините не са съществена част от Facebook в световен мащаб“, твърди компанията в публикация от март, добавяйки, че „по-малко от 3% от това, което хората виждат в своите емисии във Facebook, са публикации с връзки към новинарски статии“.
Новините сами по себе си представляват проблем за Meta, защото голямото количество фалшиви новини и дезинформация поражда проблеми, за които компанията е принудена да търси решения. Това в миналото дори е принуждавало Марк Зукърбърг и други ръководители на Фейсбук да се изправят пред Конгреса и да бъдат обвинявани в цензура, което според неофициалните оценки на компанията „просто не си струва“.
Адам Мосери, директорът на Meta, който отговаря за Instagram, каза същото, когато обяви това лято, че новото текстово приложение на компанията в реално време, „Threads“, „няма да направи нищо, за да насърчи“ новините и политиката да влязат в платформата.
„Политиката и тежките новини са важни, не искам да намеквам друго“, написа Мосери. „Но моето мнение е, че от гледна точка на платформата всяка допълнителна ангажираност или приходи, които те биха могли да докарат, изобщо не си струват проверките, негативността (нека бъдем честни) или рисковете за достоверността, които идват заедно с тях.“
Издателите обаче подозират Meta, че не препраща потребители извън платформите си, позволявайки четенето на новините вътре в самите социални мрежи, защото иска да доминира на рекламния пазар. В Канада издателите са поискали от антитръстовия регулатор на страната да направи проверка дали Facebook не нарушава правилата на конкуренцията на онлайн рекламните пазари.
Освен това е очевидно желанието на Meta да се конкурира с TikTok (за по-младата аудитория) и за целта компанията трябва да разчисти място от новините за кратко видео съдържание.
Независимо от мотивите, раздялата на Facebook с новините се превръщат в поредното тежко препятствие в и без това грозния пейзаж, в който трябва да оцеляват интернет страниците, изпълнен с несигурност и смут.
„Издателите на новини преминават през три балона, спукващи се едновременно“, разказва един от тях в САЩ. „Първият е, че вече никой не го е грижа за (Доналд) Тръмп; второ, пандемията свърши; и сега Facebook го няма.”
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/cnn-novinarski-saytove-otchita/