Има ли нужда от европейска директива за дейността на инфлуенсърите?
Най-активни в онлайн пазаруването в България са от поколенията Y и Z
Българските потребители стават по-образовани за правата си при онлайн покупки и отделят повече време да се запознаят с различните предложения и търговци на пазара. От ползвателите на интернет в България близо 70%, или 3,3 млн. души, са пазарували онлайн през второто полугодие на 2023, показват последните данни. С разширяването на онлайн търговията има и ръст на нелоялни търговски практики и фалшиви сайтове-двойници, а регулаторите трябва да се замислят за по-силна защита за потребителите, особено в социалните мрежи. Това коментира Габриела Руменова, създател на онлайн платформата "Ние потребителите", в предаването "Бизнес старт".
"Дигиталният пазар непрекъснато се развива и представя нови предизвикателства пред всяка една от страните, които се намират на него. Добре е законодателството да бъде осъвременявано, като в момента се обръща внимание на изкуствения интелект и дейността на инфлуенсърите, които стават все по-голяма част от избора на потребителите, особено на най-младото поколение."
Франция вече въведе закон за инфлуенсърите, който покрива и техните агенти, и забранява рекламата на тютюнопушене, пластична хирургия, и налага изричното упоменаване, че нещо е платена публикация, каза Руменова.
Вече се дискутира да има директива за инфлуенсърите на ниво ЕС, за да е ясно за потребителите, че съдържанието от известни личности е резултат на платено партньорство, добави тя.
Най-активни в онлайн пазаруването в България са от поколенията Y и Z - родените в последните десетилетия на 20-и век и първите години на 21-и век. Тези поколения са и най-активните в интернет като цяло, коментира Руменова.
Цената оказва много голямо влияние за решението за покупка, като все повече потребители вече сравняват каква е крайната цена, която ще платят, а не се ориентират само по обявените намаления, каза Руменова.
"През годините честният бизнес в България успя да отгледа лоялни клиенти, които планират своите покупки, а не разчитат на импулс, защото са видели дадена реклама в социалните мрежи. Точно в тези случай най-често се стига до някаква измама или злоупотреба с лични данни."
Този вид потребители са най-добре запознати с какви права разполагат при онлайн търговията, но има случаи на нелоялни търговци, които се опитват да ограничат законовите им права. Такива нарушения най-много включват неспазване на регулациите за връщане или замяна на стока.
"Коректният бизнес така става жертва на нелоялна конкуренция и е добре да изисква както от контролния орган, така и от нечестния бизнес, нещата да се урегулират."
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/ima-li-nuzhda-ot-evropeyska-di/