Исторически спад при купуването на нови автомобили
Поскъпването на новите автомобили създава един синдром на задържане на настоящите автомобили, на отказ от потребление, докато хората не се ориентират в настоящата пазарна ситуация, коментира автомобилен експерт Калоян Желев пред Bloomberg TV Bulgaria. Той посочи, че в същото време предлагането на употребявани автомобили е намаляло, което вдига цената им.
"Удължавайки този цикъл на потребление, освен че автомобилният парк застарява, намалява и вторичният пазар. Съответно намалява онази част от него, която влиза и в България и там също се забелязва една много сериозна диспропорция между търсене и предлагане", уточни Желев. Той се аргументира с данните от вторичния пазар у нас за миналата година, който за разлика от този на нови автомобили, е в спад за пръв път исторически от много години насам."Европа е в ситуация на пазарен спад през миналата година, а електромобилите са отбелязали доста убедителен ръст. Но автомобилният пазар в Европа, а и в целия свят е тежко регулиран. И не производителите диктуват какво да се произвежда, а по отношение на крайния продукт диктува ЕК", категоричен е Желев. Той изтъкна, че наред с това влияние на пазара оказва комбинацията между инфлация и повишаване на цената на финансовия ресурс.
По думите му в последните години автомобилите, вместо да се опростят и да поевтинеят, стават по-големи, по-тежки и по-сложни.
"Производителите са внимателни по отношение на роботизирането на електромобилите, защото рискуват, превръщайки я в кръстоска между мобилен телефон и перална (бяла техника), да отблъснат хората, които купуват колата заради карането, заради удоволствието от карането", поясни Желев. Той напомни и това, че механична простота на електромобилите е компенсирана многократно със свръхсложния им софтуер и системите им за управление.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/istoricheski-spad-pri-kupuvane/