Какво означават нападенията в Червено море за световната търговия?
Глобалните вериги за доставки са изправени пред сериозни спънки в резултат на това, че най-големите корабни компании в света отклоняват пътуванията си далеч от Червено море. Атаките на бунтовниците хути в Йемен срещу търговски кораби доведоха до това, че много фирми решиха да избегнат един от най-натоварените морски пътища в света, пише в анализ Би Би Си.
Групировката Хути обяви подкрепата си за Хамас и заяви, че е насочена към кораби, пътуващи за Израел, въпреки че не е ясно дали всички плавателни съдове, които са били атакувани, всъщност са се насочили натам.
Какво се случи?
Хутите засилиха атаките си от началото на войната между Израел и Хамас през октомври. Групировката, която е подкрепяна от Иран, използва дронове и ракети срещу чуждестранни кораби, превозващи стоки през протока Баб ал Мандаб - канал с ширина 20 мили, който разделя Еритрея и Джибути от африканската страна и Йемен от Арабския полуостров.
Корабите обикновено поемат по този маршрут от юг, за да стигнат до по-северната част на Суецкия канал. Поради атаките и заплахата от бъдещи нападения, някои от най-големите корабни фирми в света, включително Mediterranean Shipping Company и Maersk, отклониха корабите си по много по-дълъг маршрут - около африканския нос „Добра надежда“ и след това нагоре по западната страна на континента. „Бритиш Петролиум“ също спря всички доставки на петрол през Червено море, обвинявайки „влошаващата се ситуация със сигурността“. По-дългите пътувания добавят поне 10 дни към времето за доставка и струват на компаниите милиони долари.
Защо този транспортен маршрут е толкова важен?
Всеки кораб, преминаващ през Суецкия канал към или от Индийския океан, трябва да премине през протока Баб ал Мандаб и Червено море. Суецкият канал е най-бързият морски път между Азия и Европа и е особено важен за транспортирането на петрол и втечнен природен газ (LNG). Около девет милиона барела петрол на ден са били превозвани през Суецкия канал през първата половина на 2023 г., според фирмата за анализ на товари Vortexa.
Анализатори от S&P Global Market Intelligence казаха, че близо 15% от стоките, внесени в Европа, Близкия изток и Северна Африка, са били изпратени от Азия и Персийския залив по море. Това включва 21,5% от рафинирания петрол и повече от 13% от суровия. Но не става въпрос само за петрола. Контейнерните кораби превозват всякакви потребителски стоки, които са в магазините, включително телевизори, дрехи, маратонки и спортно оборудване.
Какво е въздействието върху потребителите?
Неизбежно е веригите за доставки да бъдат засегнати поради отклоняването на кораби от Червено море, но потребителските стоки „ще бъдат изправени пред най-голямо изпитание“, според Крис Роджърс, ръководител на изследването на веригата за доставки в S&P Global Market Intelligence. Може да се очакват закъснения на доставките на продукти именно заради тези допълнителни около 3500 морски мили.
Мебелният гигант Ikea и британският търговец на дребно Next предупредиха, че доставките на продукти може да бъдат забавени, ако прекъсването на доставките продължи.
Tesla спря производството в единствената си европейска фабрика за електрически автомобили.
Допълнителното разстояние също струва повече на компаниите. Според съветниците по веригата за доставки Drewry цената за използване на 40-футов контейнер се е повишила с 15% през последната седмица. Тези допълнителни разходи могат да бъдат прехвърлени от бизнеса на клиентите.
Въпреки това тарифите за контейнери все още са далеч под нивата, наблюдавани през 2021 г., когато таксите за превоз скочиха в съответствие с търсенето, тъй като ограниченията на Covid бяха облекчени.
Съществуват и опасения, че прекъсването може да повиши цените на петрола.
Повишаването на цените на черното злато, ключова съставка в автомобилното гориво, може да доведе до по-високи цени и по-висока инфлация.
Крис Роджърс казва, че транспортирането на стоки с железопътен транспорт пък ще изисква „пресичане на Русия“, която е под икономически санкции поради нахлуването в Украйна, докато „превозът с камиони от Персийския залив до Израел може да компенсира само около 3% от корабоплаването“.
Какво се направи в отговор?
САЩ започнаха международна военноморска операция през декември, за да се опитат да защитят корабите по маршрута на Червено море. Към тази операция се присъединиха държави, включително Обединеното кралство, Канада, Франция, Бахрейн, Норвегия и Испания, но някои корабни компании останаха неохотни да започнат отново да използват маршрута.
Maersk възобнови доставките през Червено море за кратко след въвеждането на операцията по сигурност, но отново спря плаванията, след като един от контейнерните кораби беше атакуван.
Военноморските сили на САЩ и Обединеното кралство в Червено море вече нанесоха удари срещу цели на бунтовниците Хути в Йемен.
„Тези целенасочени удари са ясно послание, че Съединените щати и нашите партньори няма да толерират атаки или да позволят на враждебни участници да застрашат свободата на корабоплаването“, каза президентът на САЩ Джо Байдън.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/kakvo-oznachavat-napadeniyata-/