Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. КЗП: При закъснение и отмяна на пътуване с автобус или самолет имате право на обезщетение

Парите

КЗП: При закъснение и отмяна на пътуване с автобус или самолет имате право на обезщетение

КЗП: При закъснение и отмяна на пътуване с автобус или самолет имате право на обезщетение - Tribune.bg
Снимка:

Обезщетение се дължи и за загубен или повреден багаж

Поради сезона на отпуски и договарянето ни с транспортните компании за най-хубавото време на годината от Комисията за защита на потребителите/КЗП/ напомнят, че при отмяна или закъснение на нашия автобус или самолет от транспортната компания ни дължат обезщетение. За загубен или повреден багаж също ни се дължи обезщетение, припомнят на интернет страницата си от регулаторния орган.

При закъснение над 2 часа на автобуса имаме право да получим обратно парите си за билета или на алтернативен транспорт до крайната дестинация. Ако закъснението е повече от 90 минути или се стигне до отмяна на пътуване с продължителност над 3 часа, компанията следва да ни осигури храна или напитки. При необходимост - и настаняване за две нощувки в хотел на цена до 80 евро на нощувка. Това обезщетение отпада, ако превозвачът може да докаже, че отмяната или закъснението се дължат на непреодолима сила - тежки атмосферни условия или сериозни природни бедствия.

Когато автобусната компания загуби багажа ни, също имаме право на обезщетение. Ако щетите са в резултат на пътно-транспортно произшествие, размерът на обезщетението на единица багаж не може да бъде по-малък от 1200 евро. За да получите компенсация за повредения си багаж, трябва да предявите рекламация. За целта от КЗП съветват да пазите всички документи, свързани с пътуването и доказващи съответните претенции, за да приложите копия от тях към жалбата си. В случай че отговорът на превозвача не ви удовлетворява, можете да се обърнете към специализирания контролен орган - Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" или към Европейския потребителски център - когато превозвачът е регистриран в друга европейска държава.

При отменен полет избраната авиокомпания следва да предложи нов маршрут до крайната точка на пътуването при сравними транспортни условия на първата възможна дата или на по-късна дата, удобна за вас в зависимост от наличието на свободни места. Другата възможност е да получите стойността на билета си в срок до 7 дни. В този случай имате право на обезщетение от 125 до 600 евро, като размерът му зависи от разстоянието на полета. Това обезщетение обаче може да отпадне в случай, че превозвачът Ви е уведомил за отмяната най- малко 14 дни преди полета или пък успее да докаже, че тя се дължи на извънредни обстоятелства.

Когато полетът закъснее над 2 часа пътникът се компенсира с храна и напитки, а при необходимост - и с настаняване и транспорт от летището до хотела и обратно. Ако закъснението на полета е повече от 5 часа, клиентът може да поиска възстановяване на стойността на билета. В случай че той пристигне с повече от 3 часа закъснение от планираното, също има право на обезщетение, като размерът му зависи от големината на закъснението. Това право е валидно само ако забавянето не се дължи на извънредни обстоятелства.

Ако по време на полета багажът на пътника е повреден, забавен или изгубен, той има право на обезщетение с максимален размер до 1220 евро. За целта още при пристигането на летището клиентите на дадената авиокомпания следва да попълнят протокол за загубен, съответно - повреден багаж. В срок до 7 дни следва да се подаде и жалба към авиокомпанията за загубен багаж и до 21 дни, когато багажът ни е повреден. Към нея се прилагат протокол за загубен или повреден багаж, както и електронните билети. От КЗП напомнят, че е важно да разполагате с касови бележки за доказване стойността на липсващите вещи, тъй като в противен случай превозвачът може да определи обезщетението за загубения багаж според неговото тегло.

Когато самият превозвач не отговори, можете да потърсите съдействие от Мрежата Европейски потребителски центрове, както и от специализирания контролен орган в съответната страна, който за България е Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация".

„На интернет страницата на функциониращия към Комисията за защита на потребителите Европейски потребителски център има калкулатор за полети, чрез който можем да проверим имаме ли право на обезщетение и да пресметнем точния му размер в нашата конкретна ситуация“, напомнят от КЗП.

 

 


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети