Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Любомир Дацов: Сливането на НАП и Агенция „Митници“ няма да подобри работата им

Парите

Любомир Дацов: Сливането на НАП и Агенция „Митници“ няма да подобри работата им

Любомир Дацов: Сливането на НАП и Агенция Митници няма да подобри работата им - Tribune.bg
Снимка:

Сливането на НАП и Агенция „Митници“ изисква да имаш правителство с дълъг хоризонт на работа, защото едно подобно сливане ще се реализира в рамките на три години, като работата по същество би започнала след една година.

От 1998 г. това е петото предложение за сливането на тези две агенции и анализите през предишните години показаха, че има много други по-евтини начини, които да доведат до подобряването на работата на НАП и Агенции „Митници“.

Финансовото министерство слива НАП и Митниците

Това каза в интервю за БГНЕС Любомир Дацов, финансист, икономист и бивш заместник-министър на финансите (2001 – 2009 г.).

Според него, за причините за сливането е най-добре да се попита сегашният финансов министър Асен Василев.

Владислав Горанов: Рисково е сливането на НАП и Митници. Такива идеи често са кризисен ПР

Дацов заяви, че за обществото идеята за сливане може да изглежда добра, защото би било логично две институции, които се занимават със сходна дейност, да бъдат обединени. В някои области те са от двете страни на барикадата, по-конкретно при ДДС - едните събират от вътрешни източници ДДС, а другите от вноса. „Ако влезем по-подробно в дейността на двете агенции, ще видим, че това са тотално различни като дейност институции. Те имат различен подход на работа, различен е процесът на контрол – едните извършващ последващ контрол с ревизия, а другите действат по-скоро превантивно на входа на страната и на границата. Самата структура е различна, начинът на работа също, както и корпоративната култура“, обясни бившият заместник-министър на финансите. Той обърна особено внимание на фактора корпоративна култура и даде пример със сливания на фирми и на банки, на които са им необходими години, за да могат да се нагодят в работата. А тук става дума за две големи агенции с десетки хиляди служители.

Другият важен въпрос е дали сливането ще доведе до подобряване на ефективността, която се изразява в намаляване на тежестта за бизнеса и гражданите. „Не само по-добро събиране на приходите, но и облекчаване на тези, които ползват услугите. България заедно с Чехия са на първо и второ място по тежест за бизнеса. Това не е маловажен факт, когато се разглежда това сливане“, заяви финансистът.

Съмненията за ефективността са големи. Тук трябва да се обърнем към опита от предишните 26 години. Идеята двете агенции да се обединят не е нова и е имало поне пет опита. Първият датира още от 1998 г., когато е направен и анализ от Световната банка. „Тогава когато се разглеждаха плюсовете и минусите, какво може да бъде спечелено, се видя, че има други начини, които са по-евтини и които могат да доведат до подобряване на работата“, подчерта Любомир Дацов.

Той коментира и дали точно в момента е най-подходящото време за такава реформа, имайки предвид, че ни предстои ротация на правителството. „Времето винаги е подходящо да бъде направена една реформа. Проблемът е, че, ако не избереш точния момент, ти можеш да я саботираш. Едно подобно сливане ще се реализира в рамките на следващите три години, а към него ще бъде престъпено, ако наистина се работи, поне след една година. Това означава, че трябва да имаш много дълъг хоризонт“, заяви финансистът. От тази гледна точка слагането на масата на този проблем, изглежда по-скоро като отклоняване на дебата. „В крайна сметка никой не попита министър Асен Василев защо махна директора на Агенция „Митници“. Уволнението на един такъв човек повдига много въпроси, включително и спекулациите за разчистване на неудобни хора. Там е и отговорът на въпроса за това какво се случва с приходната част. Видимо е, че има проблем с приходите. Но той не е свързан само с действията на самите администрации, но и с един друг проблем“, заяви Дацов.

Според него, трябва да се погледне случващото се през последните две-три години. „Голяма част от законодателството, което беше прието в двете сфери, отнасящо се за бизнеса и условията за правене на бизнес, възможностите за развитие, показва, че 90% от мерките, които са приети, натоварват бизнеса с допълнителни тежести и създават проблеми и не го улесняват да работи. Влошаването на бизнес средата в последните две години забавя икономиката, създават проблеми за развитието й и водят неточно до онези резултати, които политиците очакват“, подчерта Дацов.

Спирайки се на борбата с контрабандата, той заяви, че и в двете институции са наясно къде са проблемите. „Факт е, че има области, където 30% от дейността е контрабанда. Попитайте земеделския министър, както се казва. И там не виждаме някакви съществени усилия. Има някакво естествено ниво на контрабандата: някакви хора, които се опитват да мамят и да спечелят независимо дали става дума за криене на данъци, или контрабанда. За нормалните държави това варира от 5 до 8%, всичко, което е над тях означава, че или държавата не си върши работата, или, че контрабандата, криенето на данъците или прането на пари става под благосклонния поглед на някой политик или на хора от системата вътре“, заяви Дацов и поясни, че у нас има области, където тези цифри са на средноевропейско ниво и такива където са над 30-35%. Погледът трябва да бъде насочен именно натам, където нивото на контрабанда е все още високо. „Когато имаш ограничени ресурси, трябва да се насочиш натам, където имаш най-голяма полза, което в случая със сливането на НАП и Агенция „Митници“ не е случаят, не е резултат“, обобщи Любомир Дацов.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети