Мобилните оператори обжалват заповедта на КЗП за по-ниски неустойки по договорите
Трите мобилни оператора у нас обжалват заповедта на Комисията за защита на потребителите (КЗП), която ги задължава да не начисляват други неустойки освен три стандартни месечни вноски при прекратяване на договор от страна на потребителя, съобщава financialtribune.bg.
Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова по време на заседанието на парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации.
Заповедта, която забранява прилагането от страна на мобилните оператори нелоялна агресивна търговска практика беше издадена от Филипова в началото на месец септември 2024 г.
„Голяма част от потребителите се отказват да сменят мобилния си оператор, след като разберат каква сума трябва да платят, за да прекратят договора си. По този начин се нарушава правото на избор на потребителите с кой оператор да сключат договор“, отбеляза Филипова.
По думите ѝ Административният съд се е произнесъл по две от делата и е отменил предварителното изпълнение на заповедта.
„Аз се боря за предварително изпълнение и тази заповед да влезе в сила още сега“, каза тя.
Филипова добави, че се чака и произнасянето на Върховния съд.
Още на 4 септември, когато обявиха за издадента заповед от КЗП посочиха, че мобилните оператори в момента налагат всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си по договора, включително да го прекрати или да избере друга стока или услуга, или друг търговец.
Множество потребители сигнализират, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (в случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство). Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки, посочиха от КЗП.
В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно.
Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица, уточняват от КЗП.
Тези действия несъмнено е възможно да променят поведението на средния потребител, да го накарат да се откаже от предсрочното прекратяване на договора заради прекомерно високите неустойки, отчитат експертите на комисията.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/mobilnite-operatori-obzhalvat-/