Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Над 46% от гражданите и над 66% от бизнеса одобряват влизането на България в еврозоната

Парите

Над 46% от гражданите и над 66% от бизнеса одобряват влизането на България в еврозоната

Над 46% от гражданите и над 66% от бизнеса одобряват влизането на България в еврозоната - Tribune.bg
Снимка:

56,3% от гражданите смятат, че България трябва да продължи интегрирането си в Европейския съюз ЕС, 64,3% от бизнеса – също.

46,5% от гражданите напълно или по-скоро одобряват влизането на България в еврозоната, 46,8% по-скоро или изобщо не одобряват, а 6,7% не могат да преценят. По отношение на бизнеса процентът на одобрение е 66,3%, 33,6% по-скоро или изобщо не одобряват, 0,1% не могат да преценят.

Това стана ясно по време на брифинг в Министерство на финансите (МФ), на който социологът от „Алфа рисърч" Боряна Димитрова представи основни акценти от национални представителни проучвания и качествено изследване за нагласите на граждани и бизнес „Присъединяване на България към еврозоната" (април – май 2025).

Двете социологически проучвания, направени до момента, показват нагласите на гражданите и на бизнеса по отношение на въвеждането на единната европейска валута.

Преди това финансовият министър Теменужка Петкова отбеляза, че на 4 юни Европейската комисия (ЕК) и Европейската централна банка (ЕЦБ) излязоха с конвергентни доклади с положителна оценка. „България отговаря на всички критерии за присъединяване на България към еврозоната. Очакваме на 8 юли Съветът на ЕС да вземе окончателно решение за членството на България в еврозоната", каза тя.

Резултатите от социологическите проучвания показват, че 35% от гражданите са на мнение, че ефектите от въвеждането на еврото в България в краткосрочен план ще бъдат положителни, 55,9% смятат, че бъдат отрицателни, а 9,1% не могат да преценят. Според 53,2% от бизнеса в краткосрочен план ефектите от въвеждането на еврото в страната ще са положителни, 39,4% смятат, че ще бъдат отрицателни, 7,4% не могат да преценят.

В дългосрочен план, обаче, картината изглежда по-различна. 48% от гражданите смятат, че ефектите от въвеждането на еврото в България в дългосрочен план ще са положителни, 39,1% са на мнение, че те ще са отрицателни, 12,9% не могат да преценят. 60,5% от бизнеса смята, че ефектите ще бъдат положителни, 35,1% - че ще бъдат отрицателни, 4,4% не могат да преценят.

Притесненията в краткосрочен план, обърна внимание социологът, са породени от икономически притеснения, но и от някои манипулативни твърдения или липса на информация. „Притесненията в краткосрочен план са налице, те са и ефектът, който е концентрирал тези притеснения след изявлението на президента", добави Димитрова.

Най-важните позитивни ефекти за гражданите са удобство при пътуване и разплащане в чужбина (според 61,1%), хората няма да губят от обмяната на левове в евро и обратно (според 44,3%), улеснена търговия с другите с другите европейски държави (според 33,8%), парите в банките ще бъдат сменени в евро безплатно (според 21,8%), България ще затвърди европейската си принадлежност и няма да бъде оставена в друга зона на влияние (според 19,3%). „Още тук прави впечатление, че е ниска степента на информираност, че парите в банките ще бъдат обменени безплатно", посочи социологът.

Позитивните ефекти от въвеждането на еврото според бизнеса са намаляването на транзакционните разходи (според 39,2%), увеличаване на интереса за инвестиране в България (според 38%), подобряване конкурентоспособността на бизнеса (според 28,8%), намаляване разходите за привличане на чуждестранни партньори (според 26,8%) и намаляване на лихвите по кредитите (според 26,2%).

Гражданите посочват и очакваните негативни ефекти. Според 65,5% от тях ще се повишат цените на стоките 59,4% смятат, че ще се увеличи инфлацията, 55,9% мислят, че ще има риск от измами и/или изкуствено повишаване на цените от страна на некоректни търговци. Според 48% ще е трудно за хората да се ориентират в новите парични средства, а 39,3% вярват, че ще намалеят заплатите и/или пенсиите на хората.

От бизнеса пък отбелязват следните притеснения: ще се увеличат цените на стоките ни (според 42,8%), ще се увеличат разходите за работна ръка (според 38%), ще се увеличат цените, на които купуваме суровини (според 35,4%), ще е много трудно за микробизнеса да се адаптира (според 30,4%), ще е трудно превалутирането на цените (12,6%).

Хората, които в най-голяма степен подкрепят присъединяването на България към еврозоната, са тези в по-млада и средна (активна) възраст, не само в София, но и в областните центрове, както и хора, които работят в модерни индустрии, в които виждат своите перспективи за работа, за развитие, за доходи.

Страховете са съсредоточени основно при по-възрастните хора и най-вече при самотните възрастни хора, при хора с увреждания при по-високите възрастни групи, както и при хора в средна възраст със средно образование, които са много активни потребители на социалните мрежи.

Бизнесът, който изпитва притеснения, е микробизнесът.

От социологическите проучвания стана ясно, че 51,2% от българите са използвали евро през последната година. При бизнеса 67% отговарят, че са използвали евро при разплащане с партньори, контрагенти, клиенти.

На въпроса „Ако трябва да продадете свой апартамент, къща, поземлен имот, кола или др., в коя валута бихте обявили цената?", 51,6% от хората отговарят „в евро".

Социологът посочи, че по преки или косвени наблюдения 69% от хората, които пътуват в страни от ЕС, казват, че в страните от еврозоната се живее по-добре.

„Едно е безспорно ясно от двете проучвания и това е, че в дългосрочен план преобладаващата част от българското общество категорично заявява, че ползите от членството на България в еврозоната са много ясни и категорични. Това е изключително важен знак", каза финансовият министър и увери, че правителството работи изключително в посока да предостави на гражданите обективна информация.

Попитана тя ли е предложила Горица Грънчарова-Кожарева за член на Надзорния съвет на Българската банка за развитие (ББР), Петкова не даде конкретен отговор, а заяви, че всичко е съгласно правилата и след като министърът е принципал, очевидно е със съгласието на министъра. „ББР има правила, на база на които извършва този тип дейности", допълни Петкова.

Приходите безспорно бележат ръст. Вярвам, че колегите в НАП и в Агенция „Митници" са на своите места и те ще свършат своята работа максимално професионално, така че да можем да направим възможно изпълнението на приходите за 2025 г., коментира още финансовият министър.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.