Омбудсманът против искането за увеличение на цената на тока
Жалбите за некачествени електроснабдителни услуги са нараснали значително
Омбудсманът Диана Ковачева категорично се противопостави на искането за увеличение на цената на тока на трите електроразпределителни дружества - „ЧЕЗ Електро България” АД, „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД, и „Енерго-Про Продажби“ АД, за повишаване цената на електроенергията през новия регулаторен период – 1 юли 2021 г. - 30 юни 2022 г., съобщиха от пресцентъра на институцията.
Доц. Ковачева изпрати писмо с препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ инж. Иван Иванов предвид предстоящото решение за утвърждаването на цените в сектор „Електроенергетика“,
„Обезпокоително на фона на утежнената епидемична обстановка, която доведе граждани и бизнеса до големи финансови затруднения, е исканото увеличение от ЧЕЗ на 44% на нощната тарифа, както и средното увеличение на Енерго-Про – 1,6%, и на ЕВН – 2%“, посочва общественият защитник.
Доц. Ковачева напомня, че през 2020 г. оплакванията в институцията на омбудсмана, свързани с некачествени електроснабдителни услуги, са нараснали значително. Основните оплаквания на гражданите са за честите прекъсвания, ниското захранващо напрежение, авариите по електроразпределителната мрежа и др.
„Искам да припомня, че при обсъждането на цените за настоящия регулаторен период обърнах специално внимание на определените от КЕВР целеви показатели за качество, които играят съществена роля при определянето им“, акцентира омбудсманът. В тази връзка тя за пореден път подчертава, че цената на електрическата енергия трябва да е адекватна на качеството на предоставяната услугата, както и на степента на изпълнение на инвестициите.
Общественият защитник обръща внимание и на факта, че за настоящия регулаторен период (1 юли 2020 - 30 юни 2021 г.) КЕВР отчита, че за отделни части от лицензионната територия на ЧЕЗ се наблюдава нарастване на броя на жалбите на потребители именно за лошо качество на електрическата енергия, които в голямата си част са били основателни.
Друг факт, който омбудсманът посочва от годишния доклад на КЕВР за 2020-та, е че проверка на Комисията установява, че указанията, които е дала на ЧЕЗ за подобряване на качеството и предприетите от дружеството мерки не са достатъчни и не се прилагат в кратки срокове, което е довело до решение проверките да продължат и през настоящата 2021 г.
„В доклада е отбелязано също така, че за целите на ценовото регулиране през 2021 г. е предвидена проверка на всички електроразпределителни дружества относно реално извършените инвестиции и разходите за амортизации на въведени в експлоатация активи“, напомня още Диана Ковачева. Тя изразява увереност, че КЕВР няма да одобри и предложението на ЕВН за промяна в начина на формиране на цената за достъп до разпределителната мрежа за битовите клиенти.
„Аргументът на дружеството за равнопоставеност между стопанските и битовите клиенти, намирам за неоснователен и необоснован“, подчертава омбудсманът. В заключение доц. Ковачева отправя призив за пълна прозрачност и публичност на решенията на КЕВР, които да осигурят баланс между интересите на енергийните предприятия и клиентите, както и да създадат гаранции за защита на крайните клиенти.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/ombudsmanat-protiv-iskaneto-za-uvelichenie-na-tsenata-na-toka/