Партиите отчели 9,2 млн. лв. приходи в кампанията през юли
Четирите партии, отчели най-големи приходи за изминалата кампания, са ДПС, „Има такъв народ“, „Възраждане“ и „Българско лято"
Политическите формации са набрали финансиране в размер на 9 182 839 лв. по време на кампанията за предсрочните парламентарни избори, провели се през месец юли тази година, показват финансовите им отчети пред Сметната палата, анализирани от Института за развитие на публичната среда.
В предсрочните избори на 11 юли участие са взели 15 партии и 8 коалиции. Според действащите правила те финансират кампанията си със собствени средства, средства на самите кандидати и дарения от физически лица. Лимит за дарения няма, но всички получени суми следва да бъдат декларирани. Партиите и коалициите, които не получават държавна субсидия, могат да ползват медиен пакет в размер до 40 000 лв. Ако в коалиция участва партия със субсидия, то размерът на медийния пакет се намалява. Тези средства се използват за платено отразяване на предизборната кампания в предпочитани от политическите субекти медии.
„В отчетите от тези избори за пореден път се забелязват известни несъответствия, като са допускани грешки при попълването на конкретни графи, а в някои случаи изобщо липсва категоризация на приходи/разходи, и др.“, отчитат от Института за развитие на публичната среда.
В структурата на приходите основен дял за поредна кампания има държавната субсидия. Тя възлиза на 1 116 986 лв. или 62.3% от отчетените постъпления. Субсидията е единственият източник на финансиране на ДПС – 775 066 лв. При партия „Възраждане“ пък тя е 91.9% от приходите или 185 053 лв. Единадесет от участвалите в изборите партии не са получавали държавна субсидия. Това нарежда на второ място като източник на приходи медийните пакети – 393 500 лв. или почти 22% от всички партийни постъпления.
Прави впечатление, че средствата от членски внос са незначителен дял от цялостното финансиране на кампаниите – сумата възлиза едва на 18 863 лв. или 1.1%.
Четирите партии, отчели най-големи приходи за изминалата кампания, са ДПС, „Има такъв народ“, „Възраждане“ и „Българско лято“.
Общата сума на приходите на коалициите е 6 982 326 лв. Основен дял във финансирането на кампаниите им са собствените средства на партиите – 6 015 820 лв. или 86%. Начинът на публикуване на отчетите в регистъра на Сметната палата обаче, не позволява определяне на произхода и вида на тези приходи – дали са от държавна субсидия, членски внос, стопанска дейност или банкови заеми, например. Сред тези формации са партиите ГЕРБ, БСП, и включените в състава на коалициите „Демократична България“ и „Изправи се БГ! Ние идваме!“ – всички, получили представителство в предходния парламент и разполагащи с държавна субсидия.
Отчетите на коалициите показват, че най-много приходи са представили от коалицията ГЕРБ-СДС – 2 175 899 лв. Всички те са от собствени средства на партиите като впечатление прави разпределението им. Документите показват, че голямата част от тези средства са от сметката на ГЕРБ – 2 142 803 лв.
Сред коалициите най-голям е размерът на привлечените от „Изправи се БГ! Ние идваме!“ дарения – 78 917 лв. Най-много собствени средства на кандидатите като част от приходите си са декларирани от БСП за България – 191 073 лв.
„Данните от финансовите отчети показват, че приходите, на които са разчитали участниците в последната предизборна кампания, са субсидиите на партиите и съответно собствените средства на коалициите“, коментират от Института за развитие на публичната среда.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/partiite-otcheli-92-mln-lv-prihodi-v-kampaniyata-prez-iuli/