Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Росен Карадимов: КЗК трябва да гарантира спазването на честни правила на пазара

Парите

Росен Карадимов: КЗК трябва да гарантира спазването на честни правила на пазара

Росен Карадимов: КЗК трябва да гарантира спазването на честни правила на пазара - Tribune.bg

Комисията за защита на конкуренцията трябва да бъде гарант за спазването на честни правила на пазара от всички участници. Големият дефицит на прехода у нас беше именно усещането за липса на честни правила на играта. Нашата работа е именно да върнем честните правила за всички на пазара.

Това коментира председателят на КЗК доц. Росен Карадимов в “Денят започва” по БНТ.

Карадимов съобщи, че за месец и половина - от края на май до средата на юли, в Комисията са постъпили 121 сигнала за предполагаеми нарушения на конкуренцията, докато за същия период на 2024 г. са получени шест пъти по-малко - 21 сигнала. “Това е ясен знак за засиленото обществено доверие към работата на Комисията и повишената ѝ обществена разпознаваемост”, коментира доц. Карадимов.

Антимонополният орган започна секторен анализ на пазара на хранителни стоки от първа необходимост, включително млечни продукти. Проучването обхваща 46 търговски вериги с 460 обекта в 30 населени места. Анализът проследява цялата верига на предлагане от производството до крайната продажба и цели да установи дали регистрираното увеличение на цените от проверките на НАП и КЗП се дължат на антиконкурентни практики. При наличие на данни за картелни споразумения или злоупотреба с господстващо положение, ще бъдат образувани самостоятелни производства. Комисията е изискала детайлна информация от търговските вериги и е изградена специална защитена среда за работа с чувствителни данни, включително помещения с видеонаблюдение.

В рамките на секторния анализ на храните КЗК изиска и от Националния статистически институт данни, подавани от търговските вериги към националната статистика, но получи отказ. Карадимов определи случая като типичен пример за липса на координация между държавни институции. Именно заради това бяха подписани споразуменията между КЗК, КЗП и НАП, както и с КРС, посочи Карадимов и допълни, че вече има синхрон и пълно взаимодействие между регулаторите.

Вторият секторен анализ на пазара на лекарствени продукти трябва да идентифицира пречки пред достъпа до лекарства и евентуални антиконкурентни практики. Близо 36% от доходите на домакинствата се разходват за лекарства, посочи Карадимов. Вече са проведени срещи с браншови организации и се подготвят становища. Предстои провеждането на секторни анализи в телекомуникационния и финансовия сектор. 

Карадимов подчерта още, че КЗК няма отношение към инфлацията, но от първоначалните данни от секторните анализи до момента става ясно, че въвеждането на еврото не е причина за ръст на цените. Ролята на Комисията е не само санкционна, но и застъпническа – включително чрез становища по проекти на нормативни актове. “КЗК има правомощия да дава становища по всички нормативни проекти и действащи актове. Много скоро ще имаме такива по всички разпоредби и дребни законови поправки, които водят до изкривявания“, обясни Карадимов.

Общественият съвет към КЗК, в който участват национално представените работодателски организации, двата национални синдиката и сдружението на потребителите е ключова първа стъпка към ефективен обществен диалог и повишаване на прозрачността на работата на антимонополния орган.

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.