Самолетни билети по 2 лева предизвикват съмнения в централната поръчка на държавата
Туристическите агенции изразяват съмнения в картел, непрозрачност, вратички, скрити печалби и прекалено ниски цени и такси в голямата обществена поръчка за 37 млн. лв. без ДДС за осигуряване на самолетни билети при пътуванията на цялата държавна администрация за 2 години. Тя е обявена по време на служебното правителство от Централния орган за покупки (ЦОП) към Министерството на финансите и вече са избрани победителите, съобщава сайта TravelNews.
По позиция 1 - „Осигуряване на самолетни билети за директни полети (без прекачване)“ печели консорциумът "България Ер – Посока” ДЗЗД, сочи справката в регистъра. Вторият кандидат е само един – туристическа агенция „Юнайтед травъл ейджънси“ ЕООД, която е дала по-високи цени. По позиция 2 - „Осигуряване на самолетни билети за полети с прекачване“ печели консорциумът "България Еър – Посока - Кети" ДЗЗД. Останалите кандидати са туристическите агенции „Калисто турс“ ЕООД, „Атлас травелс“ ЕООД, „Аеротур ММ“ ООД, „Империал – травел“ ЕООД и „Аргус травел интернешънъл“ ЕООД, на които предложенията са по-високи, установи проверка на TravelNews в регистъра на търговете.
Съмнения предизвикват офертите
на кандидатите, които съвпадат в доста посоки, показва справка в регистъра. В тях не могат да бъдат включвани предложения от нискотарифни авиокомпании. Например по позиция 1 консорциумът "България Ер – Посока” ДЗЗД дава пределна крайна цена в икономична класа с ръчен багаж за двупосочен билет – София – Белград – София от 5 лева, което предизвика възмущение сред туристическия бранш. Същата е стойност и при чекиран багаж. Цената от 5 лева и за билети София – Загреб – София. Консорциумът дава такса за обслужване от 1 стотинка за издаден билет. На бранша прави впечатление, че офертите на двамата играчи по позиция 1 - "България Ер – Посока” ДЗЗД и „Юнайтед травъл ейджънси“ ЕООД, съвпадат по 11 дестинации, а по други 24 имат разлики само в стотинки. Цените съвпадат в билетите до Амстердам, Виена, Женева, Франкфурт на Майн, Варшава, Лондон и Стокхолм.
Подобно е положението и по позиция 2.
Консорциумът "България Еър – Посока - Кети" ДЗЗД дава цена от 2 лева за самолетен билет по отсечките София – Лука – София без чекиран багаж, като е същата и с включен багаж. Таксата за обслужване отново е 1 ст. за издаден билет. За самолетен билет София – Киев – София дава 5 лв. без или с багаж. Същата цена е и за София – Ротердам – София. Ниски цени има дори за Лондон, Прага, Мадрид, Амстердам, Рим – по 120 лв. за двупосочен билет с ръчен багаж. До някои от тях другият кандидат - „Атлас травелс“, дава същите стойности. Общо от 41 дестинации, двамата играчи дават близки цени с разлики само в стотинки до 24 града. При друг кандидат - „Аеротур ММ“, съвпадат офертите с консорциума до Варшава, Копенхаген, Париж и Стокхолм. При Тел Авив и Талин цените са в разлика от 1 ст., но оценителната комисия по поръчката не приема обосновката на „Аеротур ММ“ за предоставени прекалено ниски цени и фирмата е отстранена от процедурата.
Председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) Димитрина Горанова определи случващото се с обществената поръчка за цялата държавна администрация като подозрително, защото подобни ниски цени не съществуват на пазара. Организацията обединява IATA агенциите в България, които са оторизирани за издаване на самолетни билети от Международната асоциация за въздушен транспорт. Абсолютно е невъзможно в цена от 2 или 5 лв. да влиза самолетен билет, багаж и летищни такси, каза тя. „Не можем ние да се произнесем дали картел. Това е работа на Министерството на финансите да сезира КЗК или самата комисия да се самосезира“, коментира пред TravelNews Горанова. Според нея е странно да има толкова ниски цени и съвпадения между офертите. Още повече, че тези стойности трябва да са валидни за 2 години напред, за колкото ще важи договорът по обществената поръчка. Подобно нещо не може да се предвиди нито от туристическите агенции, нито от авиокомпаниите, защото никой не може да прогнозира цените на горивата, инфлацията и летищни такси.
Горанова смята, че като цяло обществените поръчки за самолетни билети на държавата не са прозрачни, като имат много пролуки и вратички. Затова трябва да се въведе механизъм за контрол и проследяване при изпълнението на обществените поръчки. Кандидатите дават ниски цени с цел да спечелят, а след това се предоставят реалните стойности – при покупката на билетите. При обявяването на такса за издаване на самолетен билет от 1 стотинка става ясно, че има скрита печалба в цената на билета, обясни Димитрина Горанова. Подобна стойност не може да покрие разходите на агенциите за IATA лицензите, към резервационните системи, за заплати и за поддържането на офиса, камо ли за печалба. Това означава, че някъде другаде има скрита печалба. Нормалните пазарни такси за издаване на самолетен билет започват от 20 лв. нагоре.
„Толкова ниски цени на билетите няма на пазара, каквито са дадени в централната обществена поръчка. Това е абсурдно и очевидно става въпрос за някаква схема“, каза Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение Бъдеще за туризма“ (ОБТ). Тя също смята, че новият екип на Министерството на финансите и КЗК трябва да проверят процедурата, защото предизвикват съмнения еднаквите оферти. Всички авиокомпании имат много цени и различни класи, като е абсурдно две фирми да дадат еднакви стойности по толкова много дестинации. Например само „Турските авиолинии“ имат 60 тарифи. От друга страна на реалния пазар няма такса от 1 стотинка за издаване на самолетен билет. Печалбата очевидно е скрита в самия самолетен билет, което е скандално и обезмисля обществените поръчки, коментира Илиева. При насрещна проверка тази разлика ще лъсне с нетната стойност на билета.
Министерството на финансите не предвижда прекратяване на голямата поръчка. „Към настоящия момент не се предвижда прекратяване на централизираната поръчка. На 16 август 2023 г., след приключване на оценката на офертите, по централизираната поръчка са издадени решения за определяне на изпълнител по двете обособени позиции. Решенията подлежат на обжалване в 10-дневен срок от връчването им на участниците. В случай, че постъпят жалби по централизираната обществена поръчка, ще се забави сключването на бъдещите рамкови споразумения на ЦОП. За осъществяването на част от нормативноустановените си функции и дейност, Министерството на финансите има задължение да осигури самолетни билети за служебните пътувания на служителите и ръководството на ведомството, респ. да осигури непрекъсваемост на цитираната услуга, поради което МФ е предприело съответните действия по организиране и откриване на процедура по реда на ЗОП“, обясниха за TravelNews от Министерството на финансите. Именно заради това ведомството обяви самостоятелна обществена поръчка за осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж при служебни пътувания в страната и в чужбина. Стойността на поръчката е за 1.3 млн. лв. без ДДС, а срокът за подаване на оферти е 30 август 2023 г.
Голямата обществена поръчка беше обявена при служебното правителство. Всички процедури по самолетните билети от години се следят основно от двама човека - Таня Георгиева, главен секретар на Министерството на финансите, и Ивелина Белева, директор на дирекция „Централизирано възлагане и обществени поръчки” към ведомството, които са там от времето на ГЕРБ, обясниха служители.
Срокът на действащото в момента рамково споразумение изтича на 22.11.2023 г. след като беше удължено с две години заради пандемията. Стойността му беше 34 млн. лв. без ДДС и в него присъстват четири фирми – консорциумът „България Ер - Посока“ ДЗЗД, и туристическите агенции „Хорнит“ ООД, „Аеротур ММ“ ООД и „Атлас травелс“ ЕООД. Всяка държавна администрация е длъжна да провежда минипроцедура за избор от четирите фирми, за да купува самолетни билети. Почти цялото споразумение обаче е изпълнено само от консорциума „България Ер - Посока“ ДЗЗД, който е печелил и минипроцедурите във ведомствата, показва справка на финансовото министерство.
Прави и друго впечатление на туристическия бранш, че в новата голяма централизирана обществена поръчка за цялата администрация ще присъства само един изпълнител в рамковото споразумение, а не на няколко фирми, както беше досега. Юристи коментираха пред TravelNews, че по този начин се слага монопол върху осигуряването на самолетни билети за цялата държавна администрация. Според тях цялата процедура може да попадне под ударите на КЗК за монопол.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/samoletni-bileti-po-2-leva-pre/