Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Шоколадът става лукс! Цената на какаото удари 50-годишен рекорд

Парите

Шоколадът става лукс! Цената на какаото удари 50-годишен рекорд

Шоколадът става лукс! Цената на какаото удари 50-годишен рекорд - Tribune.bg
Снимка:

През последната седмица цената на какаото се повиши до рекордно високо ниво. Суровината използвана в хранително-вкусовата промишленост достигна на борсата в Ню Йорк до 6030 долара за тон. Това е най-високата стойност от близо 50 години насам (5379 долара през 1977 г.), пише Financial Tribune.

Какво доведе до скок на цената на какаото?

Най-големите насаждения на какаови масиви в света са разположени в Западна Африка. Двете държави, произвеждащи най-много от суровината са Гана и Кот д'Ивоар. Тези страни са и най-големите износители на какао.

През последните няколко години неблагоприятните климатични условия станаха причина за значителното намаляване на суровината. Първоначално държавите станаха жертви на проливни дъждове, които доведоха до гниене на дърветата, а след това активирането на климатичното явление Ел Ниньо изсуши реколтата.

Тези явления станаха причина за по-малко добив и съответно за дефицит на какао. В същото време производителите на шоколад търсят суровина за бизнеса си, което я оскъпява още повече.

Кои са най-големите износители на шоколад?

Най-големите вносители на какао са държавите от ЕС.  Следователно и основните държави, които изнасят шоколад са разположени на територията Европа. На челно място през 2023 година беше Германия, следвана от Белгия. Холандия пък измести Полша и се нареди на трето място. Сред водещите износители са още Малайзия, САЩ и Швейцария.  

Отражениe на пазарните цени за производителите и потребителите

Производителите на шоколад определено ще страдат от създалата ситуация. Те са принудени да плащат висока цена за основната си суровина, което пък ще доведе едновременно до намаляване на тяхната продукция и до повишението на цената ѝ. Въпросът тук е дали по-малкото стока и по-високата стойност ще компенсират и дали те ще успеят да излязат на печалба. Не трябва да забравяме, че бизнесът все още е притиснат от високите разходи за енергия и повишените лихвени проценти.  

Излизането на печалба ще е изцяло в ръцете на потребителите и техните нагласи да плащат по-висока цена.

Потребителите трябва да се подготвят за вероятността от по-високи цени на шоколада, коментират икономисти, защото производителите на шоколад са принудени да прехвърлят по-високите разходи върху потребителите.

Според експертите цената на шоколада ще продължи да се покачва и в бъдеще. Пазарните анализатори посочват, че силното търсене, свързано с икономическите показатели, може да запази цените високи за дълго време, защото не се очертава скоро да има спад в търсенето.  

Един от най-големите производители на шоколад в света американската компания Hershey регистрира спад в продажбите през последното тримесечие на 2023 година. Освен това те прогнозират забавяне на търсенето на нейните продукти от клиенти, но компанията не се наема да говори за бъдещи цени на продукцията.  

„Като се има предвид цените на какаото, ние ще използваме всеки инструмент, включително ценообразуването, като начин за управление на бизнеса“, посочиха те.

Обемите на продажбите на Mondelez, също паднаха през последното тримесечие. През декември платформата Which? отчете, че цената на някои шоколадови продукти е поскъпнала с повече от 50%.


Последвайте ни в Google News

 

Етикети шоколад, какао
Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.