Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. ЦИК удвои парите за медийна реклама на малките партии

Парите

ЦИК удвои парите за медийна реклама на малките партии

ЦИК удвои парите за медийна реклама на малките партии - Tribune.bg
Снимка:

Малките политически сили, които не получават държавна субсидия, ще получат двойно повече пари за предизборна реклама от Централната избирателна комисия (ЦИК) за предстоящите избори на 9 юни. Комисията одобри решение в такъв смисъл вчера, след като столичният административен съд обяви, че държавата трябва да удвои средствата за предизборна кампания, когато се провеждат избори 2 в 1, както е сега.

Изборният кодекс казва, че всяка политическа сила, която няма право на субсидия, получава т. нар. медиен пакет – ваучер на стойност 40 000 лв., с който може да плаща за политическа реклама по време на кампанията. ЦИК определя кой има право на медиен пакет, разпределя средствата и контролира плащанията.

За изборите 2 в 1 комисарите решиха, че ще отпуснат само по един пакет на малките формации. Десетина партии и коалиции, сред които бяха формациите на бившия главен прокурор Иван Гешев и на бизнесмена Васил Божков, обжалваха това решение във Върховния административен съд (ВАС). Основанието им беше, че след като предстоят два вота, значи им се полагат по два пакета. ВАС обяви, че компетентен по такова дело е Административен съд – София град (АССГ). На 17 май неговите съдии се произнесоха в полза на жалващите се политици и това принуди ЦИК да промени решението си.

Като доказателство жалбоподателите са посочили, че през 2021 г., когато също се проведоха избори 2 в 1 – за парламент и президент, ЦИК е раздавала по два медийни пакета за всеки от двата вида избори. Също така, недоволните политици изтъкват, че е трябвало да платят два депозита за участие в сегашните избори.

В решението си магистратите от АССГ посочват, че достатъчно основание да се отхвърли сегашното решение на комисарите е фактът, че те изобщо не са го мотивирали. Съдът обаче е проучил и доколко това решение съответства на Изборния кодекс – и накрая е преценил, че го нарушава.

"Субсидията, която е законово регламентирана относно дължимостта ѝ по размер, касае всеки един избор поотделно", смятат съдиите. В подкрепа на тезата си изтъкват, че всеки от изборите се провежда по самостоятелни правила, за всеки политическите сили се регистрират отделно, имат отделни листи с кандидати и участват отделно, независимо от това, че гласуването се провежда в един и същи ден.

ЦИК е допуснала нарушение, като е обединила двата вида избори с предоставянето на един медиен пакет, смята АССГ, и освен това поставя политическите сили, които не получават държавна субсидия, в неравноправно положение. Според съда това противоречи и на целта на закона, който трябва да предоставя на участниците във вота равни възможности за медийно отразява по време на кампанията. АССГ отхвърля и защитния аргумент на ЦИК, че предоставянето на пари отделно за двата избора ще направи невъзможно отчитането на направените разходи пред Сметната палата. Магистратите посочват, че това не засяга законосъобразността на решението на ЦИК, с което се разпределят медийните пакети.

ЦИК мълчаливо приема аргументите на съда и вчера прие ново решение за медийните пакети, в което се казва, че държавата ще плаща по 40 000 лв. за парламентарните и още по толкова за европейските избори на формациите, които не взимат субсидия. Същия ден ЦИК определи и списъка на партиите и коалициите, които ще спечелят от това решение. Освен това съдът постанови, че комисията трябва да плати 910 лв. за съдебните разноски на партиите и коалициите, които обжалваха нейното решение.


Последвайте ни в Google News

 

Етикети ЦИК, реклама
Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.