Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. ЦИК удвои парите за медийна реклама на малките партии

Парите

ЦИК удвои парите за медийна реклама на малките партии

ЦИК удвои парите за медийна реклама на малките партии - Tribune.bg
Снимка:

Малките политически сили, които не получават държавна субсидия, ще получат двойно повече пари за предизборна реклама от Централната избирателна комисия (ЦИК) за предстоящите избори на 9 юни. Комисията одобри решение в такъв смисъл вчера, след като столичният административен съд обяви, че държавата трябва да удвои средствата за предизборна кампания, когато се провеждат избори 2 в 1, както е сега.

Изборният кодекс казва, че всяка политическа сила, която няма право на субсидия, получава т. нар. медиен пакет – ваучер на стойност 40 000 лв., с който може да плаща за политическа реклама по време на кампанията. ЦИК определя кой има право на медиен пакет, разпределя средствата и контролира плащанията.

За изборите 2 в 1 комисарите решиха, че ще отпуснат само по един пакет на малките формации. Десетина партии и коалиции, сред които бяха формациите на бившия главен прокурор Иван Гешев и на бизнесмена Васил Божков, обжалваха това решение във Върховния административен съд (ВАС). Основанието им беше, че след като предстоят два вота, значи им се полагат по два пакета. ВАС обяви, че компетентен по такова дело е Административен съд – София град (АССГ). На 17 май неговите съдии се произнесоха в полза на жалващите се политици и това принуди ЦИК да промени решението си.

Като доказателство жалбоподателите са посочили, че през 2021 г., когато също се проведоха избори 2 в 1 – за парламент и президент, ЦИК е раздавала по два медийни пакета за всеки от двата вида избори. Също така, недоволните политици изтъкват, че е трябвало да платят два депозита за участие в сегашните избори.

В решението си магистратите от АССГ посочват, че достатъчно основание да се отхвърли сегашното решение на комисарите е фактът, че те изобщо не са го мотивирали. Съдът обаче е проучил и доколко това решение съответства на Изборния кодекс – и накрая е преценил, че го нарушава.

"Субсидията, която е законово регламентирана относно дължимостта ѝ по размер, касае всеки един избор поотделно", смятат съдиите. В подкрепа на тезата си изтъкват, че всеки от изборите се провежда по самостоятелни правила, за всеки политическите сили се регистрират отделно, имат отделни листи с кандидати и участват отделно, независимо от това, че гласуването се провежда в един и същи ден.

ЦИК е допуснала нарушение, като е обединила двата вида избори с предоставянето на един медиен пакет, смята АССГ, и освен това поставя политическите сили, които не получават държавна субсидия, в неравноправно положение. Според съда това противоречи и на целта на закона, който трябва да предоставя на участниците във вота равни възможности за медийно отразява по време на кампанията. АССГ отхвърля и защитния аргумент на ЦИК, че предоставянето на пари отделно за двата избора ще направи невъзможно отчитането на направените разходи пред Сметната палата. Магистратите посочват, че това не засяга законосъобразността на решението на ЦИК, с което се разпределят медийните пакети.

ЦИК мълчаливо приема аргументите на съда и вчера прие ново решение за медийните пакети, в което се казва, че държавата ще плаща по 40 000 лв. за парламентарните и още по толкова за европейските избори на формациите, които не взимат субсидия. Същия ден ЦИК определи и списъка на партиите и коалициите, които ще спечелят от това решение. Освен това съдът постанови, че комисията трябва да плати 910 лв. за съдебните разноски на партиите и коалициите, които обжалваха нейното решение.


Последвайте ни в Google News

 

Етикети ЦИК, реклама
Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети