Туризмът се обединява за смяната на „Спасителката на костенурките“ при ротацията
Туристическият бранш се обединява да иска смяната на министъра на туризма Зарица Динкова при предстоящата ротация през март. В момента големите сдружения на хотелиерите, туроператорите и ресторантьорите събират мнения и се очаква до няколко дни да излязат с обща позиция, която ще бъде изпратена на настоящия премиер акад. Николай Денков, на бъдещия – Мария Габриел, и на политическите лидери на „сглобката“, съобщава travelnews.bg.
„Категорично Зарица Динкова не трябва да остава на поста министър на туризма. До момента за 9 месеца тя показа, че нищо не прави, освен някакви безмислени срещи, които остават без резултат. По никакъв начин не откликва на проблемите на бизнеса“, заяви пред TravelNews проф. Георги Рачев, който има туроператорска фирма и е зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции. „Виждаме в лицето на Динкова детска радост - бенгалски огън“, коментира той. Според Рачев тя е далече от бизнеса и не разбира нищо от туризъм. Освен това секторът продължава да не е приоритет на държавата и това си личи от действията на министъра и въобще на цялото правителство. Единствено България в Европа не е възвърнала нивата на туристите и приходите от туризъм на нивата от преди пандемията.
Подобна позиция изрази и Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение Бъдеще за туризма“ (ОБТ). „И със Зарица Динкова, и без нея, нищо не се прави и случва. Искаме човек, който да дойде и да иска да работи, за да решава проблемите на бранша“, обяви тя. Илиева подчерта, че все още няма гаранционен фонд за туроператорите, а въобще пък не се работи по нов закон за туризма.
Председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) Димитрина Горанова коментира, че мнението на бранша никога не е искано при определянето на министрите на туризма. Управляващите взимат политическо решение. „За бизнеса е пагубно, че през последните години няма министър на туризма повече от 6 месеца. Така се работи без хоризонт и в краткосрочен план. Затова смятаме, че в момента една поредна смяна на министъра на туризма не е добра за никой“, каза Горанова.
От Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) все още нямат позиция по ротацията. „Изпълнителното ни бюро ще се събере тази седмица и ще вземе решение дали да подкрепи оставането на Зарица Динкова или ще поиска нейната смяна“, каза Георги Щерев, председател на организацията.
Ресторантьорите обаче са категорично против тя да продължи да изпълнява функциите на министър на туризма и събират подкрепа за обща позиция на целия сектор. „Загубихме едни 9 месеца със Зарица Динкова. Нищо не направи за туристическия бранш, а с нас ресторантьорите категорично няма диалог“, заяви пред TravelNews Ричард Алибегов, председател на Българска асоциация на заведенията. Според него трябва да бъде сложен човек от бранша за министър, който да работи с всички организации. „Зарица Динкова направи разделение в сектора. Тя ни дели на удобни и неудобни, като приближените дори получават пари от Министерството на туризма. Категорично с ресторантьорите не работи“, подчерта още Алибегов.
Емил Коларов, председател на Сдружението на заведенията в България, допълни, че дори не е излязла да защити ресторантския бизнес за оставането на по-ниското ДДС, а е трябвало сами да водят битка с политическите сили. „От ден първи казахме, че не искаме парашутисти. През останалите месеци няколко пъти искахме оставката на Зарица Динкова, защото имаше много поводи. Тя не реши никакви проблеми на туризма освен да пътува в чужбина“, смята Коларов. По думите му България не е добре рекламирана през последните месеци и липсва отчетност, каквото са искали и не им е предоставена. Сдружението категорично настоява за смяната на Зарица Динкова.
Председателят на Българската асоциация за туризъм Ивелин Кичуков също коментира, че общуването на бизнеса с министъра е много трудно и не се вниква в проблематиката. „Никакво желание за подкрепа на бизнеса и вникване в неговата проблематика. Няма никакво общуване с бранша, а само с определени сдружения, които не критикуват министъра“, посочи той. „Реално за целия период до момента не свърши нищо съществено, с което да се похвали, с изключение на раздадените 5 млн. лв. по програмата за партньорство между министерството, общините и големите туроператори. Резултът обаче ще го видим по-късно през тази година и дали програмата е ефективна“, обясни Кичуков. Според него през миналия летен сезон Динкова не е защитила адекватно българския туризъм по време на хибридните атаки срещу Българското Черноморие вследствие на взривяването на язовир „Нова Каховка“ в Украйна. Намасета е била закъсняла и се е появила чак след изявлението на Министерството на околната среда и водите. По рекламата и бранда на България не е направено нищо ново и конкретно. По щандовете на България по време на международните туристически изложения в чужбина се рекламират общини, което като реклама има стойност, но като краен резултат е кръгла нула, подчерта Кичуков.
Националният борд по туризъм, където влизат големите хотелиери, засега се въздържа от коментар. Браншът продължава да иска за министър експерт в туризма и да бъде излъчен от неговите среди.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/turizmat-se-obedinyava-za-smya/