Василев за Бюджет 2023 г: Не е нормално да се приема в средата на годината, но е предвидим
„Проектът на бюджет е разчетен при дефицит на начислена основа от 3%. Растеж на БВП от 1,8 % - за 2024 и 2025 година, растежът се увеличава до малко над 3%, както имахме и миналата година. Средно годишната инфлация за тази година е разчетена на 8,7%, като се очаква през 2024 и 2025 година да спадне до между 3 и 4%. Запазена и текущата рамка на данъчните ставки“, обяви финансовият министър Асен Василев при представянето на параметрите на план-сметката.
„Единствено намалената данъчна ставка за газ се вдига обратно на 20%“, допълни Василев.
Той увери, че в бюджета е напълно подсигурено увеличение на пенсиите, спазвайки швейцарското правило, което е увеличение от 12% от 1 юли тази година.
„Също така са подсигурени средствата, за да се запази политиката учителските заплати да бъдат 125 % от СРЗ, като тази политика се прилага от 1 януари“, уточни Василев
По думите му средствата по всички други социални програми също са запазени, като част от тях са увеличени с оглед темпа на инфлацията и ръста на МРЗ от 710 на 780 лева.
„Има 111 млн. лева повече във връзка с новия размер на линията на бедност за 2023 година, който тази година е 504 лв.“
По думите на Василев в проектобюджета са заложени и 131 млн. лева повече по механизма за лична помощ и 50 млн. лева повече по Закона за социално подпомагане, както и 30 млн. лева повече по Закона за семейните помощи за деца. Предвидени са и 31 млн. лева повече във връзка с разширяване на обхвата на еднократната помощ при започване на училище.
„В политиката на здравеопазването са разчетени достатъчно средства за болничната помощ, така че всички болници да могат да достигнат МРЗ, които бяха договорени миналата година от 1500 лева за медицинска сестра и 2000 лева за лекар. Знаете, че миналата година някои от болниците не успяха да достигнат тези нива“, отбеляза финансовият министър.
„Продължава политиката да се заделят повече средства за превенция и медико-диагностични дейности, така че, най-грубо казано да нямаме ограничения в направленията и да може да се прави пълна диагностика и профилактика“, допълни Василев.
Той отбеляза, че в политиката на отбраната е заложен малко повече от изискуемия процент - 1,88% тази година и 2% за 2024 и 2025 година.
В проектобюджета са разчетени средства само от второто плащане по ПВУ
„За трето и четвърто плащане, условията за които също трябваше да бъдат завършени тази година не сме разчели средства, тъй като там имаме значително изоставане, което трябва да бъде наваксано. Кога тези средства ще дойдат ще трябва да прецизираме с Бюджет 2024“, коментира Василев.
„2021 година дългът към БВП е бил 22,5%, в края на миналата година е 21,8%, а в края на 2023 е предвидено да бъде 22%, т.е. там нямаме съществени изменения“, коментира още Василев.
Василев отбеляза, че са заложени допълнителни средства за образование и наука, как то и средства за Фонд спорт и младежки спортни програми и Фонд за култура и изкуства.
„Идеята на тези фондове е съответните министерства да разработят методики така, че държавата да подпомага дейности, които вече се случват“
„Не е нормално държавата да приема бюджет в средата на годината. Това, от една страна прави бюджета по-лесен за приемане, но от друга - създава непредвидимост за бизнеса и гражданите”, подчерта Василев. Според него този бюджет е направен така, че да се осигури именно предвидимост за бизнеса и гражданите.
„След прецизиране на капиталовите разходи те продължават да бъдат на рекордни нива. Имаме над 8 млрд. лева капиталови инвестиции, заложени в бюджета“, почерта Василев.
Новият бюджет трябва да бъде приет до 31 юли, за да влезе в сила от 1 август.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/vasilev-za-biudzhet-2023-g-ne-/