Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. Депутатите приеха на първо четене и петте законопроекта за промени в Изборния кодекс

Политика

Депутатите приеха на първо четене и петте законопроекта за промени в Изборния кодекс

Депутатите приеха на първо четене и петте законопроекта за промени в Изборния кодекс - Tribune.bg
Снимка:

Народните представители приеха на първо четене и петте законопроекта, които предвиждат промени в Изборния кодекс.

Законопроектът, внесен от Костадин Костадинов и група народни представител от „Възраждане“, беше приет със 171 гласа „за“, 45 „против“ и един „въздържал се“. 

Законопроектът, внесен от Тошко Йорданов и група народни представител от ИТН, бе приет с 202 гласа „за“, 8 „против“ и 9 „въздържали се“.  

Внесеният от Атанас Зафиров и група народни представите от „БСП-Обединена левица“, също получи необходимата подкрепа. Със „за“ за него гласуваха 200 народни представители, трима се обявиха „против“, а 15 депутати гласуваха с „въздържал се“.  

Законопроектът на Надежда Йорданова и група народни представители от ДБ получи нужната подкрепа. 174 народни представител гласуваха „за“, 37 „против“ и 9 „въздържали се“.  

Предложенията за промени в Изборния кодекс, внесени от Кирил Петков и група народни представители от ПП, също бе приет със 172 гласа „за“, 39 „против“ и 6 „въздържал се“.

Законопроектът на „Възраждане“ предвижда премахване на хартиената бюлетина и се цели ограничаване на възможността за образуване на секции извън дипломатическите и консулските представителства в държави извън Европейския съюз (ЕС), като по изключение могат да бъдат откривани до 20 секции в една държава.  

Предлага увеличаване състава на Централната избирателна комисия (ЦИК), като тя се състои от 25 членове, включително председател, заместник-председател и секретар, които се предлагат от парламентарно представените партии и коалиции след последните проведени избори за народни представители. Съставът на комисията следва да отразява пропорционално разпределението на политическите партии в Народното събрание (НС) и следователно трябва да бъде съответно променян по време на мандата на комисията, като мандатът се намалява на 4 години.  

Въвежда промени в правилата за подаване на електронни заявление, като от един IP адрес може да бъде подадено само едно електронно заявление през интернет страницата на ЦИК.  

В него се предлага въвеждането на изборните резултати и окончателното им изчисляване да бъде извършвано от държавни институции и ведомства, а не както досега – от „Информационно обслужване“ АД, като по този начин ще бъдат елиминирани съмнения за непрозрачност.  

Предлага се видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане при приемането им от секционните избирателни комисии (СИК), и видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане на заседанията на общинска избирателна комисия (ОИК). Предвижда се и по-голям брой застъпници и представители на партии и коалиции в районните избирателни комисии (РИК) и в общинските избирателни комисии (ОИК), установява се изискването към членовете на СИК да имат завършено средно образование и се предлага увеличаването на възнаграждението на ръководните длъжности.  

Законопроектът на ИТН цели промяна в организацията и реда за произвеждане на всички видове избори в България. Предлага се при изготвянето на избирателните списъци за всички видове избори да се включват само лицата, които имат избирателно право за съответния вид избори според данните на НСИ. За да се гарантира, че от избирателните списъци няма да се заличат лица, които имат избирателни права, се запазва специалния ред за попълване на избирателните списъци по заявление на лице, което не е включено в него и е установило това преди отпечатването на избирателния списък. Отчита се, че избирателните списъци се отпечатват определен период преди изборния ден, като се запазва и възможността за дописване на избирателния списък в изборния ден при условията и по реда, които са уредени в ИК.  

Предлага се машинното гласуване да се извършва със сканиращи машини, като след като гласоподавателят отрази еднозначно вота си върху хартиената бюлетина, той ще я постави в устройството, което ще я сканира и самото устройство ще съхранява вече сканираните бюлетини. Въвежда се срок до 3 месеца от влизането в сила на закона, Министерският съвет да проучи и да предприеме необходимите действия за осигуряването на сканиращите машини за гласуване.  

ИТН предлага още създаване на преброителни комисии, които да се назначават от РИК или ОИК след провеждане на консултации при областния управител съответно при кмета, в зависимост от вида на изборите, като предложенията за членове да се правят от партиите и коалициите. Предвижда се увеличаване на броя на гласоподавателите, които гласуват в една СИК от 1000 на 2000 и се предлага видеоизлъчването в тях да е през целия изборен ден.  

С него се предлага увеличаване на сроковете за обявяването на изборните резултати и се предвижда отлагането на влизането в сила на самостоятелния избирателен район „Чужбина“.  

От „Обединената левица“ предлагат въвеждане на регионални преброителни центрове и активна регистрация на избирателите. Регионалните преброителни комисии да се назначават от ЦИК след провеждане на консултации при областния управител съответно при кмета, в зависимост от вида на изборите. Предвижда се нов ред за съставяне на избирателни списъци чрез активна регистрация, като по този начин ще бъдат изчистени списъците от български граждани, които са починали, отдавна са напуснали и не живеят в страната или са се дезинтересирали за постоянно от изборния процес.  

В законопроекта на социалистите е заложено, че компетентни да съставят избирателни списъци ще бъдат общинските администрации, които получават списък на гласувалите на последните избори български граждани от ЦИК. Този списък се допълва от лицата, които активно са се регистрирали до 5 дни преди изборния ден, за да не се допусне невъзможност на някого да гласува поради административни пречки, като е предвидено дописване в списъка и в самия изборен ден.  

Със законопроекта се предлага експериментално машинно преброяване при произвеждане на следващите избори за народни представители. Експерименталното машинно преброяване ще се извършва по правила, прието от ЦИК, която да определи и броя секции, в които броенето да се извърши машинно, като техническото и финансовото осигуряване ще се възлага на МС.  

Законопроектът на ДБ цели повишаване на доверието на гражданите при отчитането и обявяването на крайния резултат на изборния процес. Предлага се създаването на преброителна комисия за общини с гласоподаватели, включени в избирателния списък до 20 хил. души, а когато броят на избирателите надхвърля 20 хил. души се създава преброителна комисия. Членовете на преброителните комисии са равни на броя на членовете на съответната ОИК, като СИК няма да извършват преброяване на бюлетините, а преброяването ще се извършва от преброителните комисии.  

Вносителите подчертават, че със законопроекта се разширява възможността за обществен контрол върху целия процес на обработка на изборните резултати, чрез възможността той да бъде наблюдават от всички заинтересовани страни, включително чрез пряко телевизионно излъчване, както и че се разширява възможността за бързо разглеждане и решаване на казуси, свързани с грешки в протоколите или жалби и възражения относно резултатите, чрез отделянето на хартиените бюлетини и бюлетините от машинното гласуване от останалите изборни книжа. Предвижда се създаване на подробно разписани правила за обезпечаване на прозрачността и сигурността на изборната процедура, както и работата по преброяване и отчитане на гласовете.  

Законопроектът на ПП цели повишаване доверието на гражданите в изборния процес, като се предлага преброяване на подадените гласове чрез хартиена бюлетина или с машинна да се отчита посредством надеждни технически устройства. Предвижда се възстановяване на разпоредбите при гласуването с машини относно подадените гласове и отразяването им в разпечатан протокол от машината, като в допълнение машината разпечатва контролни разписки. При гласуване с хартиена бюлетина се въвежда сканиране и отчитане на подадени глас на хартия чрез специално оптично устройство, което ще позволява да се извършва проверка за неправилно попълване на хартиената бюлетина и ще осигури възможност за поправка от избирателя при допусната грешка.  

С проекта на закон се премахва броенето на ръка, подготвянето на чернови и многократно поправяне на грешки в протокола на комисията, като протоколите от оптичните устройства за сканиране и от електронната машина за гласуване ще се разпечатват веднага след края на изборния ден и ще се прикрепят към протокола на СИК и в последствие данните ще се обобщават от РИК, съответно ОИК.  

Със законопроекта се предлага отлагане на влизането в сила на съответните разпоредби с 1 година, за да се обезпечи въвеждането на устройства на документи за самоличност и се предвижда в секциите с над 300 души да се гласува единствено с машини.  

Законодателната инициатива предлага и промяна на мандата на членовете на ЦИК, която да отчита политическа представителност на гражданите във всяко новоизбрано НС.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети