Караджов: Пътищата в България вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани
Ако Народното събрание не ни подкрепи утре, ще бъде наистина национална катастрофа и проблем за националната сигурност, категоричен е министърът
„Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани“, това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов пред народните представители и поиска да му съдействат за намиране на решение на проблемите.
„Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа – дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци, нито поставяне на предпазни или ограничаващи мрежи. Ако нейните ръководители направят нови възлагания, те ще се изправени пред следната дилема - дали да спазят стриктно закона или умишлено да го нарушат с всички последици“, допълни той.
„Обръщам се към Народното събрание с предложение да разреши на АПИ да продължи да поддържа и да ремонтира републиканската пътна мрежа по действащите договори до избор на нови изпълнители по новите открити конкурсни процедури.“ , заяви Караджов и допълни:
„И да се даде възможност да се довършат 278-те недовършени обекта, магистрални пътни участъци, мостове, тунели и други и да разплати частично претендираните от пътностроителните фирми суми с цел да се намали социалното напрежение, породено от масовите уволнения в тях и последвалите протести и блокади на пътища и проходи от техни служители“, обясни още той.
Регионалният министър увери депутатите, че с това предложение не се узаконяват незаконни договори,
„Те са действащи и в момента, те са резултат от открита състезателна процедура по Закона за обществените поръчки, но са с ограничен обем и надвишени възлагания, т.е. нови не могат да се правят. По думите му това не е и признаване на претендираните от изпълнителите суми. Едва след приключване на ревизията ще определим размера на дължимите суми“, допълни Караджов.
„Дори в този момент, който си говорим, пътят на прохода Витиня е блокиран от над 6-метрова опашка от автомобили, защото този път не се ремонтира, коментира Караджов. Той отбеляза, че пътят не се ремонтира, защото не можем да възложим нито един ремонт, нито една мантинела, нито една мрежа. Не търся да свалите отговорността от мене, а Народното събрание да поеме своя дял от отговорността, за да ми даде възможности след това и аз да понеса своята отговорност и да отговоря на обществените очаквания за качествено поддържане на републиканската пътна мрежа и за завършване в срок на започнати през миналата година ремонти“, заяви вицепремиерът.
По предложение на БСП парламентът излезе в почивка и беше свикан председателски съвет.
След почивката председателят на парламента Никола Минчев направи процедурно предложение точката, предвидена като първа за днес, а именно - проект на решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция „Пътна инфраструктура“ за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа, да бъде разгледана на заседанието утре преди редовния парламентарен контрол. Предложението беше прието.
„Без да мине това решение на Народното събрание нито едно длъжностно лице в АПИ не може да възложи нови дейности, не може да възложи нито един ремонт, нито едно запълване на дупки. Ако не ни подкрепи Народното събрание утре, ще бъде наистина национална катастрофа и проблем за националната сигурност, защото републиканската пътна мрежа е елемент на критичната инфраструктура в България“, заяви веднага след това министър Караджов в кулоарите на парламента.
„Аз очаквам пълна подкрепа, защото това е национално отговорно решение. Когато на карта е поставена националната сигурност и възможността изобщо да се ремонтира и поддържа републиканската пътна мрежа смятам, че депутатите от всички групи ще бъдат национално отговорни“, категоричен бе той.
Той обясни, че действащите сега договори са били прекратени и от тях е останала само частта, свързана със зимното поддържане и аварийни възстановителни работи.
„От 1 април зимното поддържане е преустановено, следователно ние може да продължим да възлагаме само аварийни дейности, което означава, че основното нещо, за което е създадена АПИ не може да се прави. Не можем да ремонтираме и не можем да поддържаме пътната инфраструктура. Необходимо е НС със свое решение да ни разреши да ползваме целия обем от възлагания по сега действащите договори, тоест да разшири възможността, която е била прекратена през октомври и ноември миналата година“, посочи Караджов, като уточни, че договорите са сключени през 2019 и 2020 година. Те са били прекратени по време на служебното правителство на Стефан Янев миналата година.
„Ако не бяха прекратени, можеше да ползваме пълния им обем до края на 2023 година и до средата на 2024 година“, каза още той.
Той подчерта, че този проект е съгласуван както с премиера Кирил Петков, така и с вицепремиера и финансов министър Асен Василев и те го подкрепят.
„Катастрофални са последиците, ако АПИ не си поддържа мрежата, катастрофални са и проблемите, ако не се довършат онези 278 обекта, които са започнати през 2021 година и не са довършени, стоят си консервирани за зимния период, тоест сега е времето, в което започват ремонтите и ние имаме един малък прозорец от 4-5 месеца, в които трябва да ги завършим. Това са разрешенията, които искаме от Народното събрание“, каза в заключение Гроздан Караджов.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/karadzhov-patishtata-v-balgariya-veche-ne-mogat-da-badat-poddarzhani-i-remontirani/