Милена Дамянова: Немалък процент специалисти смятат, че училището работи на принципа на наказанията
Статуквото, което не иска промяна, пречи на образователната ни система
Немалък процент специалисти у нас смятат, че училището работи на принципа на наказанията и вярват, че който не слуша, трябва да получи двойка, коментира на страницата си във Фейсбук Милена Дамянова, председател на комисията по образование в 44-то Народно събрание. Тя сравнява българската и финландската образователни системи, и отбелязва, че при двете всеки ученик следва да е с индивидуален план за работа, да се подпомагат силните му страни, да има екипна работа, както и че двойката и повтарянето на класа при малките ученици не са част от методите на обучение.
„Финландската система изпълнява политиките си и е на челните места в международните класации за функционално грамотни поколения. Българската система изпълнява политиките си, но има сериозно статукво, което не иска промяна, и все още е далеч от престижните места за функционална грамотност“, констатира Милена Дамянова и поставя въпроса „защо вървим с малки крачки“.
„Отговорът е ясен. Все още има немалък процент специалисти, които са категорични, че училището работи на принципа на наказанията. Учебникът, а не знанието се използва и като панацея, и като оправдание. Родителите често бъркат претенциите с уважението. Експертите често променят философията на закона чрез писма, указания, наредби“, констатира Дамянова. Затова тя е категорична, че у нас трябва да се върнем към философията на закона.
„Всяко дете има право на индивидуална подкрепа и развитие на личните му способности. Функционалната грамотност не се постига с двойка за поведение или с един учебник. Учителят е авторитет. Родителят е част от процеса, а не потребител“, убедена е Милена Дамянова. Тя очаква дискусията да продължи в социалната мрежа.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/milena-damyanova-nemalak-protsent-spetsialisti-u-nas-smyatat-che-uchilishteto-raboti-na-printsipa-na-nakazaniyata/