Министърът на образованието отговори на критиките за новия предмет „Добродетели и религии“

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев публикува подробно разяснение в своя Фейсбук профил по повод въпросите и внушенията, свързани с новия предмет „Добродетели и религии“. Той подчерта, че темата е широко обсъждана и изисква яснота по няколко ключови точки:
„Религия ще се учи задължително“. Министърът категорично заявява, че това не е вярно. Новият предмет ще бъде включен в задължителния учебен план, но под формата на „задължителноизбираем час“, който предоставя избор на учениците и техните родители. Според Вълчев, в българската образователна система е важно да се засили възпитателната функция, но без задължително преподаване на религия в конфесионален смисъл. Вместо това, учениците ще имат възможност да избират между две алтернативи – програма по религия или програма, фокусирана върху етични и граждански компетентности, без религиозни елементи.
„Църквата влиза в училището“. Вълчев опровергава и това твърдение, като уточнява, че часовете по „Добродетели и религии“ ще се водят единствено от учители с университетска квалификация, а не от свещенослужители или представители на религиозни институции.
„Новият предмет ще доведе до допълнителна натовареност“. Според министъра това също не е вярно, тъй като предметът ще бъде част от общия брой задължителни и избираеми часове, без да увеличава учебната натовареност на учениците.
„Децата ще се разделят“. Вълчев подчертава, че разделението в училището е по интереси, способности и постигнати резултати, а не по религиозен принцип. Той допълва, че целта на програмата е личностното и ценностното формиране на децата, включвайки универсални човешки ценности, които обединяват, а не разделят.
„Няма научно доказателство, че религията прави децата по-добри“. Министърът отговаря, че съществуват множество научни изследвания, които показват, че включването на децата в програми с елементи на религиозно образование допринася за тяхното психично здраве, понижава риска от вредни поведения и подобрява образователните резултати.
„Това ли е най-важната реформа в образованието?“ Вълчев подчертава, че макар „Добродетели и религии“ да е най-коментираната тема, тя е само част от по-широка реформа, която включва промени в учебните програми, оценяването на учениците, образователната структура и подготовката на учителите.
В заключение, министърът напомня, че първият документ, който е публикувал след встъпването си в длъжност, е „Концепция за промяна в учебните програми“ и че предстоят допълнителни предложения за промени в рамковите учебни планове, както и реформи в оценяването на учениците.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/ministarat-na-obrazovanieto-ot-p32/


