Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. Нанков: Ремонтите и новите пътища са удобен локум за политиците преди избори

Политика

Нанков: Ремонтите и новите пътища са удобен локум за политиците преди избори

Нанков: Ремонтите и новите пътища са удобен локум за политиците преди избори - Tribune.bg

„Мнението на бившия зам.- финансов министър Андрей Цеков относно пътните реформи е формирано като пропаганда, без да лежи на реални факти“, това коментира бившият регионален министър и кандидат-депутат на ГЕРБ-СДС Николай Нанков.

„Ремонтите и изграждането на нови пътища се оказаха удобен локум за разтягане и по време на предизборната кампания. Неуспешен опит за подла политическа пропаганда тези дни опита да развие бившият заместник на Асен Василев от квотата на Промяната Андрей Цеков. На стената си във фейсбук Цеков внушава манипулативно на гражданите, че през периода 2019-2021 г. 1,5 млрд. лв. са надписани за пътни ремонти“, посочи Нанков.

По думите му сумата е стряскаща, но удобна тема за пропаганда.

„Като допълнение към внушенията си Цеков разяснява: „За да асфалтираш път ти трябват най-общо 3 неща - асфалт, асфалтополагач и валяк.” След една по-скоро бакалска, отколкото експертна сметка, той успява да стигне до заключението, че единичната цена за кв.м положен асфалт е 22 лв.

Преди да проверим верни ли са сметките на Андрей Цеков, добре е да се припомни, че точно той е ръководителят на онази многострадална ведомствена комисия, създадена по времето на правителството на Кирил Петков, която така и не можа да излезе с окончателен доклад относно договорите за ТРП, но установи, че договорите са законни, а възлаганията по тях са направени съгласно техния предмет. Нещо повече - становищата на комисията му бяха разпердушинени от пътните експерти, впоследствие и от ДНСК“, пише още бившият регионален министър.

„Но да се върнем към обвиненията за корупция, които бившият зам.-министър натрапва. На пръв поглед сметките му изглеждат правилни, но за всеки експерт в бранша няма съмнение, че те просто са съшити с бели конци. Крайните резултати биха били верни, ако образно казано просто се пазарува от супермаркет. Тоест Цеков умишлено или от незнание пропуска, че към простото според него „асфалтиране“ има и други съпътстващи дейности, които имат стойности, но въобще не са отразени в сметките му. Но пък детайлно са описани в позицията на Българска браншова камара „Пътища“. Например:

- въвеждане на временна организация за безопасност на движението на участъка чрез знаци и светлинна сигнализация за 1-ви клас и АМ.

- сигналисти за отбиване на движението.

- необходимост от гудронатор, битумен разлив, битумна паста за обкантване на кръпката, каменно брашно, фреза, компресор и моточетка за почистване на повърхността.

- камион, който да извози фрезования материал.

- самосвали, които да докарат асфалтовата смес, работна ръка която да я положи и т.н.

Да не говорим, че всички договори по ЗОП предвиждат и параметри на ценообразуването, съдържащи допълнителни разходи върху труда и механизацията, както и доставно-складови разходи. Най-интересното е, че дори определената от него цена 22 лв./кв.м, която обхваща само полагането, всъщност съвпада с тази по Договорите за поддържане, но в нея се включват и всички дейности, които са описани по-горе. Но, ако следваме неговата логиката, цената е трябвало да бъде по 35-36 лв./кв.м (добавяйки само машиносмените на цялата необходима механизация).

Пробутан през фейсбук анализът на Андрей Цеков може да впечатли някого, но за хората от бранша той е съвсем лаишки и преследва единствено пиар ефект, който трябва да сатанизира управлението на Борисов с неверни сметки. Въпреки достъпа до цялата информация по Договори за ТРП, „експертът“ на Промяната не си е направил труда да анализира напълно законните превантивни ремонти, за които неговата работна група написа, че е некомпетентна да даде становище.

В Договорите за ТРП има заложени единични цени на различните видове дейности по полагане на асфалт. Например - цената за полагане на тон е приблизително 168 лв./т (16 лв./кв.м, за да се разгледа по-лесно). Винаги при възлагане на цялостно преасфалтиране е използвана именно тази цена, а не цена на изкърпването (22-24 лв./кв.м). Същото важи и за пласта от неплътен асфалтобетон - биндер!

Днес резултатите от политиката, която кабинетът на Промяната водеше осем месеца, са налице - всички експерти по пътна безопасност са категорични, че в резултат на това бездействие на държавата са се увеличили жертвите и инцидентите по пътищата. Заради умишленото неразплащане със строителните фирми, сега държавата ще трябва да плати близо 20-25% повече от „неизгодните“ цени за неразплатените дейности (в зависимост от методиката на индексация) по действащите договори. Отделно от това трябва да бъдат платени и лихви за забава.

Няма да изнасяме лекция на Цеков и Промяната за това как се полага асфалт, но трябва да отбележа нещо важно – не става ясно от поста му кой ще носи отговорност за тези провали.

И в заключение…

Лесно е да разпространяваш лъжи, пускайки вентилатора през фейсбук, но три аргумента обясняват цялата несъстоятелност на тези шмекери и обяснява защо циркът със строителството и ремонтите на пътищата продължава да се разиграва и предизборно:

1. Асен Василев и лобито на Промяната винаги са твърдели, че ще сменят българските пътни строители с чужди. Месеци наред нарочно се опитваха да ги фалират с измислени обвинения. Те знаят интереса си и цената от тази мръсна игра, но истината е, че техният интерес не съвпада с този на българските граждани!

2. Защо Андрей Цеков чак сега пише за тези „грабежи“, а като зам.- министър и съпредседател на специална комисия мълча за неговата математика и не постигна никакъв резултат в тази посока?! Отговорът е прост - в този сектор не успяха да намерят подход като в енергетиката за комисионни и посредници. Затова схемите им така забуксуваха и в това Цеков се провали.

3. 8 месеца гражданите слушаха измислени скандали на Промяната за пътното строителство, но няма закърпена нито една дупка, нито един ремонтиран участък, нито един километър нов път. Всъщност промяната се превърна в ЗАСТОЙ в строителния бранш. И не само!“, пише още Нанков.

.


Топ новини виж още
Актуална тема
Анкети