Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. Политолог: В Хасково хората си представят промяната като нов кмет, който трябва да бъде енергичен

Политика

Политолог: В Хасково хората си представят промяната като нов кмет, който трябва да бъде енергичен

Политолог: В Хасково хората си представят промяната като нов кмет, който трябва да бъде енергичен - Tribune.bg
Снимка:

86% от хасковлии казват, че са „недоволни” или „по-скоро недоволни” от управлението през последните 4 години, посочва Димитър Аврамов

Източник: Haskovo.Live

Димитър Аврамов е политолог, магистър по публична администрация и международни отношения. От 1997 година Аврамов работи като политически консултант и анализатор.

Г-н Аврамов, в средата на предизборната кампания сме. Има ли нещо характерно, което отличава тази кампания от всички преди нея?

В местните избори винаги доминират конкретни нагласи, конкретни очаквания, които са различни за всяка община. Всяко обобщение би било грешно, защото хората в различните общини очакват различни неща. Това е нормално, защото различни хора упражняват властта в отделните общини.

Познавате спецификата на голяма част от регионите в България. Има ли нещо, което да отличава Хасково от всички останали градове?

Преди всички избори участвам в изработването на социологически изследвания в най-интересните и най-важни общини в България. Хасково традиционно е една от тях. Целта на изследванията е да измери нагласи, като например какво е удовлетворението или неудовлетворението от работата на институциите, какво преобладава: желание за промяна или за приемственост и т.н. В Хасково има много високи нива на недоволство от управлението на Общината. 86% от хасковлии казват, че са “недоволни” или “по-скоро недоволни” от управлението през последните 4 години. Това е изключително високо ниво на неодобрение и неговият обект е ясен – кметът и изпълнителната власт в общината. В други градове, като Стара Загора, Велико Търново, Русе и т.н. нивата на неодобрение на хората към общинската власт са много по-ниски.

В другите български градове хората ясно посочват коя е партията, която носи отговорност за управлението. В Хасково 65% от гражданите, които отговарят на въпроса „Кой носи отговорност за управлението на общината”, посочват настоящия кмет като човек, който носи сам отговорност за упражняването на властта. Това значи, че 5 мандата, тоест 20 години, управникът не си партнира с легитимните политически партии. Този управленски стил капсулира общината и буквално убива перспективите пред хората. Защо?

Защото съвременната политика е групово занятие. Тя се прави от партии, в които на решенията влияят много хора. 20-годишната традиция на кметския стол в Хасково да сядат хора, които превръщат гражданите в заложници на характера и на личния капацитет, е много лоша. Това всъщност е сериозен проблем и неприемлива игра с властта на гърба на хасковлии.

Заради ината и желанието на кметовете на Хасково от последните 20 години да не признават ничие друго мнение, общината е неефективна, не може да си партнира адекватно с централната власт, не може да усвоява добре европейско финансиране и Хасково изостава. В резултат- всичко добро в Хасково се случва с огромни усилия, благодарение на гражданите и бизнеса. Изпълнителната власт, разбира се, върши някаква работа, но е инертна, не следва ясна политическа посока.

В кондиция ли са основните политически сили две седмици преди изборите, за да продължат кампанията в рамките на добрия тон или очаквате ескалация на предизборните емоции?

В национален мащаб в местните избори не се води битка между ГЕРБ и БСП. БСП се превърна в треторазрядна политическа партия в местната власт. Показателен е примерът от Хасково, с количественото им присъствие в Общинския съвет през последния мандат. Това е лошо, защото отваря път на всякакви политически опортюнисти към местната политика. В местните избори, разбира се, има конкуренция и съревнование между партийните листи. То обаче, е доминирано от мажоритарните избори за кмет. Хората, които участват в тях, са различни във всяка община. Някъде екипите са в кондиция, другаде- не. Фокусът на вниманието обаче, е в кандидатите за кметове. Що се отнася до добрия тон, той със сигурност ще бъде нарушен на много места. Ние, българите, сме нетърпеливи, вечно изнервени и лесно избухливи. Няма как това да не доведе до политически скандали по време на изборната кампания. В същото време обаче, хората стават все по- опитни по отношение на политическия процес и влагат все по-малко емоции и все повече рационалност. Това стимулира кандидатите за политически длъжности да водят позитивни кампании.

Има ли общи очаквания, които обединяват хората в Хасково и съответно има ли кандидати, които към момента са отговорили на тези очаквания?

Вече споменах, че 86% от хората в Хасково заявяват категорично, че са „недоволни” или „по-скоро недоволни” от управлението на общината. Очевидно е, че хасковлии искат нов кмет и очакваната от тях промяна е личностна, кадрова. Над 90% от хората в Хасково искат да имат енергичен, по-млад кмет, във възрастовата граница 40 – 60 години, който да работи и управлява общината екипно, а не „напук”.

Около 60% от хората казват, че личността на кандидата за кмет е по-важна, отколкото политическата партия, която го издига. Останалите 40% казват, че политическата партия е по-важна. Това са здравословни и добре балансирани нива на политически нагласи между мажоритарност и политически избор, които са характерни за Европа. Добрата новина тук, в културен план е, че въпреки азиатския начин на управление на общината от последните 20 години, хасковлии категорично са хора с модерно, западно и европейско самосъзнание, а не с източен политически манталитет.

Обикновено избирателната активност на местни избори е най-висока. Сега проучванията какво показват, успяват ли кандидатите да мотивират хората да излязат да гласуват?

38% от хората с избирателни права казват: „няма да гласувам” на директен въпрос. В изборния ден е възможно процентът на негласувалите да се увеличи малко. Нормалната избирателна активност е между 50% – 60%. Всяко изборно участие над 60% вече е доста висока активност.

Ако промяна е очакваният от хасковлии резултат, има ли яснота точно каква промяна искат хората?

В Хасково хората си представят промяната като нов кмет, който трябва да бъде енергичен. Желаната възрастова група, в която да попада новият кмет, е между 40 години и 60 години. Това е правило в политиката и по този показател очакванията са сходни в цяла България. Друго важно нещо е, че хората категорично искат кмет, чието лидерство и чиято личност се изявяват в това да носи положителна промяна и да подобрява живота им. Типажът „аз ще Ви управлявам” и „аз ще казвам какво е добро и какво- не” е предварително отхвърлен от хасковлии. Хората си представят новия кмет на Хасково, като екипен играч, като човек, който може да създава мнозинства и да постига компромиси в името на развитието на града и общината.

В интервюто са използвани данни от социологически изследвания на „ Алфа Рисърч”, проведени преди началото на предизборната кампания, в различни градове на страната, включително и Хасково , по метода на интервю: лице в лице и са представителни за съответните общини. В социологическите изследвания не са тествани количествени измерители, свързани с подкрепата към един или друг кандидат, а обществени нагласи по значими за общините проблеми, оптимизмът и песимизмът на хората по отношение на развитието на града и общината, в която живеят.

 

 


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.