Редица нарушения в Консулството ни в Битоля – хигиенитска провеждала интервюта за българско гражданство
„Импулсен телефон записвал часовете за консулски услуги, а МВнР не знаело за това“, заяви премиерът по време на парламентарния контрол
Проверка на дейността на Генералното консулство на България в Битоля, Република Северна Македония, е установила редица нарушения. Едно от тях е, че хигиенитската Весна Котевска е провеждала интервюта на македонски граждани за придобиване на българско гражданство.
На този етап дейностите ѝ, извън тези на хигиенист, са прекратени и тя вече няма достъп до архивите и до дейността на консулското представителство.
Това стана ясно по време на изслушването на служебния премиер Димитър Главчев в парламента.
„МВнР се отнася изключително сериозно. Действия са предприети още от предходния министър на външните работи. Въз основа на докладна записка от ръководителя на инспектората на МВнР със заповед на министъра на външните работи от 2 февруари 2024 г. е било разпоредено извършване на проверка на дейността на Генералното консулство в Битоля във връзка с постъпил сигнал относно проблеми в работата на Генералното консулство в Битоля при обработване на документи за придобиване на българско гражданство и твърдения за непроведени, или некоректно проведени интервюта", каза служебният премиер.
Комисията от инспектората е била командирована в Битоля за периода от 6 до 9 февруари 2024 г., за да се запознае на място с дейността на представителството. В хода на проверката е изготвен доклад с цялостен анализ на дейността на дипломатическото представителство с оглед установяване на всички слабости, за което са формулирани изводи и препоръки за подобряване на работата на Генералното консулство и преодоляване на установените нередности.
„Констатирано е действието на македонски колцентър за записване на часове за консулски услуги и предоставяне на информация, който е оперирал на цялата територия на РС Македония и е записвал часове за Генералното консулство в Битоля и Посолството в Скопие. По този начин на юридическо лице с неясна собственост е била предоставена възможност за узнаване, систематизиране и архивирането на личните данни на десетки хиляди лица, които кандидатстват през годините за българско гражданство и всякакъв друг вид консулски услуги“, обясни Главчев, като уточни, че телефонът на колцентъра е импулсен.
Служебният премиер подчерта, че е установено, че Генералното консулство в Битоля е наложило практика на работа, с която насочва и реално принуждава клиентите си да ползват услугите единствено на УНИБАНК. „Не е допуснато и плащане чрез електронно банкиране или чрез ПОС Терминал", добави той.
Главчев обяви, че поради липса на информация – телефонен номер или електронна поща, е установена и невъзможност за подаване на сигнали за корупция и нередности, което буди притеснение и липса на мотивация у гражданите да подават такива, поради страх от реваншитски действия от страна на служителите в Генералното консулство в Битоля.
Констатирани са и нередности при обработка на заявления за придобиване на българско гражданство.
„Генералното консулство в Битоля е насрочвало часове за подаване на заявления за придобиване на българско гражданство значително над капацитета за качествено обслужване, обработване на документите и провеждане на интервю със заявителите, което е довело до допускане на грешки", заяви Главчев и допълни, че част от интерютата не са провеждали въобще или са провеждани набързо и формално.
По думите му това е сериозна предпоставка за наличието на корупционни практики. Освен това липсват и задължителни копия на въпросниците.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/reditsa-narusheniya-v-konsulst/