Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. Росен Желязков: БСП да разсъждава за концесията на Летище София от висотата на амбициите си за управление

Политика

Росен Желязков: БСП да разсъждава за концесията на Летище София от висотата на амбициите си за управление

Росен Желязков: БСП да разсъждава за концесията на Летище София от висотата на амбициите си за управление - Tribune.bg
Снимка:

Концесионният договор на летището е изпратен на ЕК

БСП да разсъждават за концесията на Летище София от висотата на амбициите си за управлението, за което концесията има много предимства и нито един недостатък, призова транспортният министър Росен Желязков от парламентарната трибуна в отговор на питането на соцлидерката Корнелия Нинова дали правителството на Борисов се кани да облекчи за срок от 10 години задълженията на избрания концесионер. Концесионният договор за възлагане на концесията на Летище София е сключен на 22 юли миналата година между министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и „СОФ Кънект“ АД – оператор на летище „Мюнхен“. 

„Концесионерът на Летище София е предоставил планове за екологично и социално управление и първоначалния авариен план на летището. Готови са споразуменията за преминаване на всички работници и служители към концесионера, където те ще бъдат преназначени. Сред предварителните условия е и уведомяване на ЕК. Концесионният договор е изпратен на ЕК и се разглежда от органите на същата“, изтъкна министър Желязков.

Той припомни и параметрите на концесията. „Първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. с ДДС. Това трябва да бъде платено до началната дата на концесията. Годишни възнаграждения в размер на по-голямата от двете суми – едната е 32% от общия размер на приходите от концесията за съответната година, но не по-малко от 24 млн. 542 евро. Извършване на инвестиции в обекта на концесия в размер 608 млн. лв., вкл. изграждането на нов Терминал 3, както и извършване на проучване и евентуално изграждане на нова писта за излитане и кацане. Друг ангажимент е запазване на работните места. Това се гарантира от единствения петзвезден оператор на летище в Европа – летище Мюнхен“, припомни транспортният министър.

По думите му на 11 март СЗО обяви пандемията от COVID и това сериозно засегна авиационния сектор, в резултат на което  ЕК е призовала държавите-членки да предприемат всички възможни мерки за оцеляване и стабилизиране на транспорта и туризма. 

„На 27 октомври миналата година концесионерът направи предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията. Предложението включва отлагане на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за последните 10 години от срока на концесията и съответната индексация. Предложението включва увеличаване размера на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Концесионерът потвърди ангажимента си за плащане на авансовото концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. с ДДС, както и изграждането на нов терминал 3 до 10-ата година от срока на концесията“, изтъкна министър Желязков.

Според него предложението на концесионера съдържа ангажименти на страните по договора всяка година да извършват мониторинг на ситуацията до възстановяване на обемите и да предприемат адекватни мерки за адаптиране на икономическия баланс на концесията. 

„Това предложение е предоставено на вниманието на Генерална дирекция „Конкуренция“ на ЕК и в момента очакваме решение на службите на ЕК по този въпрос. Едва тогава ще внеса доклад в Министерски съвет, с който ще направя съответното предложение, което да бъде в посока възстановяване на икономическия баланс на концесията“, ангажира се Желязков.

Той увери, че при положително решение от страна на ЕК има два подхода – да приемем или да отхвърлим предложението на концесионера  „СОФ Кънект“ АД. Ако не приемем предложението на концесионера, няма да получим първоначалното концесионно задължение в размер на 660 млн. лв. с ДДС тази година, а то е сериозен приход в държавния бюджет, особено в тази ситуация. 

„Преките финансови приходи от първоначалното възнаграждение значително ще надхвърлят преките приходи от бюджета на настоящия летищен оператор. Общо за последните 20 години държавният оператор на Летище София е платил на държавата под формата на дивидент сума в размер на 88 млн. лв., което разпределено за 20 години е по 4.5 млн. лв. годишно“, уточни транспортният министър. Той напомни, че ако се прекрати концесионния договор, управлението и експлоатацията на летището ще останат в ръцете на държавата, тъй като инфраструктурата е публична държавна собственост и държавата, за да развива столичната аерогара ще увеличи неизбежно летищните такси, което ще направи летището неконкурентно. 

„Знам, че не мога да ви спечеля за концесията. Вашата позиция винаги е била принципна и в този смисъл, бидейки последователна, е достойна за уважение“, подчерта в заключение министърът на транспорта.


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети