Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. Създаването на „Държавна петролна компания“ и верига държавни бензиностанции бе одобрено от депутатите

Политика

Създаването на „Държавна петролна компания“ и верига държавни бензиностанции бе одобрено от депутатите

Създаването на Държавна петролна компания и верига държавни бензиностанции бе одобрено от депутатите - Tribune.bg
Снимка:

Емил Караниколов: Много инвеститори ни казват, ако не инвестирате в такава инфраструктура, не ни чакайте

Парламентът одобри на първо четене създаването на „Държавна петролна компания“ и изграждането на верига държавни бензиностанции.

Идеята е на Министерски съвет и затова бяха предложени промени в Закона за държавния резерв и военновременните запаси. Като аргумент за създаването на държавната петролна компания от министерството на финансите посочват оптимизиране на управлението на задължителните резерви и предлагане горива на "максимално ниски цени".

Промените предвиждат създаването на около 100 бензиностанции, които ще бъдат разположени върху земя, която е публична собственост - държавна или общинска, а за изграждането им няма да бъдат използвани пари от държавния бюджет, а привлечен капитал. Обектите за зареждане ще бъде съсредоточени на места, където други участници нямат интерес или където има няколко обекти със сходни или еднакви цени на горивото.

С изграждането на данъчните складове, които ще бъдат в управление на държавното предприятие, съответно на бензиностанции, законодателят очаква да се гарантира пряката връзка данъчен склад - краен разпространител на горива, което от своя страна ще гарантира прозрачност и възможно най-ниска цена за потребителя, надяват се вносителите.

Министърът на икономиката Емил Караниколов обяви, че на 100-те държавни бензиностанции ще се пристъпи към изграждане и на инфраструктура за зареждане на електрически автомобили.

„Нонсенс е да се очаква, че тези обекти ще намалят цената на горивата. Те ще показват как се формира цената, ще имаме ясен показател. Задължително на тези обекти ще има и зареждане на електромобили. Много инвеститори в такова производство ни казват - българската държава не покаже ли, че инвестира в това, не ни чакайте“, коментира министърът на икономиката пред депутатите.

Народните представители от различните парламентарни групи единодушно се изказаха в подкрепа на разглежданите промени.

Павел Шопов от Атака поиска повече държава и в други сектори на икономиката - в тържищата за селскостопански стоки, в добивната промишленост, в енергетиката.

„Това е едно от най-важните неща, които ще направим през 44-то НС, защото удряме либералното разбиране за икономика, че трябва по-малко държава в икономика“, посочи юристът. Като пример Шопов изтъкна, че Лукойл и Ромпетрол, които оперират на българския пазар, са държавни фирми и носят печалби на собствените си държави.

Социалистът Красимир Янков изрази съмнение, че се създават бензиностанции, които ще бъдат дотирани.

„В един сектор, в който винаги е имало съмнение за картел, изпълнението е особено важно. Когато се обяви, че държавата ще използва пазарни способи и цените в държавните бензиностанции ще се определят на база разходи плюс 4-6%, тогава защо се обяви, че тези бензиностанции ще са губещи на база пазарни цени“, поинтересува се червеният депутат.

Боряна Георгиева от Воля обяви, че партията ще подкрепи промените, защото идеята за верига държавни бензиностанции е на лидера ѝ Веселин Марешки.

„Като автори искаме тя да не бъде изкривена и опорочена. Тя може да бъде успешна, ако копира едно към едно г-н Марешки. Ние сме готови да помагаме“, заяви Георгиева.

Председателят на икономическата комисия Петър Кънев от БСП заяви в отговор, че Левицата ще подкрепи този закон, защото това предложение фигурира от години в програмата ѝ, а подобни държавни компании има в Италия, Австрия и Гърция.

„Предлагането на този закон е негативна оценка на регулаторите – КЗК. Отново се връща разговорът за участието на държавата в икономиката. Когато е критична ситуацията, бизнесът разбира, че няма по-добър хранител от държавата, каквато беше ситуацията с пандемията“, категоричен е Кънев. Той подчерта, че министърът на икономиката се е ангажирал новото дружество да бъде включено в забранителния списък за приватизация.

„Големите вериги бензиностанции държат 70% от пазара и съм скептичен, че ще успее това дружество да повлияе на търговията на дребно. Дори г-н Марешки не успя при марж от 20-40 стотинки. Искам да поздравя г-н Симеонов за предложението му - част от обема на данъчните складове да бъде запазен за определен кръг търговци“, допълни Петър Кънев.

Министърът на икономиката Емил Караниколов благодари на народните представители за изразеното отношение по законопроекта.

„Това, което чух за обемите данъчни складове, означава, че всички приемат тази идея. Повече участници ще се възползват от тези складове и може да се появят още вериги бензиностанции“, посочи министърът. Според него секторните анализи на КЗК трябва да се четат, защото помагат, а критиките трябва да се съобразят с обстоятелството, че картел се доказва трудно.

Със 143 гласа „за“, 1 – „против“ и 4 – „въздържали се“ промените в Закона за държавния резерв и военновременните запаси бяха приети на първо четене от парламента.

Оказа се, че социалистът проф. Румен Гечев е гласувал против. Като аргумент той посочи обстоятелството, че в мотивите на вносителите няма нито едно число, което да подкрепи идеята.

„Няма как в момента да имаме анализ за ефективността на държавните бензиностанции. Никой министър не може да възложи анализ без закон“, отговори му икономическият министър Емил Караниколов.


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети