Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. Страшни разкрития в доклада за „Gemcorp“: Без проверки са щели да им дадат чувствителна информация за цялата енергетика

Политика

Страшни разкрития в доклада за „Gemcorp“: Без проверки са щели да им дадат чувствителна информация за цялата енергетика

Страшни разкрития в доклада за Gemcorp: Без проверки са щели да им дадат чувствителна информация за цялата енергетика - Tribune.bg
Снимка:

Временната комисия за установяване на всички факти и обстоятелства, свързани с подписването и прекратяването на Меморандума за 1 млрд. долара с Gemcorp Holdings Limited и IP3 Corporation от правителството с министър-председател Кирил Петков, приключи дейсността си с доклад, в който се съдържат плащещи разкрития.

Заключението е, че интересите на държавата не са били защитени, а въпреки уверенията на Кирил Петков, собствеността на двете компании не е била проверена предварително. След получената постфактум притеснителна справка от ДАНС, месеци наред не са предприемани никакви действия. Освен това при подписването меморандума са прегазени Конституцията, куп международни документи и устройствени правилници.

Компаниите са искали достъп до огромен обем информация за цялата енергетика, от който те са се опитали да се възползват по груб начин.

Двете компании не са регистрирани като юридически лица с информация за действителния собственик, съгласно българското законодателство. IP3 Corporation е корпорация, създадена съгласно законите на щата Делауеър в Съединените щати. Gemcorp Holdings Limited е дружество, учредено съгласно законите на Джърси.

Решението за сключване на Меморандум между Република България, представлявана чрез Министерството на енергетиката на Република България и фирмите Gemcorp Holdings Limited и IP3 Coporation е взето от кръгове и лица извън Министерство на енергетиката и „Български енергиен холдинг” ЕАД /БЕХ ЕАД/, без да са ясни мотивите и да е налице обосновка за необходимостта от подписване на подобен документ, се казва в изводите.

Още преди разпиването на меморандума е било ясно, че значителна част от разписаните дейности за сътрудничество имат много конкретен характер, като например анализиране на възможностите за разполагане на ММР на площадка Белене и площадката на блокове 5 и 6 на АЕЦ „Козлодуй” след тяхното „пенсиониране”, което налага да се нотифицира ЕК. Проектът на меморандум за разбирателство е с правно-незадължителен характер, но в чл. V „Общи съображения“ е предвидено изключение „с изключение на чл. VI и VII, този меморандумът не създава никакви правно обвързващи задължения между страните“.

Отбелязано е, че „Всички спорове, произтичащи от или във връзка с Меморандума за разбирателство, ще бъдат окончателно уредени съгласно Правилника за арбитраж.

Член VI и Чл. VII остават в сила и след прекратяването или изтичането на срока на действие на настоящия меморандум за разбирателство по каквато и да е причина(и) за период от 2 години след прекратяването/изтичането на срока на действие на Меморандума за разбирателство.

В доклада се припомня изказване на бившия премиер Кирил Петков от 08.04.2022 година по време на блиц контрол е парламента. Той заявява:

„Когато подписахме това писмо за намерение (визирайки меморандума) ние проверихме дали в този момент имат руски инвеститори. В този момент нямат руски инвеститори. Освен това в момента съм  разпоредил пълна проверка. Да видим дали 5 години назад какви инвеститори са имали, за да можем да вземем решение дали нещо да се пристъпи напред.”

Това се оказва лъжа. От писмо на председателя на ДАНС до Временната комисия с Рег. № Д-3599 от 30.11.2022 година става ясно, че справката изготвена от ДАНС до тогавашния началник на кабинет на министър-председателя г-жа Лена Бориславова не е поради разпоредена проверка на компаниите, с които е подписан меморандума: „На Държавна агенция „Национална сигурност” не са възлагани проверки от тогавашния министър-председател Кирил Петков или други представители на изпълнителната власт в периода преди или след издаването на горепосочения доклад.” На 20.07.2022 г. е даден мандат на министъра на енергетиката да предприеме действия за прекратяване на меморандума с Gemcorp. Министърът на енергетиката, Александър Николов, предлага на компаниите да се прекрати Меморандума по взаимно съгласие.

Като причина се посочва тежката политическа ситуация в страната. Към писмото е приложено споразумение за прекратяване по взаимно съгласие, подписано от Александър Николов, което заедно с писмото е изпратено от електронната поща на секретаря на министъра на енергетиката на 27.07.2022 г. Министърът на енергетиката информира IP3 Corporation и Gemcorp Holdings Limited, че МЕ очаква техния отговор и ще организира среща за подписване на споразумението за прекратяване след тяхно потвърждение. Няма информация такава среща да е организирана.

Шокиращи информации излязоха и при изслушванията в парламента.

На заседанията бяха изслушани министъра на енергетиката Росен Христов, предшественка му Александър Николов, шефа на ДАНС Пламен Тончев и министъра на отбраната Димитър Стоянов. Главните действащи лица Кирил Петков, Лена Бориславова и Асен Василев, така и не се явиха.

Росен Христов разказа пред комисията, че Министерството на енергетиката изпитва трудности при събирането на информация за меморандума, тъй като не са спазени вътрешните процедури.

„Меморандумът е с изключително широк периметър на действие, включва на практика всички сфери в енергетиката – генерации, възобновяеми източници, ядрена енергетика, топлофикация, пък въобще държавата няма дружества с подобен предмет на дейност. Тоест изключително широк периметър, което дава предпоставка и за достъп до много голям обем информация де факто за цялата енергетика на страната. Меморандумът според доклад от Юридическа дирекция в Министерството, е изготвен извън Министерството, тоест юристите на Министерството на енергетиката не са участвали и не са били информирани за този меморандум. Според информация от тях те са научили за него от средствата за масова информация. Съответно вътре в Министерството не е минало съгласуване, няма информация да е съгласуван и в другите министерства;  До момента успяхме да съберем информация от част от дружествата, че с тях е влизано в контакт, основно с искане за срещи в Българския енергиен холдинг, в „Булгаргаз“, където е искан голям обем информация“, каза той.

„Информацията, която е придобита и събрала Държавна агенция „Национална сигурност“, е съобразно нейните законови правомощия за защита на националната сигурност от посегателства срещу националните интереси в енергийната сфера. Тези действия са предприети след оповестяването от медиите за сключването на въпросния меморандум и свързаното с това инвестиране на значителни средства в енергийния сектор на страната. В това число, съвсем накратко: преструктуриране на стратегически енергийни обекти, като комплекс „Марица Изток“, внедряването на малки модулни реактори на площадките на АЕЦ „Белене“, АЕЦ „Козлодуй“ и всичко друго, което изредихте преди малко и е отразено във въпросния меморандум”, обясни на изслушването си председателя на ДАНС г-н Пламен Тончев.

Заключенията са категорични, че с подписания Меморандум, определен като „необвързващ“ са поети ангажименти, с които се дава възможност на фирмите, страна по него да придобиват информация, да изразяват становища и де факто да имат съществена роля при определяне посоката на развитие на стратегическия за българската икономика и национална сигурност сектор енергетика. По този начин са създадени потенциални условия за настъпване на риск за енергийната, респективно националната сигурност на Република България, като не са защитени в максимална степен финансовите и имуществените интереси на България.

Комисията, на основание получените и анализирани документи и информация препоръчва доклада да бъде изпратен на вниманието на Държавна агенция „Национална сигурност” и на Министерския съвет на Република България за запознаване и предприемане на действия в рамките на компетентността им.

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети