Виолета Комитова: „Автомагистрали“ е взело в робство строителни фирми
„В пътното строителство има „фирмено робство“. Фирма се сдобива с огромна поръчка, без да има капацитет. Тя наема подизпълнители - фирми „роби“, които работят без договори. Едната фирма е робовладелецът, а останалите са роби, които не могат да се оплачат и да си искат парите“. Това каза на брифинг регионалният министър Виолета Комитова. Тя заедно с министрите на финансите Асен Василев и на икономиката Кирил Петков изнесоха данни за разпределянето на обществени поръчки. Според Комитова през инженеринга в изграждането на проекти сметките са се надписвали в пъти като уточни, че той се прави само за уникални проекти, които може да бъдат изпълнени само от една фирма с уникално ноу хау.
Комитова обясни, че за АМ „Хемус държавата дава 3,71 млрд. лв от националния бюджет.
„Регионалното министерство, АПИ и „Автомагистрали“ получават по 1 милиард 140 млн. лв за изграждане на магистралата. Търговското дружество раздава 976 млн. на 45-50 фирми авансово за бъдещо строителство на „Хемус“. Тя е разделена на 9 участъка и не обхваща целия път от Ябланица до Варна, а приключва от 220 км от Ябланица. След участък 9 магистрала „Хемус“ се изпълнява от друга компания. Тук парите са се предавани също от МРРБ на АПИ, на Автомагистрали и на фирмите без обществени поръчки под прикритието на т.нар. процедура „ин хаус“, допълни Комитова.
Министърът обясни, че в много обществените поръчки е прилагана процедурата „инженеринг”.
„Чрез нея всички цифри и стойности могат да се завишават многократно”, каза тя. И даде пример – ако на изпълнителя му трябват 100 кубика чакъл, той може да напише, че са му нужни 500 и няма кой да докаже, че не е така.
„Инженерингът се възлага на една и съща фирма да направи проект на хартия и на същата фирма да го изпълни. Тя си наема и надзорна компания да следи качеството”, обясни Комитова.
„Какво означава това? За едно строителство примерно трябват 100 кубика бетон, но при инжинеринга можем да напишем 500 кубика.“, даде пример тя.
Тук доминира строителната компания и тя може да диктува и на проектанта, и на надзорника. Инжинерингът не е забранен, но се предлага само за уникални проекти. Представете си път в полето - каква уникална технология е това?“
Финансовият министър Асен Василев обясни, че идеята за обществените поръчки без конкурс е била тези поръчки да се възлагат на държавни предприятия, които могат да ги изпълнят. Те обаче на свой ред ги давали на подизпълнители.
По разчети на финансовото министерство на фирми, без да са провеждани поръчки от публичните предприятия, са платени около 8,5 млрд. лв. Сумата възлиза на около 40% от целия изразходван ресурс.
На немалка част от конкурсите, които са минали по законов ред, се е явил само 1 кандидат.
От своя страна министърът на икономиката Кирил Петков изнесе данни за строежа на 90 хил. квадратни метра административна сграда в „София Тех Парк“, където без поръчка били платени 182 млн. лв. за проектиране, строителство и надзор.
Той не съобщи фирмата, но според финансовия министър Асен Василев и по този договор има авансово плащане.
По темата с язовирите Петков обясни още: „Кранове на язовири не съм пипал, със сигурност съм много добър и в затревняването“.
От своя страна говорителят на служебния кабинет Антон Кутев отправи апел към бившия премиер Бойко Борисов, да даде разяснения целесъобразно ли са били изхарчени средствата.
Той го посъветва да не задава въпроси, а да им отговаря.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/violeta-komitova-avtomagistrali-e-vzelo-v-robstvo-stroitelni-firmi/