Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. ВМРО: Радикалният ислям трябва да се криминализира

Политика

ВМРО: Радикалният ислям трябва да се криминализира

ВМРО: Радикалният ислям трябва да се криминализира - Tribune.bg
Снимка:

Настояваме за увеличаване пределите на неизбежната отбрана, уточниха от партията

Радикалният ислям да се криминализира. Увеличаване пределите на неизбежната отбрана. Това са част от предложенията за промени в Наказателния кодекс, които депутатите внесоха днес в деловодството на Народното събрание, съобщиха от ВМРО.

Сред исканите изменения е и намаляване на имуществената стойност на откраднатите вещи да падне на стойност до една работна заплата за налагане на ефективно наказание, както и увеличаване на размера на глобите за тези деяния.

Ето какво още казват от партита:

Да се криминализира радикалният ислям е позиция, която ВМРО отстоява от години. Мотивите не са се променили във времето.

Идеологията „радикален ислям“ (в текстовете е заложено и определение на термина) има вече своите последователи и в България. В контекста на събитията в Близкия Изток и имигрантските общности в Западна Европа заплахата от нея ще продължи да расте. Считаме, че като законодатели трябва да направим възможното за ограничаването ѝ и да предпазим българските мохамедани от пропаганда, която има за цел да раздели и противопоставя обществото.

Тези констатации са валидни и към днешна дата и то подкрепени с много най-различни и брутални примери в Европа. Т.нар. интеграция на мигрантите на Стария континент официално се провали. Т.нар. европейски лидери си отгледаха поколение псевдоевропейци, което ще затрие културата и ценностите на християнския свят, ако не се предприемат сериозни мерки, категорични са още войводите.

Три години по-късно тези мотиви изглеждат все по-силни и достоверни. Три години по-късно ние от ВМРО сме убедени, че криминализирането на радикалния ислям трябва да намери място в дневния ред на Народното събрание.

По отношение на пределите на неизбежната отбрана ВМРО също има своята последователна позиция назад във времето. За съжаление, примерите на хора, които са били жертва на посегателства, а след това са се превръщали в обвиняеми, плащайки глоби и лежащи по затворите, защото са защитили имуществото си, са не малко. Ето защо за нас справедливата редакция на сега съществуващите текстове в НК трябва да изглежда по следния начин:

Няма превишаване на пределите на неизбежната отбрана, когато нападението е извършено чрез противозаконно влизане в жилище; нападението е насочено срещу живота, здравето, свободата или половата неприкосновеност на отбраняващия се или на другиго и е извършено от две или повече лица, от въоръжено лице или нощем.

Прилагаме и мотивите на депутатите от ВМРО:      

МОТИВИ

Институтът на неизбежната отбрана е класически институт на българското наказателно право, създаден в полза на гражданите. Той е предназначен да определи кога осъществяването на защитно действие срещу непосредствено и противоправно нападение не е обществено опасно. Тази функция на института е изразена в съдържанието на чл. 12, ал. 1 от НК. На този институт винаги е могло, е и продължава да е възможно да се позове както лицето, срещу което е насочено нападението, така и всяко трето лице, което се притича на помощ на нападнатия.

Задължително кумулативно условие за приложимостта на неизбежната отбрана е причиняването на вреди на нападателя да е „в рамките на необходимите предели“. Създаването на разпоредба с предложеното съдържание за чл. 12, ал. 3 е предназначено да определи максимално ясно за гражданите – адресат на института, в кои случаи могат да се защитават с неограничена интензивност, без страх от възможността да бъде потърсена наказателна отговорност за причинените на нападателя вреди.

Реализацията на тази цел на изменението се постига чрез предложените две кумулативни условия: определяне в текста на т. 2 какъв трябва да е характерът на нападението – насочено срещу живота, здравето, свободата или половата неприкосновеност на отбраняващия се или на другиго и в какво трябва да се е изразила опасността на нападението – извършено от две или повече лица, от въоръжено лице, нощем.

Промяната на формулировката от „чрез проникване с насилие или взлом в жилище“ на „чрез противозаконно влизане в жилище“ е предназначена да разшири приложното поле на действащата разпоредба.

При тяхното едновременно проявление лицето, което осъществява защитното действие, не следва да извършва никаква друга преценка на опасността на нападението. Преценката дали тези условия са налице, се извършва за всеки конкретен случай.

На второ място промените имат за цел да предложат нормативна уредба на един сериозен и актуален проблем, имащ пряко отношение към националната сигурност - разпространените и проповядването на радикален ислямизъм. В контекста на събитията в Близкия Изток и емигрантските общности в Западна Европа заплахата от тази идеология продължава да расте. Безспорен факт е, че тя вече има своите последователи и в България. Като законодатели е необходимо да направим всичко възможно за ограничаване на разпространението и използването му с цел разделяне и противопоставяне в българското общество.

В чл. 108, ал. 1 НК е криминализирано проповядването на антидемократична идеология, т.е. на система от виждания за устройството и управлението на обществото, която е насочена срещу мирното съществуване и развитие на конституционно установения строй и териториалната цялост на страната. Радикалният ислямизъм е особено проявление на такава идеология, тъй като смесва религиозните убеждения с политически цели и прокламира съществено ограничаване на основни човешки права, предвидени в Конституцията на Република България. А с оглед заплахата, която разпространяването му създава, смятаме, че е необходимо създаването на по-тежко наказуем състав, който да обхване именно проявленията на използването на религията за политически цели. Създаването на този състав в чл. 108 от НК не налага декриминализирането на деянията по чл. 166 от НК. Това е така, защото по силата на самия чл. 166 той се прилага „ако не подлежи на по-тежко наказание“, т.е. за всички останали случаи, извън тези, които ще се включат в чл. 108, ал. 2.

На трето място с предложените промени се прави изменение на разпоредбата на чл. 218б, който съдържа правила, по силата на които за извършени определени престъпления против собствеността на дееца се налага наказание по административен ред, а не наказание по смисъла на наказателното право.

Предложенията за изменение на чл. 218б са насочени към ограничаване на приложното поле на разпоредбата в следните насоки:

- намаляване на имуществената стойност на вещите – предмет на престъплението, която обосновава приложението на чл. 218б. По действащата редакция на разпоредбата тя се прилага за всички случаи на престъпления против собствеността, когато предметът на престъплението има стойност до две минимални работни заплати за страната към момента на извършване на престъплението. Тъй като размерът на минималната работна заплата е динамична величина, на практика всяка календарна година тази имуществена стойност се увеличава и все повече престъпления попадат в обхвата на нормата. Без да се променя критерият „минимална работна заплата“ с изменението се предлага имуществената стойност на вещите – предмет на престъплението да е до една минимална работна заплата. Това ще позволи за престъпления, при които стойността на вещите е над този размер наказателното производство да се развива по общите правила за наказателна отговорност.

- в ал. 2 на чл. 218б, която урежда забраните за прилагане на разпоредбата, в т. 1 да отпадне изискването за обща стойност на предмета на престъплението да е над сто и петдесет лева. По този начин приложението на чл. 218б няма да е възможно винаги, когато един деец е извършил две или повече престъпления в рамките на една година без значение каква е имуществената стойност на вещите – предмет на всяко едно от тези престъпления.

Наред с измененията за ограничаването на приложното поле, проектът предлага и увеличаване на размера на глобата - вместо глоба от сто до триста лева, да се налага глоба от триста до петстотин лева.


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (1)

кесо Премахването на идиотските условности в сегашния закон за неизбежната отбрана, които го направиха напълно неработещ е добра инициатива. Колкото до искането за криминализране на радикалния ислям ВМРО е длъжно да обясни, защоне включва такова криминализиране и за другите терористични идеологии като комунизма и фашизма и техните производни. Още повече, че у нас от 2000 година има закон за обявяване на комунизма за престъпен. Естествено въпросът ми е риторичен, но ВМРО трябва след 30 години шикалкавене и откровени прокомунистически и проруски залитания, най-после да избере своята политическа ниша, в противен случай рискува да отпадне от бъдещия политически пейзаж.
23.11.2020 21:43 / Отговор

Добави коментар




Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.