Заради съмнения: Експерти проверяват асфалтовите проби на Иван Шишков
Пътни експерти започват паралелни проверки на пътищата у нас, тъй като се съмняват в пробите, които взима през последните месеци служебният регионален министър Иван Шишков, съобщи шефът на Института по пътна безопасност инж. Богдан Милчев. Според представителите на бизнеса действията и бездействията на Шишков говорят за това, че той работи в полза на корпоративни интереси вместо на обществени. Затова и експертите се съмняват в изнасяните пред обществото данни.
През април те ще направят изследване на Северната скоростна тангента в София с георадар. Чрез технологията може да се види целият профил на трасето, всички пластове на пътя, дебелината им и дали някъде има пропадания или други проблеми. Самият Шишков също е поръчал подобно изследване, но бусът, който го прави, няма инсталиран георадар, който да събира данни, а само сензори, които указват има ли неравности в определени участъци от пътя, като тази информация макар и полезна е крайно недостатъчна.
Само преди дни от Института поискаха оставката на Шишков, както и да му бъде направена прокурорска проверка по два сигнала. Според единия от тях с работата си Шишков може да нанесе щети в размер на милиони на държавния бюджет.
„Министърът не е одобрил финансовата рамка и поименния списък на обектите, изградени от АПИ през 2022 г., като с това индиректно е позволил безразборно и субективно плащане от страна на УС на АПИ”, твърдят от Института. Освен това отказва да отговори къде са отишли близо 5 милиарда лева, които са изразходвали от пътната агенция през миналата година, при това с довода, че подобна информация е само за вътрешно ползване.
От Института за пътна безопасност сигнализираха още, че Шишков мълчаливо е одобрявал незаконно строителство, заобикалял е законите за обществените поръчки и за държавния бюджет, разплащал се е само с определени фирми, не е постигнат никакъв напредък по изграждането на магистралите “Струма”, “Хемус” и “Европа”, не са въвеждани в експлоатация готови изградени отсечки, “безразборно и субективно плащане” на дейности по договорите за зимно поддържане на шосета, както и за ремонти.
Преди дни Шишков отрече през журналисти и слуха, че е изтъргувал бъдещия пост на главен архитект на София срещу показните акции, с които се опитва да докаже несъществуващи злоупотреби при изграждането на магистрали и пътища у нас. Шишков заяви, че е готов за поста, но “нямал подобни амбиции”, въпреки че е кандидатствал в предходния конкурс и не е бил избран. Спорно е дали и сега кандидатурата му би била подкрепена, предвид факта, че преди време се наложи да подаде оставка от поста главен архитект на община Триадица в столицата след нелеп инцидент с незаконни кабели, довел до смъртта на 16-годишния Людмил Методиев на бул. “Акд. Иван Гешов”.
При полагането на асфалт няма как да се краде, защото ако той бъде нанесен с дебелина под 3,5 см, впоследствие ще залепне за валиращата машина и на изпълнителите ще им се наложи да го направят втори път за своя сметка. Затова и нито една фирма не би си позволила това, тъй като ще є струва двойно, за да предаде готовото трасе, обясни експертът към Института за пътна безопасност с дългогодишен опит в бранша Кирил Викторов. Той посочи, че именно затова е и голямата борба на компаниите да наемат добри специалисти, които да управляват машините за асфалт, за да положат нужното минимално количество от 3,5 см от първия път.
Затова и политическите приказки и внушения, че се краде една трета от асфалта чисто технически са абсолютно невъзможни и неизпълними, категорични са специалистите.
Проверките на управляващите на пътищата не се правят така че реално да проверят качеството, а се използват само за политически цели. Например платен от тях бус уж проверява качеството на пътищата у нас, но вместо на него да бъде инсталиран георадар, който показва профила на трасето, дебелината на всички пластове и евентуални проблеми, наетото от пътната агенция превозно средство има инсталирани единствено сензори, които могат да покажат евентуални неравности и коловози.
Ядките, които Шишков взима, са само от най-натоварената дясна лента, а не от цялото трасе, обясниха експертите. Освен това технологията, която използват, разрушава самата ядка и тя не излиза цяла, така че реално пластовете не си личат, въпреки че при друга технология могат да се запазят и да се види реалното състояние, но това не се прави, обясниха пред “Труд news” специалисти.
През април на Северната скоростна тангента на Софийския околовръстен път ще извършим инспекция на трасето с георадар. Идеята на Института за пътна безопасност е да предизвикаме държавните институции, които в момента управляват пътищата, да променят изцяло разбирането си за възлагането, изпълнението и контрола на изграждането и ремонтите на пътища.
В момента сме свидетели на пълна демагогия. Прави се един театър за пред медиите и обществеността без реално да има визия и концепция.
Игнорирането на геоложките проучвания при строежа на пътища е един от основните проблеми. Именно те дават възможност на проектанта да знае какви изкопи и насипи трябва да се направят при строежа, какви натоварвания има. И тогава вече качеството и цената са съвсем различни. Налага се да правим проверка на проверката, назначена от служебния министър арх. Иван Шишков, защото Министерство на регионалното развитие и благоустройството отказва да работи прозрачно и в обществен интерес към днешна дата. От Института за пътна безопасност поискахме информация за съдържанието на тримесечните доклади на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), които те изготвят и предоставят на регионалния министър. Отказаха да ни ги предоставят с мотива, че данните в тези доклади не са за обществена информация.
Те крият своята дейност, работят избирателно и обслужват определени строителни фирми. А в същото време тормозят други. Отказът на министъра да разпише и утвърди списък за разплащане на вече извършените дейности на фирми, а просто се импровизира според това коя фирма има контакт с министъра или няма такъв контакт, и така се правят разплащания. Това е изключително погрешно и изкривява действителността. Затова и ние нямаме доверие на проверките при това поведение на МРРБ и лично на министър Шишков, че той работи в обществен интерес. Напротив, със своите действия и бездействия той показва, че обслужва корпоративни интереси.
Доказателство за това е че новият шеф на АПИ инж. Венцислав Ангелов съобщи, че са заделили 500 млн. лв., за да ремонтират 100 км магистрали. Кои отсечки той още не знаел. Тоест първо намират парите да направят ремонт без да знаят на какво и след това минават със скенер да проверяват. Това говори, че хората, които ни управляват в момента, не работят в обществен интерес.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/zaradi-samneniya-eksperti-prov/