Образователна тенис академия: Треньорска конференция Загреб 2019
Темата на събитието бе „Тенис техниката - кога, защо и как"
Българската федерация по тенис и специализираният сайт за детско-юношески спорт Viasport.bg започват съвместна рубрика „Образователна тенис академия". Българската федерация по тенис има за цел да обогатява познанията на клубовете, треньорите, занимаващи се с развитието на детско-юношеския тенис, състезателите и техните родители. Специалисти от БФТ споделят знания в името на по-доброто утре на българския тенис.
Манук Хиндлиян разказва за проведената в Загреб 11-а треньорска конференция на Хърватската тенис федерация, в която имаше възможност да участва заедно с колегите си Пресиян Коев и Даниел Костов:
Темата на събитието бе „Тенис техниката - кога, защо и как". Лектори: Хървое Змаич (Хърватия), Алеш Филипчич (Словения), Сирил Женевуа (Франция) и Кенет Бастиянс (Белгия).
Въпреки различните презентации, всички лектори се обединиха около няколко основни принципа на модерното преподаване на техника в тениса, съобщава Българската федерация по тенис:
1. На техниката в тениса трябва да се гледа като инструмент, който да подпомага и улеснява тактическото изпълнение на състезателите. Всеки удар е различен, а играчът никога не изпълнява един и същ удар два пъти.
Препоръчително е техническото обучение да преминава през следния процес: възприятие-решение-действие-обратна връзка.
2.Техническото развитие на състезателите е дългосрочен процес. Поради тази причина треньорите трябва да са добре запознати с етапите на развитие, през които преминават всички играчи. Това ще им помогне да работят върху правилните аспекти от техниката в точното време.
3. Техниката трябва да е съобразена с биомеханичните принципи, а именно:
Баланс
Инерция
Насрещна сила
Ускорение
Сила на еластичност
Координационна верига
4. Техническата тренировка е препоръчително да бъде представена чрез „Игровия метод на преподаване" (game based approach). Този треньорски подход учи състезателя как да играе играта и увеличава удоволствието от тренировъчния процес.
В същото време провокира тенисистите да взимат решение за всеки удар, който изпълняват. От една страна игровият подход осигурява гъвкавост на техническото изпълнение, а от друга – затвърждава техническите умения в дългосрочен план.
В следващите редове ще разгледам трите презентации, които ми направиха най-голямо впечатление:
Galaxy tennis
Конференцията бе открита от Сирил Женевуа, който представи модела за дългосрочно развитие на Френската тенис федерация, наречен Galaxy tennis.
Акцентът бе върху периода до 10-годишна възраст.
Основните цели на този модел са:
Задържане на децата в спорта
Голям брой деца да взимат участие в официални състезания
Организацията на тяхната система включва:
5 нива на развитие (бяло, виолетово, червено, оранжево и зелено)
Топките, които се използват, са различни за всяко ниво
Тактическото обучение започва от първата тренировка (game based approach)
Тренировката винаги приключва с игра на точки
Тренировъчният процес е разделен на 4 до 6 периода, като всеки период има различни цели
Например в "червенето ниво" в един от периодите целите при изпълнение на сервис са:
способност за хвърляне на топката, съобразена с механиката на сервиса в тениса
добра координация между играещата и неиграещата ръка при замаха назад
постигане на правилна „trophy position" - позицията на тялото след като топката е поднесена и преди ракетата да започне да слиза зад гърба на състезателя
Баланс на тялото в точката на контакт с топката
Всеки период завършва със състезание, което оценява уменията на децата
„Развитие на тенис техниката"
Друга от интересните презентации бе „Развитие на тенис техниката" , представена от Алеш Филипчич, с акцент върху развитието на техническите способности на състезателите между 12 и 14-годишна възраст, способността да анализираме техниката правилно, както и ефективността на треньорските стилове, които се използват най-често в техническите тренировки.
Според специалиста от Словения преди да анализираме техническите умения на децата, трябва да сме наясно с тактическия модел на игра, към който се придържат състезателите
Този подход ни дава възможност да обясним на играча защо искаме да променяме или развиваме техниката, но като първоизточник на тази промяна трябва да бъде желанието за по-добро изпълнение на тактическия план, а не просто подобряване на формата на движенията.
Освен тактическото намерение изключително важен етап от анализа е „инструментариумът", който треньорите ползват, за да подобрят техниката.
Най-добрата информация за ефективността на удара ни дава:
Абревиатурата PAS на ракетата в зоната на удара:
1. Path (път)
2. Angle (ъгъл)
3. Speed (скорост)
Биомеханичните принципи:
Баланс
Инерция
Насрещна сила
Ускорение(ъглово или линейно)
Сила на еластичност
Координационна верига
Ефективността на топката
Скорост
Дълбочина
Въртеливост
Посока
Височина
Освен анализирането на тенис техниката в тази презентация силно засегната бе и темата, свързана с треньорските стилове, използвани при техническото развитие на състезателите.
Според изследвания, направени в годините, стилът, който се определя като най-слабо работещ, е Вербалната инструкция, в която треньорът казва на играча какво трябва да направи. Същите изследвания показват, че най-доброто и дългосрочно научаване на техническите елементи се случва при прилагането на следните треньорски стилове: Аналогия, Диференциация, Кинестетичен метод .
Дебело бе подчертано, че за разлика от старото разбиране, че технически се работи до 12-13-годишна възраст, новите изследвания показват, че дори и топ състезателите на професионално ниво продължават да развиват техническите си умения в търсене на подобрение в играта си.
Най-пресният пример е с Джейми Мъри и неговия треньор Луи Кайе, който казва, че в момента, в който е започнал да работи с Джейми, си е поставил за цел да промени изцяло техническото изпълнение на ударите, въпреки че по това време шотландецът е №1 в света на двойки. Треньорът от Канада е бил убеден, че техниката на Мъри лимитира играта му.
„10 принципа за бързо техническо развитие"
По време на конференцията най-силно ме впечетли презентацията „10 принципа за бързо техническо развитие" на Кенет Бастиянс от Белгия.
Преди да представи 10-те принципа Бастиянс сподели с нас своето разбиране за техниката в тениса и защо нейното развитие е по-специфично, отколкото в другите спортове.
Според него:
Техниката не е просто движение
Техниката е всеки път различно действие, което включва следните функции:
преценка
намерение
организация
Белгиецът ни представи в корта „10-те принципа за бързо техническо развитие", като всеки принцип беше съпроводен с упражнения, изпълнявани от деца.
1. Принцип – Винаги създавай ситуация на учене, в която играчът е най-важен
2. Принцип - Създай ситуация, в която играчът да разбира тактическата приложимост на движението, което тренира
3. Принцип - Помогни на играча да се концентрира върху външни знаци по време на изпълнението – идеята е да насочим вниманието към ракетата, топката, корта, екипировката, а не към бедрото, китката, главата и други части на тялото
4. Принцип -Трениране на способността за адаптиране, чрез разнообразни тренировки – научи се да се адаптираш към топката, защото топката никога няма да се адаптира към теб
5. Принцип – Създай контрастна тренировка – независимо върху какво работиш, добави още активности за играча, по този начин, той винаги ще е концентриран
6. Принцип – Добави действие, което играчът да изпълнява преди задачата и след задачата
7. Принцип – Тренировка без повторение чрез разнообразие в игровите ситуации - накарай играча да повтори техническата задача, но само след като е изпълнил няколко други действия в различни игрови ситуации
8. Принцип – Трениране на технически умения в разбъркана последователност – идеята е да се сменя/превключва от едно техническо умение към друго по време на тренировката. По този начин се засилва моментът с взимане на решение от страна на играча, също така се създава гъвкавост на техниката
9. Принцип – Намеса в техническото изпълнение – идеята е да добавяме задачи, които са близки до техническото изпълнение. По този начин подобряваме работоспособността на играча
10. Принцип - Диференциално учене – накарай играча да се организира, като създадеш ситуация, в която трябва да изпълни едно и също действие, но по различен начин.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/sport/obrazovatelna-tenis-akademiya-trenyorska-konferentsiya-zagreb-2019/
Коментари (0)
Добави коментар