Тур дьо Франс: Колоездене, измами, цигари, алкохол и плаж
10 факта за фамозното състезание, които може би не знаете
На 29 юни, за 111-и път в историята, стартира Тур дьо Франс – най-значимото колоездачно състезание в света. Нарича се Обиколка на Франция, но ще стартира от… Италия, като първите три етапа ще се проведат изцяло на Апенинския полуостров, а четвъртият също ще започне там, за да финишира на френска територия на 21 юли.
Днес титаничното състезание – най-голямото и най-трудно в света, е комерсиална мегапроява, в която освен да се преследват спортни успехи, цели държави, провинции и градове използват, за да рекламират туристическия си продукт, допринасящ в огромна степен за икономиките им.
Невинаги обаче е било така, не и в зората на Тура. Куриозите са неизброими, но ето десет любопитни факта, които може би не знаете:
1. Първото състезание е проведено през 1903 г., като първоначалната идея на основателя му Анри Дегранж, журналист от вестник L’Auto, била велосипедното състезание с цел да популяризира вестника. Идеята се оказва успешна. Днес вестникът в най-големият френски спортен всекидневник „Екип“ и е част от медийната и спортна бизнес група, която стои също зад Рали Дакар и други състезания.
2. На 1 юли 1903 г. на старт застават 60 ентусиасти – пионерите на свръхпопулярната днес надпревара, а в Париж завършват 21. Те били истински герои, тъй като обиколката тогава включвала 6 етапа на общо разстояние от 2428 км, което прави изумителните 405 км средно на етап. Победител е Морис Гарен.
3. Съвсем по френски, скандалите започват още във втория Тур Дьо Франс през 1904 г. Общо 12 колоездачи, включително победителя, отново Морис Гарен, са дисквалифицирани, след като съперници ги обвинили, че ползвали влак в някои етапи. Така за победител е провъзгласен петият в генералното класиране - Анри Корне, до днес най-младият шампион в Тура, само на 19 г.
4. В първите издания състезателите редовно финиширали посред нощ, като много често никой от организаторите не ги посрещал и така времето на пристигане в края на етапа се приемало на доверие. Важното било да се завърши – малко като в стария (и вече непригоден) олимпийски принцип, че участието е по-важно от класирането.
5. Легендарната жълта фланелка – символ на лидерството и в много други колоездачни състезания, била въведена през 1919 г. Идеята била зрителите по пътищата да знаят как лесно да разпознават водача в класирането. Първият й носител е Южен Кристоф, а организаторите избрали жълтия цвят, тъй като той бил основният на вестника L’Auto. Останалите фланелки на водачи в отделни класирания – за активност и „катерач“ (най-добрият в планините) стават част от надпреварата едва през 70-те години.
6. През двайсетте години на ХХ в., колоездачите често пушели по време на етапите и се черпели с цигари един друг в движение. Тогава се смятало, че никотинът „отваря“ белите дробове и така височините се преодолявали по-лесно.
7. Да, на алкохола, но не и днес! Звучи налудничаво, но е факт - десетилетия наред в Тур дьо Франс състезателите употребявали алкохол като обезболяващо средство при многобройните травми от падания. От 1960 г. напитките „на градус“ били забранени, тъй като съдържат вещества, определяни като допинг.
8. И колоездачите са хора. През 1962 г. маратонците на велосипеди просто решили да спрат и отдъхнат на изключително живописния плаж в курорта Сен Максим на Лазурния бряг. Организаторите се видели в чудо, тъй като дълго не успели да придумат спортистите отново да поемат по състезателното трасе. Това е причината дълги години наред тази част от френския бряг да се избягва за част от Тура, или ако това се случва, то е само за почивни дни. Иронията е, че настоящата обиколка ще финишира с бягане по часовник между Монако и Ница на 21 юли.
9. 123 900 калории - това е средното количество, което един колоездач приема с храната си за трите седмици на надпреварата. На толкова се равняват 495 кроасана, 152 пълни порции английска закуска и 200 бутилки шампанско.
10. Всеки един от 22-та отбора отива на Тура с поне 3900 висококалорични „барчета“, 80 кг ядки, стафиди, кайсии и смокини, 3000 литра вода и най-важното по отношение на храната - минимум 20 буркана със сладко.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/sport/tur-dyo-frans-koloezdene-izmam/