Байдън иска да ограничава китайските превозни средства по пътищата на САЩ
Министерството на търговията на САЩ предложи в понеделник да се забрани ключов китайски софтуер и хардуер в т.нар. "свързани" превозни средства по американските пътища поради опасения за националната сигурност, съобщава Ройтерс и допълва, че това е ход, който на практика би забранил почти всички китайски автомобили да навлязат на американския пазар.
Планираната регулация също така ще принуди американските и други големи автомобилни производители през следващите години да премахнат ключов китайски софтуер и хардуер от превозни средства в Съединените щати.
Почти всички по-нови автомобили и камиони се считат за "свързани" с бордов мрежов хардуер, който позволява достъп до интернет, което пък им позволява да споделят данни с устройства както вътре, така и извън превозното средство.
Администрацията на президента Джо Байдън изрази сериозна загриженост относно събирането на данни шофьори и инфраструктура в САЩ от китайски компании чрез свързани превозни средства, както и относно потенциално чуждестранно манипулиране на превозни средства, свързани с интернет и навигационни системи. Белият дом нареди разследване на потенциалните опасности през февруари, напомня агенцията.
Забраните ще попречат на тестването на самоуправляващи се автомобили по пътищата на САЩ от китайски автомобилни производители и ще обхванат софтуера и хардуера на превозни средства, произведени от други чуждестранни противници на САЩ, включително Русия.
"Когато чуждестранни противници създават софтуер, за да направят превозно средство, това означава, че то може да се използва за наблюдение, може да бъде дистанционно управлявано, което застрашава неприкосновеността на личния живот и безопасността на американците на пътя. В екстремна ситуация чуждестранен противник може да затвори или да поеме контрола над всички техни превозни средства, работещи в Съединените щати, като едновременно с това причини катастрофи и блокира пътища", заяви на брифинг министърът на търговията Джина Раймондо.
Този ход представлява значителна ескалация на продължаващите ограничения на Съединените щати върху китайски превозни средства, софтуер и компоненти. По-рано този месец администрацията на Байдън въведе рязко повишаване на митата върху китайския внос, включително 100-процентно мито върху електрическите превозни средства, както и нови увеличения на налозите за батериите за електромобили и критични минерали.
Има сравнително малко произведени в Китай автомобили или лекотоварни камиони, внесени в Съединените щати. Но Раймондо каза, че министерството действа "преди доставчиците, производителите на автомобили и автомобилните компоненти, свързани с Китай или Русия, да станат обичайни и широко разпространени в автомобилния сектор на САЩ. Няма да чакаме пътищата ни да се напълнят с автомобили и рискът е изключително важно, преди да действаме".
Високопоставен служител на администрацията потвърди, че предложението на практика ще забрани всички съществуващи китайски лекотоварни автомобили и камиони от американския пазар, но добави, че ще позволи на китайските производители на автомобили да търсят "специфични разрешения" за изключения.
Съединените щати разполагат с достатъчно доказателства, че Китай е поставил зловреден софтуер в критична американска инфраструктура, каза на същия брифинг съветникът по националната сигурност на Белия дом Джейк Съливан.
"С потенциално милиони превозни средства по пътищата, всяко с продължителност на живота от 10 до 15 години, рискът от смущения и саботаж нараства драстично", посочи Съливан.
Предлага се софтуерните забрани да влязат в сила през 2027 г., докато забраната за хардуер ще влезе в сила през 2030 г. или януари 2029 г.
Министерството на търговията дава на обществеността 30 дни да коментира предложението и се надява да го финализира до 20 януари 2025 г. Правилата ще се прилагат за всички пътни превозни средства, но изключват селскостопански или минни превозни средства, които не се използват по обществени пътища.
Алиансът за автомобилни иновации, група, представляваща големи автомобилни производители, включително General Motors, Toyota, Volkswagen и Hyundai, предупреди, че промяната на хардуера и софтуера ще отнеме време.
Групата също така отбеляза, че хардуерът и софтуерът за свързани превозни средства са разработени по целия свят, включително Китай, но не можаха да уточнят до каква степен компонентите, произведени в Китай, преобладават в моделите на САЩ.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/svqt/baydan-iska-da-ogranichava-kit/