Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Свят
  3. ЕС под тревога за фалшивите новини преди изборите за Европарламент

Свят

ЕС под тревога за фалшивите новини преди изборите за Европарламент

ЕС под тревога за фалшивите новини преди изборите за Европарламент - Tribune.bg
Снимка:

През последните седмици на кампанията властите са нащрек, като се страхуват, че опоненти, включително Москва, ще се опитат да разпространяват фалшиви новини

Ще се опитат ли руски тролове, американски медийни гиганти и опортюнистични търговци на фалшиви новини да отровят политическия пейзаж на Европа преди изборите за Европейски парламент?

Брюксел се опасява, че онлайн дезинформацията ще подхрани популистката вълна, а политици смятат, че именно тя е изкривила референдума за Брекзит и е довела Доналд Тръмп чак до Белия дом.

„Има външни антиевропейски сили, които се опитват - тайно или явно - да влияят на демократичния избор на европейците", предупреди наскоро лидерът на ЕС Доналд Туск.

Между 23 и 26 май европейските гласоподаватели ще отидат на избори, за да изберат около 700 членове на Европейския парламент в Страсбург и да коват законодателството на целия континент, пише БГНЕС.

През последните седмици на кампанията властите са нащрек, като се страхуват, че опоненти, включително Москва, ще се опитат да разпространяват фалшиви новини, усилени от социалните медии.

Това от своя страна би могло да увеличи подкрепата за различни популистки партии, да задълбочи съществуващите разделения сред електората и да подкопае вярата в демокрацията или институциите на ЕС.

Някои отиват дори толкова далеч, че да наричат явлението атака, водена от държавата.

„Има убедителни доказателства, че Русия е основен източник на дезинформация в Европа“, заяви вицепрезидентът на Европейската комисия и бивш естонски премиер Андрус Ансип.

„Дезинформацията е част от руската военна доктрина и нейната стратегия за разделяне и отслабване на Запада“, предупреди той през декември.

Общественото доверие в националните и европейските институции и в така наречените основни медии вече е ниско и уеб потребителите, които търсят пари от рекламни кликвания, са намерили пазар за фалшиви новини.

Добавете към тази държавна тайна пропаганда и вирусния ефект на базирани в САЩ медийни платформи като Facebook, Twitter и YouTube на Google и имате рецепта за намеса.

Мария Неделчева -Габриел, комисар на ЕС за дигиталната икономика, отбелязва това като „невидим бич“, който „навлиза в живота на нашите граждани и влияе на нашите мнения и вземане на решения“.

„Държавна цензура“

В отговор на предполагаемата заплаха, Европейската комисия изготви насоки за държавите-членки, като ги призова да подкрепят качествената журналистика или да работят с независими проверки на фактите.

През март ЕС създаде и „система за ранно предупреждение“, така че столиците да могат да споделят информация за „координирани опити на чуждестранни участници да манипулират“ демократичния дебат в реално време.

Европейската служба за външна дейност, клонът за външни работи на Комисията, разполага с екип от около 15 души, чиято основна задача е да открива и анализира кампании за дезинформация, насочени към ЕС.

Техният уебсайт, „ЕС срещу дезинформация“ (https://euvsdisinfo.eu/), претендира, че е опровергавал повече от 5 000 фалшиви новини, свързани главно с Русия.

Но ресурсите на блока остават скромни.

Както Пол Бътчър от мозъчния тръст „Център за европейска политика“ отбелязва, участието на държавни разузнавателни служби или министерства като Европейската служба за външна дейност в кампанията може да има обратен ефект.

Това подхранва подозренията за цензура и игра „на цензура и културна война между установеното и хората ”, каза той в скорошен доклад.

По-добре от водената от държавата контра-пропаганда, каза той, „структурната съпротива срещу дезинформацията може да бъде изградена чрез усилията на гражданското общество, неправителствените организации и частния сектор.“

„Първо световно“

През последните месеци европейските власти увеличиха призивите за онлайн платформи, които да бъдат по-отговорни към съдържанието, което поставят пред очите на милиони хора.

Докато някои държави-членки, като Франция, са решили да приемат закони, Комисията разговаря с интернет гиганти.

В края на миналата година Facebook, Google и Twitter подписаха кодекс за най-добри практики с органите в Брюксел – „Светът първо“, според Габриел.

Според кодекса, индустрията се ангажира с прозрачност в политическата реклама, за затваряне на фалшиви акаунти и за „демонетизиране на доставчиците на дезинформация“ – или спиране на платени обяви за съмнителни сайтове.

Инициативата е дала резултати, но защитната стена на истината далеч не е непревземаема, както признава самата Комисия


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.