Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Свят
  3. „Файненшъл Таймс“: Технологични гиганти попаднаха в информационна война между Запада и Русия

Свят

„Файненшъл Таймс“: Технологични гиганти попаднаха в информационна война между Запада и Русия

Файненшъл Таймс: Технологични гиганти попаднаха в информационна война между Запада и Русия - Tribune.bg
Снимка:

Западните правителства настояват компаниите за социални медии да премахнат подкрепяните от Русия медии от своите платформи, тъй като големите компании са въвлечени в информационната война, която бушува след решението на руския президент Владимир Путин да нападне Украйна.  

Притежаваната от Мета-Фейсбук и китайската видеоплатформа ТикТок в понеделник обявиха, че ще блокират достъпа до Russia Today и Sputnik в ЕС, след искане от страна на блока, предназначени да блокират проруската пропаганда.  

Ръководителят на глобалните въпроси Ник Клег в Мета, заяви, че Фейсбук е получил искания от редица други правителства и ще „работи в тясно сътрудничество“ с тях по въпроса.  

Опитите на компаниите за социални медии да премахнат дезинформация и да използват проверки на факти бяха обвинени в цензура от Русия, която започна да ограничава достъпа до Фейсбук в страната и заплаши да направи същото в YouTube.

Насрещните искове за войната в Украйна поставиха компаниите на геополотическата питка за влияние, като се има предвид, че предоставят информация на милиарди потребители.  

Урсула фон дер Лайен заяви в неделя, че планира „забрани в ЕС на медийната машина на Кремъл“, че не е ясно как ще бъде наложена политиката. „Разработваме инструменти за забрана на тяхната токсична и вредна дезинформация в Европа“, обяви председателят на Европейската комисия.

Министър-председателите на Естония, Латвия, Литва и Полша подписаха съвместно писмо, насочено до ръководителите на Meta, Google, YouTube и Twitter, с искане за потискане на руските държавни медии в техните платформи.

По време на обаждане в неделя, европейският комисар по вътрешните пазари Тиери Бретон призова главния изпълнителен директор на Google Сундар Пичай и Сюзан Войчицки от YouTube да обмислят забраните и да актуализират условията си за обслужване, за да гарантират, че „военната пропаганда“ никога не се появява като „препоръчително“ съдържание за потребителите.

YouTube в Google все още не са отговорили дали планират да блокират излъчването на RT и Sputnik в ЕС.

Twitter, която последната седмица поставя на пауза на рекламата в Русия и Украйна, в понеделник заяви, че ще етикетира съдържанието от руските медийни текстове – нещо, което Facebook и YouTube създават от няколко години, както  и видимостта на съдържанието.

Той отказа да коментира дали ще блокира напълно RT и Sputnik в съответствие с искането на ЕС. Миналата седмица Twitter каза, че е наясно, че е „ограничен за някои хора в Русия“.

И YouTube, и Facebook блокираха достъпа в Украйна до RT и няколко други поддържани от държавата издания през уикенда след искане на украинското правителство.

Платформите също така спряха възможността на руските държавни медийни канали да пускат реклами на своите платформи или да правят пари от реклами, които се показват успоредно със съдържанието, което създават.

 

Google в неделя реши да блокира изтеглянията на приложението RT на украинска територия. Microsoft отиде по-далеч в понеделник, блокирайки изтеглянията на приложението RT в своя магазин за приложения за Windows по целия свят, както и съдържанието на RT и Sputnik от своя уебсайт MSN, позовавайки се на решението на ЕС.

Социалните медийни платформи, които се представиха като политически неутрални, но ангажирани с демократичната свобода на словото, отдавна се борят да предотвратят манипулирането на техните платформи в информационната война. Това включва тайна дейност от ферми за тролове и ботове, ръководени от руското правителство, едно от най-активните участници в пространството.

Facebook обяви премахването на малка кампания за дезинформация късно в неделя, която използва измислени лица за разпространение на антиукраински съобщения и беше свързана с предишна руска операция по дезинформация.

Потенциалното премахване на държавните медии ще отбележи нова граница за платформите на социалните медии, които са склонни да се фокусират върху премахването на тайни операции, а не на какъвто и да е вътрешен пропаганден апарат.

Освен това крие риск Русия да изгони европейските медии от Украйна, след като затвори московското бюро на Дойче Веле този месец в отговор на отказа на Германия да разреши излъчването на RT.

RT е достъпен за повече от 120 милиона европейски зрители, според уебсайта му, и има 6,3 милиона и 4,6 милиона последователи съответно във Facebook и YouTube. Неговият испаноезичен YouTube канал, който има близо 6 милиона абонати, е един от най-гледаните испански канали в YouTube, според изследователи от компанията за анализ на данни Omelas.

Маргарита Симонян, главен редактор на RT, каза в публикация в приложението за социални медии Telegram, че ходът за забрана на RT „няма НИЩО общо с целта за спиране на военната операция в Украйна“.

Или смятат, че Путин ще промени мнението си за спасяването на рускоговорящото население в Украйна или спирането на разпространението на НАТО без предаванията на RT на английски, френски или испански? добави тя.

Вера Юрова, заместник-председател на Европейската комисия, каза, че действията, предприемани от социалните платформи, са „недостатъчни“ и трябва да включват и забрани, като също така да гарантират, че техните алгоритми повишават по-надеждно съдържание.

В САЩ Марк Уорнър, председател на комисията по разузнаването на Сената, написа писма до Facebook и Google, както и до Twitter, TikTok и Telegram, призовавайки ги да „заемат повишена позиция към експлоатацията“ на техните платформи.

Алекс Стамос, директор на Станфордската интернет обсерватория и бивш главен служител по сигурността на Facebook, каза в Twitter: „Уместно е американските компании да избират страна в геополитически конфликти и това трябва да е лесно.  


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети