Какво се обърка на „Титан“? Бреговата охрана на САЩ започва разследване
Трагедията с подводницата „Титан“ се насочва към разследване и предотвратяване на бъдещи подобни инциденти. Американската брегова охрана официално повежда търсенето на причините за случилото се на 18 юни. Тогава подводницата с петима души на борда тръгва, за да види останките на легендарния „Титаник“, който потъна през 1912 г.
На борда на батискафа са главният изпълнителен директор на компанията, която пилотира подводницата Стоктън Ръш, ританският милиардер и изследовател Хамиш Хардинг, роденият в Пакистан бизнесмен Шахзада Дауд и неговият 19-годишен син Сюлеман, както и френският океанограф и известен експерт по „Титаник“ Пол-Анри Наржоле, който е стигал до останките от кораба десетки пъти.
Цената на едно място в малката подводница е било 250 000 долара.
На 22 юни бяха намерени отломки и се заговори за имплозия, в която всичко приключва за миг. „Титан“ е бил спуснат със запаси от кислород за 96 часа.
Във вторник и сряда миналата седмица от американската брегова охрана съобщиха за прихващане на звуци - дистанционно управлявани роботи търсят източника им, а екип от експерти проучваше шумовете, за да установи дали те могат да бъдат от изчезналия плавателен съд.
И така сега операцията навлезе във фаза на разследване, в което ще участват още представители на канадските, френските и британските власти.
Главният следовател капитан Джейсън Нойбауер каза, че приоритет ще бъде извличането на отломки и ще бъдат взети предпазни мерки в случай, че бъдат открити човешки останки.
„Не навлизам в подробности за операциите по възстановяване, но ние вземаме всички предпазни мерки на място, ако се натъкнем на човешки останки. В момента приоритет на разследването е да се извадят предмети от морското дъно“, обясни капитанът.
Разследването ще провери „дали некомпетентност, небрежност, неумение или умишлено нарушаване на закона“ е допринесъл за смъртта на мъжете. Това може да доведе до граждански или наказателни обвинения, уточни той.
Капитанът увери, че ще опитат да установят какво е причинило бедствието и ще направи препоръки за предотвратяване на бъдещи трагедии.
В момента разследването е в начална фаза и усилията за извличане на останките от подводницата продължават. Досега пет големи парчета са открити на 3800 м (12 467 фута) под повърхността в голямо поле от отломки близо до носа на Титаник.
Джейсън Нойбауер добави, че след като всички доказателства следователите вероятно ще проведат официално изслушване, за да получат свидетелски показания. Вече се провеждат разпити в канадския град Сейнт Джонс, където помощният кораб на Титан, Полярният принц, пусна и изтегли подводницата в Северния Атлантически океан.
Канадски следователи се качиха на помощния кораб в събота като част от собственото си разследване на бедствието.
Контраадмиралът от бреговата охрана на САЩ Джон Маугер, който ръководи издирването, каза, че е бил в контакт със семействата на загиналите мъже, за да ги държи в течение на процеса.
Той също така разкри, че екипажите са претърсили общо 13 000 квадратни мили, използвайки 11 кораба, пет подземни сонди и четири „въздушни средства“.
Ако се потвърдят съмненията за експлозия големият въпрос е дали причината е липсата на достатъчно тестове преди експедицията. Спорният „експериментален“ подход на компанията е бил обект на критики през годините като са изразявани опасения относно подобен на случилия се сценарий. Точно 10 са тези подводници, които могат да отидат на повече от 10 000 метра под вода и всички те са серифицирани с изключение на „Титан“, разказва експерт пред CBS news.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/svqt/kakvo-se-obarka-na-titan-brego/