Въпреки санкциите: Чисто нови луксозни коли за милиони влизат в Русия
Кавказката планинска верига в Грузия е една от най-големите забележителности в южната част на Европа. Редакторът на Скай Нюз Ед Конуей забелязва именно там много специфичен трафик: огромни колони от камиони, които превозват всякакви стоки към северната съседка на Грузия: Русия. Журналистът посочва, че след като Русия нахлува в Украйна и бяха наложени санкции, потоците от определени стоки към тази страна внезапно се сринаха и паднаха до нула.
Това се отнася за така наречените „стоки с двойна употреба“, които може да се използва, за да създадете самоделно оръжие или да постави в дрон, но също така и за луксозните стоки, забранени за продажба в Русия.
„Макар че износът на тези стоки за Русия със сигурност е спаднал до нула, той внезапно рязко се е увеличил за редица съседни на Русия държави. Изведнъж Великобритания започна да изпраща оборудване за безпилотни летателни апарати в Киргизстан; изведнъж започнахме да изнасяме луксозни автомобили за Азербайджан в количества, които никога преди това не бяхме достигали. Нещата стават още по-странни, когато се погледнат данните за износа на Азербайджан, които показват внезапен скок в износа на луксозни автомобили (Азербайджан не произвежда луксозни автомобили) за други държави в Кавказ и Централна Азия, включително Грузия и Казахстан“, пише Конуей.
„Износът на превозни средства от Обединеното кралство за Азербайджан - както и за много други страни в света - се е увеличил поради редица фактори, сред които са процъфтяващата икономика, пускането на нови модели и нарастващото търсене.“
С други думи, това означава, че повечето, ако не и всички автомобили, са останали в Кавказ (което би било напълно законно), вместо да преминат в Русия.
Журналистът решава да отиде в планините на Кавказ, след като колега му праща снимки от няколко неофициални паркинга имаше такава концентрация на луксозни автомобили, каквато обикновено може да се очаква да се види само пред хотел в Мейфеър или в държава като Дубай.
„Прекарахме два дни в близост до границата, наблюдавайки процеса, при който автомобили и други камиони бяха докарани там и след това изпратени в Русия. Разговаряхме с много хора, които се занимават с тази търговия. Това, което открихме, е сложна, но добре усъвършенствана система, предназначена за транспортиране на европейски автомобили в Русия“, разказва Конуей
Една група мъже е обвинена, че е доставяла автомобилите до границата - понякога от шоуруми в столицата Тбилиси, понякога от черноморските пристанища Поти или Батуми. В повечето случаи те не знаят предварително откъде идват автомобилите - дали директно от страни като Великобритания или през други кавказки държави като Азербайджан.
След като докарат автомобилите до границата, те ги оставят на паркинги, където престояват няколко дни, докато се попълнят необходимите документи. След като европейските държави наложиха санкции, Грузия въведе свои собствени забрани за изпращане на автомобили в Русия. Съществуват обаче многобройни вратички, които ви позволяват да пренесете автомобилите през страната.
Един от начините е автомобилите да бъдат регистрирани и митнически оформени в Армения, преди да стигнат на север до контролно-пропускателния пункт „Ларс“ в Русия, пише Ед Конуей за Sky News.
Понякога тези, които вкарват автомобилите в Русия, са съветвани да кажат, че те се карат само през Русия до Киргизстан, но както казва един руски ютубър: „Нека бъдем честни: всички прекрасно разбират всичко - всички от хората, които ще ви регистрират в КАТ, и хората на грузинската граница - че тази кола ще отиде в Русия и ще остане там“.
Така или иначе, в крайна сметка на тези автомобили се издават транзитни регистрационни табели, след което те могат да бъдат прекарани през границата. И тъй като грузинците могат да пътуват без визи в Русия и обратно, пренасянето на автомобилите през границата е просто въпрос на това да ги закараш дотам, да оставиш автомобила от другата страна, където ще бъде прибран от друга група мъже, и след това да го закараш обратно в Грузия.
Всички печелят - с изключение на украинците
Видяхме многобройни автомобили, пренесени през границата по този начин, и ето какво е основното в тази система: първо, нито едно лице по веригата не може лесно да бъде уличено в престъпление - въпреки че, когато се събере всичко заедно, то със сигурност представлява нарушение на закона за санкциите. Второ, което е също толкова важно за нашите цели, това означава, че автомобилите не се появяват в митническите данни. От гледна точка на статистиката те просто пристигат в Азербайджан или Грузия и след това изчезват.
Научихме, че това е само един от многобройните маршрути, по които санкционираните стоки влизат в Русия, но тези маршрути, общо взето, са голяма част от обяснението за това как Путин е в състояние да поддържа режима си оборудван с компонентите, необходими за водене на война, и луксозните стоки, необходими за възнаграждаване на приближените му.
Резултатът е в разрез с обещанията при налагането на тези санкции: В Москва няма недостиг на стоки от първа необходимост и на такива, които не са от първа необходимост, а покрай това кавказките държави като Грузия и Азербайджан получиха огромен икономически тласък от това, че служат като неофициален търговски канал. Всички печелят - с изключение на украинците, пише Сказ нюз. Въпреки че производителите на автомобили в Обединеното кралство и властите настояват, че правят всичко възможно, за да ограничат тези неофициални търговски маршрути, може би най-изненадващият извод от разследването е, че там, на място в Грузия, никой не се опитва да скрие какво се случва. Всеки знае, че тези висококачествени европейски автомобили не би трябвало да влизат в Русия, но те преминават границата един по един всеки ден. Всички знаят какво се случва, но никой не прави нищо, за да го спре.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/svqt/vapreki-sanktsiite-chisto-novi/