ГДБОП: Внимавайте! Капани дебнат в мрежата на „черния петък“
Броят на измамните сайтове нараства над 10 пъти преди големи празници
Дни преди най-масовото пазаруване от ГДБОП предупреждават, че капани дебнат за жертви в мрежата. Интернет се превръща във възможност за измами на потребители, които търсят евтини покупки. Това се случва най-често на т.нар. „черен петък“ и около Коледните и новогодишни празници. Статистиката на антимафиотите сочи, че броят на измамните сайтове нараства над 10 пъти преди големи празници.
Ето и най-честите трикове за измами:
Неизвестни сайтове
Неизвестни до момента интернет сайтове с големи отстъпки, които често рекламират и популяризират своята дейност дори чрез Фейсбук, са най-честите капани, на които стават жертва онлайн потребителите.
Друг основен белег на фалшивите сайтове е наскоро регистрираната интернет страница. За историята на всеки сайт лесно може да бъде направена проверка от всеки чрез откритите източници на Интернет. Пример за такъв източник, в който може да проверите от кога съществува даден сайт е www.centralops.net.
Фалшификатите
Много често измамниците предлагат фалшификати, реплики на известни марки, които съблазняват с ниска цена. Тук попадат облекла, устройства, екипировка за зимните и други спортове и т.н.
Пленен от примамливата цена на потребителят често е готов да направи покупката на стоки, които по принцип са доста по-скъпи.
“Кухите” сайтове
“Кухите” сайтове, които представляват една “гола” интернет страница /липсва реален търговец, склад, дейност/, която е рекламирана на много места, имат доста къс живот - за около месец, два.
През този период за този вид страници киберпрестъпниците създават широка рекламна кампания - чрез банери в други сайтове и реклами в социални медии. Във фейк сайта обикновено за високите отстъпки често има поле с пояснение, че ниските цени се дължат на дългия период на доставка - над 40-50 дни. С това пояснение киберпрестъпниците въвеждат в заблуждение и успокояват жертвите си. По този начин, след като “кухата” страница събере финансовите средства от извършените към нея “покупки” и рекламната кампания приключи, страницата бива изтрита. Седмици след това пазарувалите в нея започват да очакват получаването на “закупените” стоки и когато те не бъдат доставени разбират, че са станали жертва.
Къде отиват парите
Финансовите средства за мнимите покупки на жертвите обикновено постъпват в банкови сметки в Китай и други континенти, което силно затруднява тяхното възстановяване. В тази връзка, от ГДБОП съветват, след като бъде извършена покупка, клиентите да проверят къде точно са получени техните средства и ако се усъмнят, да поискат канселиране на финансовата транзакция в разумните за това срокове.
Фалшивите страници се изграждат на няколко езика, както с цел по-висока достоверност, така и за разширяване обхвата и обема на престъпната дейност.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/zakon_i_red/gdbop-vnimavayte-kapani-debnat-v-mrezhata-na-cherniya-petak/
Коментари (0)
Добави коментар